ITPP2/443-126/10/AD - Prawo fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z realizacją projektu "Dokapitalizowanie Funduszy Poręczeniowych".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-126/10/AD Prawo fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z realizacją projektu "Dokapitalizowanie Funduszy Poręczeniowych".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2010 r. (data wpływu 12 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Dokapitalizowanie Funduszy Poręczeniowych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Dokapitalizowanie Funduszy Poręczeniowych".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja, na podstawie zawartej umowy z Województwem, realizuje projekt pn. "Dokapitalizowanie Funduszy Poręczeniowych", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Projekt będzie realizowany przez konsorcjum, w skład którego wchodzą cztery instytucje. Projekt polega na udzielaniu poręczeń pożyczek oraz kredytów gospodarczych małym i średnim przedsiębiorcom, na potrzeby i w ramach prowadzonej przez nich działalności. Udzielanie przez Fundację poręczeń mieści się w ramach prowadzonej przez nią działalności statutowej.

Zawarta umowa przewiduje, że każdy z członków konsorcjum realizującego projekt może wykorzystać średniorocznie do 2% wartości dokapitalizowania na cele związane z obsługą projektu, dokonując niezbędnych w tym celu zakupów. Fundacja, po powołaniu treści art. 5 ust. 1 i art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, wskazała, że usługi pośrednictwa finansowego, do którego zaliczone są usługi udzielania poręczeń, zostały wymienione w poz. 3 załącznika Nr 4) do ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym objęte są zwolnieniem od podatku. Fundacja prowadzi działalność w ww. zakresie od 2002 r.

Dla potrzeb realizowanego projektu Fundacja złożyła oświadczenie, że nie może odzyskać kwoty podatku zapłaconego w fakturach zakupu, stanowiącego koszt kwalifikowany, gdyż zakupy służą sprzedaży zwolnionej od podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy twierdzenie, że od zakupów dokonywanych przez Fundację - ograniczonych umową do 2% wartości otrzymanego dokapitalizowania (dotacji) - w ramach ww. projektu, na cele związane z jego obsługą, nie można odzyskać zapłaconego podatku od towarów i usług, który tym samym będzie stanowił koszt kwalifikowany, jest zgodne z obowiązującymi przepisami...

Zdaniem Wnioskodawcy, udzielanie poręczeń stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Fundacja, po powołaniu treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, stwierdziła, że usługi pośrednictwa finansowego do którego zaliczone są usługi udzielania poręczeń, zostały wymienione w poz. 3 tego załącznika) i tym samym objęte są zwolnieniem od podatku. W związku z tym nie jest możliwe odliczenie (odzyskanie) podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. projektu, tym samym podatek stanowi koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4) do ustawy.

W pozycji 3 wskazanego załącznika), jako zwolnione od podatku, wymienione zostały usługi w zakresie pośrednictwa finansowego, (Sekcja J ex 65-67) PKWiU. Usługi związane z pośrednictwem finansowym dotyczą szerokiego kręgu usług pośrednio lub bezpośrednio związanych z usługami finansowymi i co do zasady podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług zgodnie z ww. przepisami. Wyłączeniu ze zwolnień, o których mowa powyżej podlegają:

1.

działalność lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usługi polegające na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usługi doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usługi ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usługi zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usługi przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcje dotyczące dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcje dotyczące praw w odniesieniu do nieruchomości.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że konsorcjum, w skład którego weszła między innymi Fundacja, wykonuje projekt polegający na udzielaniu poręczeń pożyczek oraz kredytów gospodarczych małym i średnim przedsiębiorcom na potrzeby i w ramach prowadzonej przez nich działalności. Udzielanie przez Fundację poręczeń mieści się w ramach prowadzonej przez nią działalności statutowej. Zawarta umowa przewiduje, że każdy z członków konsorcjum może wykorzystać średniorocznie do 2% wartości dokapitalizowania na cele związane z obsługą projektu, dokonując niezbędnych w tym celu zakupów.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że Fundacja nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi związane z obsługą projektu nie mają związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, lecz z realizacją czynności podlegających zwolnieniu od podatku. Fundacji nie przysługuje także uprawnienie do otrzymania zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ otrzymywane środki finansowe nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.

Jednocześnie należy wskazać, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl