ITPP2/443-1247a/11/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1247a/11/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 6 września 2011 r.), uzupełnionym w dniu 14 września, 4 i 13 października 2011 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Utworzenie Inkubatora Przedsiębiorczości (...)" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2011 r., uzupełnionym w dniu 14 września, 4 i 13 października 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Utworzenie Inkubatora Przedsiębiorczości (...)".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnikiem podatku od towarów i usług jest Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną. Urząd Gminy, który nie jest podatnikiem, stanowi jedynie aparat pomocniczy. Gmina nałożone zadania wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Nie posiada struktur organizacyjnych, dlatego nałożone na nią zadania wykonuje za pośrednictwem Urzędu. Urząd nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej w zakresie podatku od towarów i usług dla Gminy jako osoby prawnej, w związku z czym obsługuje ją od strony techniczno-organizacyjnej.

W okresie od dnia 15 kwietnia 2009 r. do dnia 30 listopada 2011 r. Miasto i Gmina realizuje projekt pt. "Utworzenie Inkubatora Przedsiębiorczości (...)" współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, poddziałanie 1.5.1 "Infrastruktura dla rozwoju firm innowacyjnych". Istotą projektu jest wybudowanie, a następnie udostępnienie powierzchni (biurowej, magazynowej, przetwórczej i innej) Inkubatora Przedsiębiorczości oraz świadczenie w nowo powstałym inkubatorze przez inne podmioty niż Miasto i Gmina dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców rozpoczynających lub rozwijających działalność gospodarczą na zasadach preferencyjnych, usług (szkoleniowych, doradczych, itp.). W wyniku realizacji projektu powierzchnia biurowa, magazynowa, przetwórcza i inna będzie udostępniana przez Miasto i Gminę podmiotom gospodarczym w drodze najmu. Realizacja projektu nie może powodować osiągnięcia zysku, ani nadwyżki finansowej. Wydatki ponoszone na jego realizację związane są z kosztami: dokumentacji, tj. projektów technicznych, budowlanych i wykonawczych oraz pozwoleń, nadzoru inwestorskiego i archeologicznego, robót budowlano-montazowych, zakupu wyposażenia, promocji i inne. Nakłady inwestycyjne na budowę projektu ponoszone przez Miasto i Gminę stanowią całkowity koszt kwalifikowany projektu, łącznie z podatkiem od towarów i usług. W pierwotnym wniosku o dofinansowanie planowano powierzyć w drodze umowy zarządzanie obiektem Stowarzyszeniu "Na Rzecz Rozwoju Miasta i Gminy...". W dniu 19 sierpnia 2011 r. Miasto i Gmina zwróciło się z zapytaniem do Agencji Rozwoju Pomorza z wnioskiem o zaakceptowanie zmiany polegającej na tym, iż przez okres co najmniej do dnia 31 grudnia 2017 r. chciałoby samodzielnie zarządzać powstałym obiektem. Stowarzyszenie, któremu pierwotnie planowano powierzyć zarządzanie w formie umowy, będzie sprawowało rolę partnera, ze względu na ogromne doświadczenie w prowadzeniu Ośrodka/Inkubatora Przedsiębiorczości. W rezultacie powierzchnia powstałego obiektu będzie wynajmowana przedsiębiorcom przez Miasto i Gminę, a nie jak w świetle zapisu wniosku aplikacyjnego, przez Stowarzyszenie jako podmiot zarządzający inkubatorem.

W związku z powyższym w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytanie:

Czy Miasto i Gmina uzyska możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego), jeżeli obiekt będzie przez nią zarządzany i pozostanie w Jej strukturach.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek od towarów i usług wynikający z faktur dokumentujących wykonanie ww. inwestycji nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z tym nie ma możliwości odzyskania tego podatku w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Pozostawiając w swoich zasobach wykonaną inwestycję, Miasto i Gmina będzie jej jedynym właścicielem, a więc nie uzyska możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje należy stwierdzić, że skoro realizowana inwestycja w zakresie utworzenia Inkubatora Przedsiębiorczości wraz z niezbędną infrastrukturą będzie związana z czynnościami opodatkowanymi (wynajem), Miasto i Gmina będzie miało możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego projektu. W konsekwencji - wbrew stanowisku zawartemu we wniosku - posiadać będzie prawo do odliczenia podatku określonego w otrzymanych fakturach związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Jednocześnie informuje się, że w kwestii odzyskania podatku od towarów i usług przez Stowarzyszenie wydano postanowienie nr ITPP2/443-1247b/11/RS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl