ITPP2/443-129/09/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-129/09/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2009 r. (data wpływu 20 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem w dniu 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności, za które udzielana jest premia pieniężna oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej te czynności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem w dniu 27 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności, za które udzielana jest premia pieniężna oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej te czynności.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka zawarła umowę o współpracę handlową z firmą prowadzącą sieć zaopatrzenia hurtowego dla sklepów spożywczo-przemysłowych. Na podstawie tej umowy zobowiązała się do dostarczania odbiorcy towarów określonego rodzaju. W umowie strony ustaliły, że odbiorca towarów uprawniony jest do otrzymania tzw. miesięcznej premii pieniężnej, liczonej jako procent od obrotu danym towarem. Na kwotę premii odbiorca wystawia co miesiąc fakturę VAT, w której do wartości premii dodawany jest podatek wg stawki w wysokości 22%. Zapłata za fakturę następuje bądź w drodze potrącenia z zapłatą należną Spółce za dostarczony towar, bądź w drodze przelewu.

Zgodnie z definicją zawartą w załączniku do umowy, ww. premia stanowi wynagrodzenie za wszelkie działania odbiorcy zmierzające do zwiększenia satysfakcji konsumenta, a w konsekwencji do efektywnej sprzedaży towarów dostawcy (Wnioskodawcy), mierzone w oparciu o nabycie przez odbiorcę określonej, łącznej wartości towarów w miesiącu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym premia uiszczana przez Wnioskodawcę na rzecz odbiorcy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako wynagrodzenie za wykonanie usługi, a w konsekwencji - czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury dotyczącej tego wynagrodzenia, wystawionej przez odbiorcę.

Zdaniem Wnioskodawcy, premia pieniężna opisana w stanie faktycznym stanowi wynagrodzenie odbiorcy za wykonanie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W tym wypadku usługa odbiorcy jest świadczeniem na rzecz Spółki, polegającym na wykonaniu czynności zmierzających do zwiększenia efektywności sprzedaży towarów na rzecz klienta, takich jak np. tworzenie sieci nowoczesnych magazynów sprzedażowych, wykorzystywanie know how w zakresie zbytu, przechowywania, prezentacji towarów, relacji z klientem, czy zarządzania asortymentem. Im większa efektywność odbiorcy w podejmowanych działaniach, tym większy jest obrót towarem dostarczonym przez Spółkę. Większy obrót przekłada się zaś na zwiększenie zamówień od dostawcy (zwiększenie jego przychodów), a także na większą premię pieniężną dla odbiorcy.

Spółka wskazała, że zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Skoro premia pieniężna jest wynagrodzeniem za wykonaną przez odbiorcę usługę, powinna podlegać opodatkowaniu na podstawie ww. przepisu.

Ponadto Spółka podniosła, iż skoro opisana wyżej usługa wykorzystywana jest do wykonywania czynności opodatkowanych, to na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje Jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W rozpatrywanym przypadku kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wykazanych przez kontrahenta (odbiorcę towarów) w wystawionych fakturach VAT, dotyczących wynagrodzenia (premii pieniężnej) za wykonaną usługę - art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.

Świadczenie przez odbiorcę tej usługi nie korzysta ze zwolnienia od podatku. Zatem w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania dyspozycja art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy, w myśl której nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego faktury dokumentujące transakcje niepodlegające opodatkowaniu albo zwolnione od podatku. Uwzględniając powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że przysługuje Jej prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przez odbiorcę w fakturze opiewającej na wartość premii pieniężnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do brzmienia art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo należy wskazać, że w niniejszej interpretacji nie odniesiono się do kwestii prawidłowości ustalania podstawy opodatkowania przy świadczeniu usług, za które otrzymywana jest premia pieniężna, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska i nie sformułowano pytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl