ITPP2/443-125/12/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-125/12/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2012 r. (data wpływu 31 stycznia 2012 r.), uzupełnionym dnia 12 marca i 3 kwietnia 2012 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 12 marca i 3 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja wystąpiła do Urzędu Marszałkowskiego Województwa, jako instytucji zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym 2007-2013 z wnioskiem o dofinansowanie projektu. Projekt został zakwalifikowany do dofinansowania. Podmiotem realizującym projekt jest Fundacja w partnerstwie ze Stowarzyszeniem. W latach 2005-2009 dzierżawcą obiektu było Stowarzyszenie, które w 2006 r. rozpoczęło inwestycję. Od dnia 1 lipca 2009 r. nastąpiła formalna zmiana (poprzez cesję) dzierżawcy Domu M. na Fundację (podmiot utworzony w 2006 r.). Jednocześnie kontynuowane było partnerstwo między ww. podmiotami. Od tego momentu finansowanie inwestycji przejęła Fundacja.

Zakres wykonanego projektu obejmuje:

1.

Opracowanie niezbędnej dokumentacji projektowej i technicznej (projekt wyposażenia, projekt budowlano-wykonawczy, dokumentacja konserwatorska).

2.

Adaptację zachowanego na działce nr 42 zespołu obiektów - dawnego domu przedpogrzebowego i tzw. Domu O. na Centrum (roboty budowlane i konserwatorskie).

3.

Uczytenienie zabytkowego cmentarza.

4.

Zakup wyposażenia do Centrum.

W kosztach niekwalifikowanych uwzględniono koszty wykonania fundamentów łącznika.

Wszystkie wydatki związane z realizacją projektu poniesione były zgodnie z zasadą konkurencyjności, gdyż Fundacja wyłączona z obowiązku stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 233, poz. 1650) oraz ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) w zakresie obowiązywania ww. ustaw.

Całkowite koszty brutto projektu wg. wniosku o dofinansowanie wynoszą 2.071.325,08 zł, w tym wartość dofinansowania 1.449.927,53 zł.

Płatnikiem faktur były Stowarzyszenie i Fundacja, a więc podmioty, które nie posiadają jakiejkolwiek możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług naliczonego w ramach realizacji projektu.

Fundacja nie jest "płatnikiem" tego podatku na podstawie art. 15 ust. 2 i ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Realizatorem projektu, a więc podmiotem odpowiedzialnym za przeprowadzenie robót oraz dofinansowanie i merytoryczne jego rozliczenie jest Fundacji.

Budynki cmentarza nie stanowią własności Fundacji. Teren wraz z budynkami jest dzierżawiony do 2039 r. od Fundacji.

Powstałe w ramach inwestycji Centrum pozostanie własnością Fundacji i nie zostanie przekazane do 2039 r. innemu podmiotowi. Realizacja projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną. Centrum oraz cmentarz są ogólnodostępne, a Fundacja nie pobiera żadnych opłat z tytułu zwiedzania obiektów.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja realizując ww. projekt może odliczyć podatek naliczony od zakupów związanych z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, realizując ww. projekt nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego na podstawie rozdziału 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.) i art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W analogiczny sposób kwestię tą regulowało w rozdziale 10 i § 8 ust. 3 i 4, powołane przez Fundację, obowiązujące do dnia 31 grudnia 2009 r., rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Fundacja nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. W ramach projektu podjęte zostaną prace związane z adaptacją domu przedpogrzebowego na Centrum (roboty budowlane i konserwatorskie) i zakupione wyposażenie do niego, a także prace związane z odnowieniem zabytkowego cmentarza żydowskiego. Oba obiekty są ogólnodostępne, a Fundacja nie pobiera żadnych opłat z tytułu ich zwiedzania. Efekt końcowy realizacji projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto Fundacja nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl