ITPP2/443-1285/10/AJ - Brak możliwości odliczenia przez powiat podatku VAT naliczonego w związku z zadaniem przebudowy drogi powiatowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1285/10/AJ Brak możliwości odliczenia przez powiat podatku VAT naliczonego w związku z zadaniem przebudowy drogi powiatowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa drogi powiatowej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa drogi powiatowej".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 27 maja 2010 r. Powiat zawarł z Województwem umowę o dofinansowanie projektu pn. "Przebudowa drogi powiatowej", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa "Infrastruktura transportowa regionalna i lokalna", Działanie 5.2. "Infrastruktura transportowa służąca rozwojowi lokalnemu", Poddziałanie 5.2.1. "Infrastruktura drogowa warunkująca rozwój lokalny".

Dofinansowanie w ramach realizacji projektu przewiduje pokrycie podatku od towarów i usług, uznanego jako koszt kwalifikowany. Projekt realizowany jest przez Zarząd Dróg - jednostkę organizacyjną Powiatu.

W ramach realizowanego projektu zostanie wykonana przebudowa drogi powiatowej, w tym rozbiórka i wykonanie: nowych przepustów pod koroną drogi, wykonanie nowych przepustów pod zjazdami, nasypów, warstwy podbudowy z kruszywa stabilizowanego cementem, warstwy podbudowy z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie, podbudowy z betonu asfaltowego (trasa i mijanki), warstwy profilowej z betonu asfaltowego (trasa i mijanki), warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego (trasa i mijanki) oraz ustawienie oznakowania pionowego.

Planowany projekt zostanie wykonany w zakresie realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 19 i 20 ustawy o drogach publicznych. Efektem przedsięwzięcia będzie przebudowana droga publiczna, która udostępniana będzie użytkownikom nieodpłatnie. Powstałe mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności, które generowałyby podatek należny, tak więc towary i usługi jakie będą nabywane w związku z realizacją projektu w żaden sposób nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zarząd Dróg, jako jednostka budżetowa Powiatu, nie będzie prowadził żadnej działalności gospodarczej w celu osiągnięcia zysku. Jako nabywca w fakturach wystawionych przez wykonawców i dostawców figuruje Zarząd Dróg.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Zarząd Dróg, w związku z realizacją ww. projektu, ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie ma podstaw prawnych do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji projektu. Zarząd wskazał, że przy nabyciu towarów i usług w ramach realizowanego projektu nie odlicza podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazać należy, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl