ITPP2/443-1303/12/AP - Prawo do zastosowania 0% stawki podatku przy sprzedaży części do statków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1303/12/AP Prawo do zastosowania 0% stawki podatku przy sprzedaży części do statków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2012 r. (data wpływu 23 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatku przy sprzedaży części do statków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatku przy sprzedaży części do statków.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka zawiera ze stoczniami umowy, na mocy których zobowiązuje się do wykonania na własnym terenie, na podstawie otrzymanej dokumentacji izometrycznej (tzn. szczegółowych rysunków wykonawczych, określających długości poszczególnych odcinków, grubości ścianek rur, miejsc spawania kołnierzy czy redukcji itp.) prefabrykacji rurociągów stalowych wraz z zakupem wszystkich niezbędnych do prefabrykacji materiałów oraz cynkowaniem. Po montażu na statku, rurociągami sprefabrykowanymi przez Spółkę są przesyłane różnego rodzaju media (np. woda słodka, woda słona, paliwo, olej, ładunki sypkie), niezbędne do pełnienia przez jednostkę wszystkich funkcji, do których została zaprojektowana i zbudowana. Dostarczane przez Spółkę na rzecz stoczni części, spełniają wymagane normy ilościowe i jakościowe, w szczególności posiadają wymiary i parametry fizyko-chemiczne określone w rysunkach izometrycznych, niezbędne do tego, aby części te spełniały należycie swoje funkcje na statkach, na których są montowane.

Na polecenie stoczni, jako nabywców, Spółka dostarcza wytworzone przez siebie elementy statku (części) do stoczni, gdzie są one wmontowywane w budowane przez stocznie kadłuby statków. Następnie kadłuby przeznaczone są do finalnej budowy statku morskiego, która wykonywana jest zarówno w kraju, jak i poza granicami Polski. Spółka jest zatem podwykonawcą, działającym na rzecz stoczni, które związane są umowami z finalnymi budowniczymi jednostek pływających. Czynności Spółki mają charakter dostawy towaru, gdyż obejmują ostatecznie sprzedaż rzeczy ruchomych o ściśle określonych parametrach i wykonanych z materiałów Spółki, spełniających narzucone wymagania jakościowe.

Budowane statki mają nadane "numery budów". Mogą to być statki różnego typu:

1.

PSV (ang. Platform Supply Vessel) - jednostki przeznaczone do obsługi platform wiertniczych, służą m.in. do transportu płuczki, ładunków sypkich oraz innych produktów, takich jak metanol, a także ładunków na pokładzie roboczym o powierzchni ok. 1000 m2. Statki typu PSV pełnią także funkcje zaopatrzeniowe dla załogi platform, mogą być wykorzystywane przy gaszeniu pożarów na platformach i zbieraniu rozlewów olejowych.

2.

AHTS (ang. Anchor Handling Tug Supply Vessel) - typ holownika, służący do obsługi kotwic platform wiertnicznych (m.in. precyzyjnego kotwiczenia platform).

3.

Statki do badań sejsmicznych - przeznaczone do badań geofizycznych przez badanie rozchodzenia się fal sejsmicznych w dnie morskim na obszarach szelfu. Wykorzystywane są głównie do wyszukiwania złóż ropy naftowej i gazu ziemnego.

4.

Pogłębiarki - jednostki, których przeznaczeniem jest pogłębianie akwenów morskich i śródlądowych.

B. Statki towarowe i towarowo - pasażerskie:

1.

Ro-Ro (ang. Roli on-Roll off) i jego odmiany takie jak CON-RO, RO-LO, RO-PAX) - typ statku towarowego lub pasażersko-towarowego, przystosowany do przewożenia ładunków tocznych i pojazdów (samochodów osobowych, ciężarówek lub wagonów kolejowych).

2.

Chemikaliowce - zbiornikowce przeznaczone do przewozu płynnych chemikaliów.

3.

Gazowce - statki przeznaczone do transportu skroplonego naturalnego gazu ziemnego.

C. Statki pasażerskie - liniowce/wycieczkowce służące do prowadzenia żeglugi wycieczkowej.

Według ustaleń Spółki, wszystkie wymienione jednostki mieszczą się w klasyfikacjach statystycznych (PKWiU) objętych przepisem art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), a zatem są to jednostki wymienione w powołanym przepisie prawa podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedmiotowa dostawa części rurociągów, montowanych później przez stocznie w większe moduły, a następnie użytych na budowanej jednostce morskiej, jako dostawa części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego oraz statków ratowniczych morskich, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega opodatkowaniu stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1, art. 41 ust. 1, art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wskazującego również, że analogiczne jak w ustawie o VAT zwolnienie z prawem do odliczenia było przewidziane w art. 15 ust. 5 Szóstej Dyrektywy oraz obecnie jest przewidziane w art. 148 lit. c Dyrektywy 2006/112/WE, wszelkie części (o charakterze zamiennym i składowym) do statków wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, dostarczane ostatecznie armatorowi, będą objęte stawką 0%.

Spółka wskazała, iż 0% stawka dotyczy także części zamiennych do urządzeń zainstalowanych na statku, na potwierdzenie czego powołała wyrok WSA w Gdańsku z dnia 26 stycznia 2007 r. (sygn. akt I SA/Gd 430/06). Stwierdziła, iż odnośnie wyposażenia, 0% stawka nie będzie przysługiwać jedynie w odniesieniu do tych jego elementów, które służą celom rozrywki i sportu, np. sprzęt RTV. W przypadku, gdy dany przedmiot może służyć zarówno celom związanym z żeglugą, jak i celom rozrywkowo-sportowym (np. sprzęt komputerowy), stosowanie stawki 0% będzie uzależnione od przeważającego jego przeznaczenia. Spółka zauważyła, iż w praktyce organów podatkowych wskazuje się, że wobec braku w ustawie definicji pojęcia "części" oraz "wyposażenia", posługiwać się należy potocznym ich rozumieniem. Wskazała, iż zgodnie ze "Słownikiem języka polskiego" "częścią" jest przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości, a "wyposażeniem" - urządzenie dodatkowe do danej maszyny lub do urządzenia uważanego za główne. W opinii Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym spełnione są wszystkie przesłanki uprawniające do opodatkowania dostawy towaru według preferencyjnej, 0% stawki podatku. Podniosła, iż wykonywane rurociągi (lub ich części) bez wątpienia zaklasyfikować należy jako "część" statku, gdyż rurociąg spełnia przymiot zamienności, a jednocześnie jest elementem niezbędnym do wykonywania przez statek jego funkcji. Stwierdziła, iż część zamienna (rurociąg) dostarczany jest stoczni i służy budowie środka transportu morskiego, o jakim mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, co potwierdza symbol statystyczny, pod którym budowany statek jest klasyfikowany. Poza tym przedmiot dostawy nie służy celom rozrywki i sportu. Jednocześnie stwierdziła, że dla prawidłowego rozstrzygnięcia przedstawionego zagadnienia bez znaczenia pozostaje fakt, iż statek jest dopiero budowany, a odmienna interpretacja prowadziłaby do interpretacji rozszerzającej i niezgodności z założeniami ustawodawcy. Stanowisko takie, jak wskazała Spółka, znajduje także potwierdzenie w interpretacjach podatkowych wydawanych przez Ministra Finansów np. z dnia 23 czerwca 2010 r. (IBPP2/443-337/10/WN), z dnia 27 stycznia 2009 r. (ITPP2/443-1045/08/AP).

Spółka podkreśliła, iż budowane statki stanowią jednostki morskie, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, zatem opisana dostawa realizuje cele jakim przyświeca zastosowanie obniżonej stawki, gdyż wiąże się ostatecznie z dostawą części służących preferencyjnie wskazanym jednostkom transportu morskiego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W oparciu art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 7 ust. 1 ww. ustawy, ustawodawca zdefiniował dostawę towarów jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy, stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.

W treści ust. 1 pkt 1 powołanego artykułu, zostały wymienione następujące jednostki pływające:

a.

pełnomorskie liniowce pasażerskie, pełnomorskie statki wycieczkowe i tym podobne jednostki pływające do przewozu osób; pełnomorskie promy wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),

b.

pełnomorskie tankowce do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),

c.

pełnomorskie chłodniowce, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),

d.

pozostałe statki pełnomorskie do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),

e.

pełnomorskie statki rybackie, pełnomorskie statki przetwórni oraz pełnomorskie pozostałe jednostki pływające do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),

f.

pchacze pełnomorskie (PKWiU ex 30.11.32.0),

g.

statki szkolne i badawcze rybołówstwa morskiego oraz statki ratownicze morskie (PKWiU ex 30.11.33.0).

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższych niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Należy zauważyć, że przepis art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy nie uzależnia zastosowania 0% stawki podatku od podmiotu, na rzecz którego dokonywana jest sprzedaż. Decydujące znaczenie ma jedynie rodzaj środka transportu morskiego, rybołówstwa morskiego lub morskiego statku ratowniczego, dla którego następuje dostawa części i wyposażenia.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka zawiera ze stoczniami umowy, na mocy których zobowiązuje się do wykonania na własnym terenie, na podstawie otrzymanej dokumentacji, prefabrykacji rurociągów stalowych wraz z zakupem wszystkich niezbędnych materiałów oraz cynkowaniem. Po montażu na statku, rurociągami sprefabrykowanymi przez Spółkę są przesyłane różnego rodzaju media (np. woda słodka, woda słona, paliwo, olej, ładunki sypkie), niezbędne do pełnienia przez jednostkę wszystkich funkcji, do których została zaprojektowana i zbudowana. Dostarczane przez Spółkę części, spełniają określone w dokumentacji normy ilościowe i jakościowe, niezbędne do tego, aby spełniały należycie swoje funkcje na statkach, na których są montowane. Na polecenie nabywców, Spółka dostarcza wytworzone elementy statku (części) do stoczni, gdzie są one wmontowywane w budowane przez stocznie kadłuby statków. Następnie kadłuby przeznaczone są do finalnej budowy statku morskiego, która wykonywana jest zarówno w kraju, jak i poza granicami Polski. Spółka jest zatem podwykonawcą, działającym na rzecz stoczni będących budowniczymi jednostek pływających. Transakcje dokonywane na rzecz stoczni mają charakter dostaw towarów, gdyż obejmują ostatecznie sprzedaż rzeczy ruchomej o ściśle określonych parametrach i wykonanej z materiałów Spółki. Wszystkie jednostki pływające, do budowy których wykorzystywane są wykonane przez Spółkę rurociągi, mieszczą się w klasyfikacjach statystycznych (PKWiU) objętych przepisem art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż dostawy rurociągów wykonanych przez Spółkę podlegają opodatkowaniu obniżoną 0% stawką podatku. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika bowiem, iż stanowią one części do statków wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zatem - przy założeniu, że nie są to statki wskazane w wyłączeniach zawartych w tym przepisie - spełnione są warunki określone w art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, stanowiącym podstawę do zastosowania w tym przypadku preferencyjnej stawki podatku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl