ITPP2/443-132/09/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-132/09/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2009 r. (data wpływu 19 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy gwiazdobloków niewykorzystanych do świadczenia usługi naprawy linii brzegowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy gwiazdobloków niewykorzystanych do świadczenia usługi naprawy linii brzegowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 4 marca 2008 r., w wyniku przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, Wnioskodawca (zleceniodawca) zawarł umowę w przedmiocie wykonania robót budowlanych polegających na remoncie i rozbudowie opaski brzegowej na długości 255 km Strony ustaliły, iż wykonanie robót budowlanych stanowiących przedmiot umowy opodatkowane będzie podatkiem od towarów i usług według stawki 0% (zgodnie z treścią art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Materiały do wykonania opisanych robót (gwiazdobloki) zostały dostarczone przez wykonawcę. Jednocześnie strony postanowiły, że niewykorzystane materiały (gwiazdobloki) złożone zostaną w miejscu wskazanym przez Wnioskodawcę, a dokonanie tej czynności potwierdzone zostanie protokołem stanowiącym podstawę do wystawienia zamawiającemu faktury VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedmiotowym stanie faktycznym do wynagrodzenia wykonawcy w zakresie dotyczącym złożenia niewykorzystanego materiału w miejscu wskazanym przez zamawiającego, zastosowanie powinna mieć miejsce stawka podatku od towarów i usług w wysokości 22%, a jeżeli nie to jaka.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym do wynagrodzenia wykonawcy w części dotyczącej złożenia niewykorzystanego materiału w miejscu wskazanym przez zamawiającego znajduje zastosowanie stawka podatku w wysokości 22%. Wynika to z faktu, że art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług obejmuje swoim zakresem wyłącznie usługi ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usługi związane z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych. W przedstawionej sytuacji złożenie materiałów w ramach realizowanej umowy należy w istocie kwalifikować jako dostawę towarów. Przedmiotowe materiały nie zostały bowiem wykorzystane do usług świadczonych w ramach zawartej umowy, tj. do wykonania robót budowlanych polegających na remoncie i rozbudowie opaski brzegowej. Stąd też nie podlegają opodatkowaniu podatkiem w wysokości określonej w art. 83 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ww. ustawy).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy).

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Do usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych stosuje się stawkę podatku w wysokości 0% (art. 83 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zlecił wykonie usług wykonania robót budowlanych polegających na remoncie i rozbudowie opaski brzegowej. Materiały do wykonania opisanych robót (gwiazdobloki) zostały dostarczone przez przyjmującego zlecenie. W ramach tej samej umowy dostarczone zostały również materiały (gwiazdobloki) niewykorzystane do wykonania tych robót.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty oraz treść przywołanych przepisów stwierdzić należy, że jeżeli w związku ze złożeniem materiałów nastąpi przeniesienie własności, w odniesieniu do dostawy materiałów (gwiazdobloków) niewykorzystanych do wykonania opisanych usług należy stosować stawkę podatku w wysokości 22%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl