ITPP2/443-1324/10/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1324/10/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2010 r. (data wpływu 31 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 4 stycznia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 4 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym do dnia 31 grudnia 2010 r. do składania kwartalnych deklaracji dla podatku od towarów i usług, a od dnia 1 stycznia 2011 r. miesięcznych deklaracji dla podatku od towarów i usług. Zajmuje się świadczeniem usług motoryzacyjnych osobom fizycznym oraz podmiotom gospodarczym. Wykonując przedmiotowe usługi nabywa materiały na terenie kraju, które z różnych powodów są zwracane sprzedawcy. Okoliczność zwrotu towarów jest dokumentowana przez sprzedawców fakturami VAT korygującymi, które są podpisywane przez osoby upoważnione przez sprzedawcę oraz przez wspólników Spółki lub upoważnionych pracowników. Jeden z kontrahentów Spółki z terenu kraju ze względów organizacyjnych postanowił, iż nie będzie wypełniał obowiązku wynikającego z art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług. Sprzedawca ten wstawiając fakturę VAT korygującą wymienia na niej informacje, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia o podatku od towarów i usług, ale nie żąda od Spółki potwierdzenia na kopii faktury daty jej otrzymania, ani nie umieszcza podpisu wystawcy. Upoważniona osoba w Spółce umieszcza jedynie na oryginale otrzymanej faktury VAT korygującej datę jej otrzymania oraz składa podpis. Z datą otrzymania ww. faktury jest ona przez Spółkę ewidencjonowana w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług, podatek naliczony wyszczególniony w fakturze korygującej pomniejsza podatek naliczony za dany okres rozliczeniowy (kwartał lub miesiąc).

W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii.

Czy Spółka otrzymując od kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym (kwartale lub miesiącu) fakturę VAT-korekta, dokumentującą zwrot nabytych materiałów, której otrzymania nie potwierdziła sprzedawcy, potwierdzając jedynie datę otrzymania oryginału pierwotnej faktury, ma obowiązek ująć przedmiotową fakturę w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług oraz skorygować podatek naliczony w danym okresie rozliczeniowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka otrzymując od kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym (kwartał lub miesiąc) fakturę VAT korygującą, dokumentującą zwrot nabytych materiałów, której doręczenia nie potwierdziła sprzedawcy, a jedynie wskazała na oryginale faktury datę jej otrzymania, ma obowiązek ująć przedmiotową fakturę w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług oraz wykazać w deklaracji dla podatku od towarów i usług, co skutkuje, iż podatek naliczony za dany okres rozliczeniowy ulega zmieszeniu o kwoty podatku naliczonego wyszczególnione na niniejszych fakturach. Natomiast bez znaczenia dla Spółki jest fakt, iż sprzedawca materiałów dokumentując ich zwrot nie wypełnia dyspozycji wynikających z art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1) lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 86 ust. 10a cyt. ustawy, w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w art. 29 ust. 4a lub 4c, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Zgodnie z treścią art. 99 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Na podstawie ustępu 2 cyt. artykułu, mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

Artykuł 99 ust. 3 stanowi, że podatnicy, o których mowa w ust. 1, inni niż podatnicy rozliczający się metodą kasową, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa. Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczął wykonywanie tych czynności.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zajmuje się świadczeniem usług motoryzacyjnych. W celu ich świadczenia nabywa materiały na terenie kraju, które z różnych powodów są zwracane. Jeden z kontrahentów nie żąda od Spółki potwierdzenia na kopii faktury VAT-korekta daty jej otrzymania. Z datą otrzymania ww. faktury jest ona przez Spółkę ewidencjonowana w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług, a podatek naliczony wyszczególniony w fakturze korygującej pomniejsza podatek naliczony za dany okres rozliczeniowy (kwartał lub miesiąc).

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów 86 ust. 10a, art. 99 ust. 2 i 3 i art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, że Spółka zobowiązana jest do ujęcia faktury korygującej w prowadzonej ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług oraz do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym korektę faktury otrzymała.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl