ITPP2/443-1290/13/AD - Prawo funduszu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie świadczenia bezpłatnych usług informacyjno-doradczych dla przedsiębiorców, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1290/13/AD Prawo funduszu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie świadczenia bezpłatnych usług informacyjno-doradczych dla przedsiębiorców, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2013 r. (data wpływu 29 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zgodnie z umową Spółki działalność Funduszu polega na udzielaniu pomocy mikro, małym i średnim przedsiębiorcom w postaci udzielania poręczeń na zabezpieczenie zaciąganych przez nich umownych zobowiązań cywilnoprawnych (kredyty, pożyczki) z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Udzielanie poręczeń stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 39 ustawy, zwalnia się od podatku usługi udzielania poręczeń. Fundusz na podstawie umowy zawartej w dniu 23 grudnia 2010 r. z Województwem realizuje projekt pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego... na lata 2007-2013.

Regionalne Centrum Informacji Finansowej dla przedsiębiorców, zgodnie z powyższą umową, zobligowane jest do świadczenia bezpłatnych usług informacyjno-doradczych dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu Województwa, polegających na dostarczaniu specjalistycznej wiedzy o źródłach finansowania działalności gospodarczej. RCIF umożliwia sektorowi MSP komfortowy dostęp do informacji związanych z usługami finansowymi i procesem ubiegania się o pozyskanie finansowania na rozwój działalności gospodarczej. Świadczone usługi mieszczą się w ramach działalności Funduszu wynikającej z umowy Spółki. Zgodnie z umową, dofinansowanie projektu wynosi 85% wydatków kwalifikowalnych ponoszonych przez Fundusz, przy udziale własnym 15%. Kosztami kwalifkowalnymi objętymi dofinansowaniem projektu są m.in. remont i adaptacja budynku, wykonanie informatora RCIF, budowa i obsługa strony internetowej, zakup wyposażenia biurowego i sprzętu komputerowego, organizacja seminariów dla przedsiębiorców, promocja projektu, koszty wynagrodzeń wraz z pochodnymi.

Usługi informacyjno-doradcze dla przedsiębiorców są bezpłatne. Art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatne świadczenie usług, zaś art. 8 ust. 2 tej ustawy definiuje, jako odpłatne świadczenie usług również nieodpłatne świadczenia jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Świadczenie usług, o których mowa powyżej, wynika z podpisanej umowy i jest obowiązkiem Funduszu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stwierdzenie, że podatek od towarów i usług od zakupów dokonywanych przez Fundusz na cele realizacji projektu do wysokości określonej w umowie, zgodnie z obowiązującymi przepisami nie podlega odliczeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że zakupy będą służyły działalności zwolnionej od podatku albo/i nieopodatkowanej, nie będzie miał prawa do odliczenia VAT od zakupów realizowanych w ramach i ze środków projektu. Zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Fundusz ponownie wskazał, że prowadzi działalność w zakresie udzielania poręczeń od września 2004 r. Zgodnie z umową podpisaną z Województwem na realizację ww. projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego... na lata 2007-2013, w ramach dofinansowania jest zobowiązany do świadczenia bezpłatnych usług informacyjno-doradczych dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu województwa warmińsko-mazurskiego o źródłach finansowania działalności gospodarczej.

Działalność Funduszu polegająca na udzielaniu poręczeń zwolniona jest od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 39 ustawy. Świadczenie nieodpłatnych usług informacyjno-doradczych nie jest odpłatnym świadczeniem usług, gdyż są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Z uwagi na fakt, że złożony wniosek dotyczy stanu faktycznego zaistniałego w 2013 r., uzasadnienia prawnego oceny przedstawionego stanowiska dokonano na podstawie przepisów obowiązujących w tym okresie.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ustęp 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z ust. 2 pkt 1 tego artykułu wynika, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże stosownie do art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 39 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

W myśl ust. 15 tego artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2.

usług doradztwa;

3.

usług w zakresie leasingu.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że skoro nabyte w ramach projektu towary i usługi będą służyły - jak wskazano we wniosku - sprzedaży zwolnionej od podatku oraz niepodlegającej opodatkowaniu, to w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Funduszowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie informuje się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zasadności zwolnienia od podatku świadczonych przez Fundusz usług polegających na udzielaniu poręczeń, ponieważ nie postawiono w tym zakresie pytania i nie przedstawiono stanowisko, a fakt ten przyjęto jako element przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl