ITPP2/443-1354/12/RS - Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu informatycznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1354/12/RS Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu informatycznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2012 r. (data wpływu 5 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "P." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "P.".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa pozyskała środki unijne na sfinansowanie projektu informatycznego pod nazwą "P.". Zgodnie z umową zawartą w dniu 29 grudnia 2011 r. z Województwem dotyczącą realizacji ww. projektu, zobowiązała się do wykonania następujących zadań:

1.

Zakup sprzętu informatycznego.

2.

Modernizacja sieci informatycznej.

3.

Wdrożenie Zintegrowanego Systemu Informatycznego do obsługi Spółdzielni.

4.

Utworzenie portalu internetowego Spółdzielni.

Celem ogólnym projektu jest wdrożenie do końca 2012 r. wysokiej jakości systemu informatycznego mającego na celu wspomaganie procesu biznesowego. Realizacja powyższych zadań ma na celu osiągnięcie następujących korzyści:

* automatyzację wybranych procesów,

* polepszenie przepływu informacji między SM i jej klientami,

* usprawnienie systemu zarządzania przedsiębiorstwem,

* zwiększenie efektywności pracowników,

* dostosowanie norm prawnych i zabezpieczeń w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej.

Spółdzielnia działa w następującym obszarze gospodarczym: obsługa nieruchomości, wynajem i prowadzenie działalności gospodarczej, uzyskując przy tym następujące "typy" obrotów w 2011 r. wg rejestru sprzedaży za okres 01.01.2011-31.12.2011.

Wielkość sprzedaży Ustalony% wskaźnik

1. Sprzedaż zwolniona od podatku 8.644.678,04... 84%

(art. 43 ust. 1 pkt 11)

2. Sprzedaż opodatkowana podatkiem 1.599.505,14... 16%

Ogółem sprzedaż w 2011 r. 10.244.183,18...100%

Spółdzielnia Mieszkaniowa przyjęła na 2012 rok, prognozowaną strukturę sprzedaży w wysokości osiągniętych wskaźników w 2011 r., tj:

1.

Sprzedaż zwolniona od podatku - 84%

2.

Sprzedaż opodatkowana podatkiem -16%,

o czym powiadomiła Naczelnika Urzędu Skarbowego pismem z dnia 30 stycznia 2012 r.

Zakup towarów i usług określonych w ww. umowie, dotyczący realizacji przedmiotowego projektu służy zarówno sprzedaży opodatkowanej jak i sprzedaży "nieopodatkowanej podatkiem", w związku z czym złożyła do Urzędu Marszałkowskiego w dniu 14 września 2011 r. oświadczenie o przysługującym prawie częściowego odzyskania podatku naliczonego, zawartego w cenach usług i towarów związanych z realizacją projektu w wysokości 16%. W związku z powyższym w umowie o dofinansowanie projektu jako wydatek kwalifikowany ujęto 84% podatku nieodzyskanego a w wydatkach niekwalifikowanych ujęto 16% odzyskanego podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia Mieszkaniowa ma prawo do odzyskania 84% podatku naliczonego od towarów i usług, związanych z realizacją projektu zgodnie z umową zawartą z Województwem.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie posiada prawa do odzyskania 84% podatku naliczonego od towarów i usług, związanego z realizacją umowy o dofinansowanie projektu. Swoje stanowisko uzasadnia tym, że zgodnie z wyżej cytowanymi przepisami ustawy, Spółdzielni Mieszkaniowej przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko w takim zakresie, w jakim czynności są opodatkowane, tj. w wysokości 16% podatku naliczonego. Ustawa zwalnia od podatku od towarów i usług czynności wykonywane na rzecz osób, od których pobierane są opłaty zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych. W związku z powyższym nie ma prawa do odliczenia 84% podatku od towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

W oparciu o ust. 3 powołanego artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że Spółdzielni przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, w takiej części w jakiej związany jest z czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym, iż udział sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem wynosi 16%, Spółdzielni przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów w ramach projektu jedynie w wyżej wskazanym procencie. W konsekwencji nie ma prawa do odliczenia pozostałej części podatku naliczonego, tj. 84%. W tej części nie ma również prawa do otrzymania zwrotu podatku na podstawie powołanego wyżej rozporządzenia, gdyż przedmiotowy projekt nie jest finansowany ze środków, o których w nim mowa.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości wyliczonego wskaźnika proporcji, gdyż przyjęto go jako element stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl