ITPP2/443-1342/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1342/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2011 r. (data wpływu 22 września 2011 r.), uzupełnionym w dniach 23 listopada i 7 grudnia 2011 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku mającej zastosowanie do transakcji dostawy nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 23 listopada i 7 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku mającej zastosowanie do transakcji dostawy nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Starostwo Powiatowe - urząd obsługujący Powiat - zamierza sprzedać, w drodze przetargu, nieruchomość o łącznej powierzchni 0,1646 ha, oznaczoną geodezyjnie jako: działka nr 130/90 (powstała z podziału działki nr 130/2) o powierzchni 0,0605 ha, oraz działka nr 79/2 (powstała z podziału działki nr 79/1) o powierzchni 0,1041 ha. Powyższa nieruchomość z dniem 1 stycznia 1999 r. stała się z mocy prawa własnością Powiatu, a decyzjami Wojewody z dnia 26 sierpnia 2005 r. oraz 23 marca 2000 r. prawo to zostało potwierdzone. Przejęcie nieruchomości nastąpiło na podstawie art. 64 oraz art. 60 ust. 1 i 3 w związku z art. 48 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.), art. 47 ust. 1 pkt 1, art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), art. 19 pkt 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 lutego 1999 r. w sprawie trybu przekazania mienia przez Skarb Państwa powiatom i miastom na prawach powiatu oraz określenia kategorii mienia wyłączonego z przekazania (Dz. U. Nr 13, poz. 114) i art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).

Działka nr 79/2 zabudowana jest budynkiem administracyjno-socjalno-mieszkalnym, sklasyfikowanym jako budynek zbiorowego zamieszkania PKOB 1130. Został on wybudowany po pożarze starego Domu w... r. i oddany do użytkowania w... r. Ośrodkowi. Uchwałą Rady Powiatu z dnia 25 marca 2010 r. przyjęto program naprawczy Ośrodka, polegający na zastąpieniu dużych trzydziestoosobowych domów małymi, "rodzino-podobnymi" domami dla czternastoosobowych grup dzieci. Użytkowany przez Ośrodek budynek stał się zbyt duży dla czternastoosobowej grupy dzieci.

Zgodnie z informacją podaną przez Ośrodek, wykonywane remonty budynku przez okres użytkowania, tj. od 1989 r. do 31 grudnia 2010 r., nie miały charakteru, który spowodowałby ulepszenie przedmiotowej nieruchomości. Miały one charakter bieżących prac malarsko-budowlanych wynikających z użytkowania pomieszczeń. Lokale znajdujące się w budynku nigdy nie były przedmiotem najmu, ani dzierżawy. Jedynie pomieszczenia parteru oraz okresowo piwnicy zostały oddane w bezpłatne użyczenie Terenowemu Komitetowi Ochrony Praw Dziecka, na mocy porozumienia zawartego 18 września 2002 r. pomiędzy Powiatem a TKOPD, które zostało wypowiedziane 19 maja 2011 r. ze skutkiem na dzień 31 sierpnia 2011 r. W stosunku do budynku nie przysługiwało dokonującemu dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto Powiat nie dokonywał żadnych ulepszeń "na przedmiotowej nieruchomości".

Działka nr 130/90 to teren niezabudowany, częściowo utwardzony. Zgodnie z informacją podaną przez Wydział Architektury, Budownictwa i Inwestycji Starostwa Powiatowego, utwardzenie terenu nie jest budowlą w myśl przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.). Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego terenu, zatwierdzonym uchwałą Rady Miejskiej z dnia 28 marca 2003 r., działki nr 79/2 i 130/90 znajdują się w obrębie jednostki bilansowej oznaczonej symbolem: 33 MZ-teren mieszkalnictwa zbiorowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług zastosować przy sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, dostawa części nieruchomości oznaczonej geodezyjnie jako działka nr 79/2 nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia i z uwagi na to, że Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości, jak również nie poniósł wydatków na ulepszenie budynku, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Natomiast sprzedaż części nieruchomości oznaczonej geodezyjnie jako działka nr 130/90 będzie podlegała opodatkowaniu stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami - w świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy określa, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, w świetle zapisów art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli lub ich części) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem. Zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

W art. 43 ust. 10 ustawy podano, że podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z ust. 11 tego artykułu, oświadczenie, o którym w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Powyższe przepisy wskazują, że ustawodawca - na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy - daje podatnikom możliwość zrezygnowania z przysługującego zwolnienia od podatku dostaw, spełniających warunki określone w ust. 1 pkt 10 tego artykułu i opodatkowania tych transakcji na zasadach ogólnych.

W myśl postanowień art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. wyżej ustawy, zwalnia się dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (ust. 7a ww. artykułu).

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5 ustawy).

W świetle cyt. wyżej przepisu, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, grunt, na którym się one znajdują, dzieli byt prawny tych budynków (budowli), w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Starostwo zamierza sprzedać nieruchomość oznaczoną geodezyjnie jako działka nr 130/90 oraz działka nr 79/2. Powyższa nieruchomość z dniem 1 stycznia 1999 r. stała się z mocy prawa własnością Powiatu, a decyzjami Wojewody z dnia 26 sierpnia 2005 r. oraz 23 marca 2000 r. prawo to zostało potwierdzone. Działka nr 79/2 zabudowana jest budynkiem administracyjno-socjalno-mieszkalnym, sklasyfikowanym jako budynek zbiorowego zamieszkania PKOB 1130, który został wybudowany w... r. i oddany do użytkowania w... r. Ośrodkowi. Lokale znajdujące się w budynku nigdy nie były przedmiotem najmu, ani dzierżawy. Jedynie pomieszczenia parteru oraz piwnicy zostały oddane w bezpłatne użyczenie Terenowemu Komitetowi Ochrony Praw Dziecka, na mocy porozumienia zawartego 18 września 2002 r. pomiędzy Powiatem a TKOPD, które zostało wypowiedziane 19 maja 2011 r. ze skutkiem na dzień 31 sierpnia 2011 r. W stosunku do budynku Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jego nabyciu i nie dokonywał żadnych jego ulepszeń. Działka nr 130/90 to teren niezabudowany, częściowo utwardzony, przy czym utwardzenie nie jest budowlą w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo budowlane. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego terenu, działki znajdują się w obrębie jednostki bilansowej oznaczonej symbolem: 33 MZ-teren mieszkalnictwa zbiorowego.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że dostawa budynku administracyjno-socjalno-mieszkalnego nie będzie objęta zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem nie nastąpiło jego oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi po jego wybudowaniu. Jednakże jego sprzedaż będzie zwolniona na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jego nabyciu, jak również nie dokonał w nim żadnych ulepszeń. Wobec powyższego, przy uwzględnieniu treści art. 29 ust. 5 ustawy, zbycie gruntu, na którym jest on posadowiony (działki 79/2), również będzie korzystać ze zwolnienia od podatku. Natomiast dostawa gruntu niezabudowanego (działki 130/90), przeznaczonego pod zabudowę, będzie podlegać opodatkowaniu 23% stawką podatku, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl