ITPP2/443-1321/12/AP - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowanego z funduszy unijnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1321/12/AP Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowanego z funduszy unijnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2012 r. (data wpływu 29 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie w ramach środka 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności, Program Operacyjny "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nabrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013", projektu. Wniosek złożono za pośrednictwem Stowarzyszenia. Wniosek zaakceptowano i przyznano pomoc.

Głównym celem operacji jest ochrona środowiska na obszarach zależnych od rybactwa w miejscowości D., przez budowę wału przeciwpowodziowego nad kanałem R. i brzegiem jeziora R., który ma zapewnić bezpieczeństwo mieszkańców przed powodzią. Planowany wał jest w istocie rozbudową istniejącego wału przeciwpowodziowego, którego trasa biegnie wzdłuż północnego brzegu rzeki B., następnie wzdłuż linii brzegowej jeziora R., aż do drogi powiatowej M.- K. Budowany w ramach operacji wał ma zapewnić zabezpieczenie przeciwpowodziowe dla mieszkańców istniejących budynków mieszkalnych położonych aktualnie w obszarze zalewowym. Planowany w ramach operacji wał ma długość 988 m. Operacja obejmuje ponadto wykonanie robót towarzyszących, tj.:

* wykonanie ciągu pieszo-rowerowego na koronie wału,

* wykonanie jednego przejazdu przez wał, w ciągu planowanej drogi dojazdowej do zawala,

* zabezpieczenie odcinków przewodów podziemnego uzbrojenia terenu kolidujących z trasą wału, tj. rurociągu tłocznego DN 50 kanalizacji sanitarnej, przyłącza wodociągowego DN 32, przyłącza gazowego DN 63, przyłącza telekomunikacji.

Zadanie obejmuje wykonanie robót budowlanych budowy wału wraz z robotami towarzyszącymi, usługę nadzoru inwestorskiego oraz wykonanie i ustawienie tablic promocyjnych. Planowany termin rozpoczęcia zadania nastąpi po uzyskaniu pozwolenia na budowę wału, tzn. decyzji o pozwoleniu na realizację inwestycji budowy wału na podstawie ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych. Rozpoczęcie planowane jest na marzec 2013 r., zakończenie budowy - na listopad 2013 r.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym VAT. Po zrealizowaniu projektu, majątek powstały w wyniku jego realizacji stanowić będzie majątek Gminy i Gmina będzie jego dysponentem. Projekt będzie służył ochronie środowiska i dziedzictwa przyrodniczego na obszarach zależnych od rybactwa w celu utrzymania jego atrakcyjności oraz przywracania potencjału produkcyjnego sektora rybactwa, w przypadku jego zniszczenia w wyniku klęski żywiołowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 15 ust. 6, art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym, nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Gmina stwierdziła, że realizując powyższą inwestycję nie posiada statusu podatnika podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Wskazała, że realizacja projektu należy do czynności z zakresu zadań statutowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w związku z realizacją przedmiotowego projektu Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż - jak wskazała - inwestycja nie będzie miała związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl