ITPP2/443-1248/11/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1248/11/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2011 r. (data wpływu 6 września 2011 r.), uzupełnionym dnia 10 listopada 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy części budynku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2011 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 10 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy części budynku.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W lipcu 2008 r. Spółka zakupiła budynek użytkowy od Starostwa Powiatowego, którego wartość wg dokumentów (faktura, faktura korygująca i akt notarialny) wynosiła 619.449,40 zł. Zakup budynku był zwolniony od podatku od towarów i usług. Zakupiony budynek nie jest nowowybudowany, lecz wybudowanym w latach osiemdziesiątych. Wcześniej był wykorzystywany na cele prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług medycznych i wynajmu pomieszczeń. W budynku były prowadzone prace remontowe i modernizacyjne. Od sierpnia 2008 r. do sierpnia 2011 r. wartość przeprowadzonych prac modernizacyjnych wyniosła 102.191,60 zł, co stanowi 16,5% wartości początkowej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka składa deklaracje VAT-7 i rozlicza podatek wg proporcji, zgodnie z art. 90 ustawy (odliczenie podatku naliczonego w 2011 r. wynosi 6%). Spółka planuje sprzedaż pomieszczeń, które stanowią 38,17% powierzchni całego budynku. Powierzchnia użytkowa całego budynku wynosi 1470,11 m 2, powierzchnia pomieszczeń przeznaczonych do sprzedaży, nie będących przedmiotem wynajmu, wynosi 227,41 m 2 i stanowi to 40,53% powierzchni przeznaczonej do sprzedaży. Natomiast powierzchnia pomieszczeń przeznaczonych do sprzedaży będących przedmiotem wynajmu wynosi 333,69 m 2, co stanowi 59,47% powierzchni przeznaczonej do sprzedaży.

Pomieszczenia przeznaczone do sprzedaży są wynajmowane od dnia:

* 19 maja 2009 r. - pow. 75,35 m 2,

* 1 kwietnia 2010 r. - pow. 15,28 m 2,

* 30 kwietnia 2010 r. - pow. 34,03 m 2,

* 1 maja 2010 r. - pow. 41,54 m 2,

* 14 lipca 2010 r. - pow. 23,88 m 2,

* 30 sierpnia 2010 r. - pow. 20,06 m 2,

* 17 marca 2011 r. - pow. 123,35 m 2.

Pomieszczenia te nie są wydzielone jako osobne lokale (nie posiadają odrębnych ksiąg wieczystych) i nie ma możliwości ich wydzielenia. W przypadku sprzedaży pomieszczeń nastąpi sprzedaż udziału w części budynku. Spółka nie ma możliwości określenia, jaki procent wartości remontów i ulepszeń przypada na poszczególne pomieszczenia stanowiące przedmiot wynajmu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż części budynku będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług, czy też będzie opodatkowana 23% stawką podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa sprzedaż będzie zwolniona od podatku, gdyż:

* Wnioskodawca nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu budynku (zakup zwolniony od podatku od towarów i usług),

* wartość prac modernizacyjnych nie przekroczyła 30% wartości początkowej budynku w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

* przepisy o pierwszym zasiedleniu nie mają zastosowania, z uwagi na to, że dostawa części budynku nie spełnia definicji zawartej w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ustawodawca, w art. 2 pkt 14 ustawy, definiuje pojęcie "pierwszego zasiedlenia", przez które rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli lub ich części) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało zatem miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt będzie przedmiotem sprzedaży albo będzie oddany w najem, bądź dzierżawę. Z pierwszym zasiedleniem będziemy mieli również do czynienia w sytuacji, gdy w chwili zakupu transakcja ta była zwolniona. Jak wskazano powyżej co do zasady wszelkie dostawa towarów jest opodatkowana, z wyjątkiem sytuacji, gdy spełnione są przesłanki zwolnienia od podatku przewidziane w przepisach obowiązujących w momencie dokonywania dostawy. Tak więc uznać należy, że sprzedaż budynku, która była zwolniona od podatku również spełnia definicję pierwszego zasiedlenia, o której mowa w powołanym wyżej przepisie.

W świetle ust. 10 ww. artykułu, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 pkt 1 i 2 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy; planowana datę zawarcie umowy dostawy budynku, budowli lub ich cześci; adres budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Według ust. 7a ww. artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

W świetle ust. 10 ww. artykułu, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza sprzedaż części budynku, który został zakupiony w lipcu 2008 r. Część przeznaczonych do sprzedaży lokali wykorzystywana była tylko do świadczenia usług zwolnionych, a część wynajmowana była innym podmiotom. Spółka ponosiła wydatki na ulepszenie, rozumieniu przepisów o podatku dochodowym które nie przekroczyły 30% wartości początkowej budynku.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług potwierdzić należy stanowisko Spółki, że planowana sprzedaż części budynku, będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 tej ustawy - o ile Strony transakcji nie wybiorą opcji opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy - ponieważ nie będzie ona dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, a między pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl