ITPP2/443-124/12/PS - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-124/12/PS Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2012 r. (data wpływu 31 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2012 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie prowadzi nieodpłatną działalność statutową (usługi informacyjne, szkoleniowe) i działalność gospodarczą (Fundusz Poręczeń Kredytowych i pozostałe drukowanie). Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 23 lipca 2002 r. Rejestracja nie była spowodowana przekroczeniem obrotów określonych w art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, lecz uzyskaniem środków z Wojewódzkiego Urzędu Pracy na realizację szkoleń i doradztwa dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą, jak i działających firm. Obecnie Stowarzyszenie prowadzi projekty POKL, działanie 9.5 "Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich" (szkolenia) i działanie 6.2 "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia" w partnerstwie z Towarzystwem E. i Centrum oraz działanie 5.4 "Rozwój trzeciego sektora" w partnerstwie z Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich (usługi informacyjne i doradcze dla organizacji pozarządowych). W ww. projektach usługi doradcze finansowane są w 100% i nie jest wymagany wkład własny korzystających z tych usług. Od 2005 r. Stowarzyszenie jest zarejestrowane jako ośrodek K w zakresie usług informacyjnych, doradczych o charakterze ogólnym i szkoleniowych. Od dnia 1 lutego 2012 r. będzie realizowany projekt w ramach POKL 2007-2013 Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, w ramach którego usługi informacyjne będą świadczone nieodpłatnie w 100%, a usługi doradcze finansowane będą w 90% przez PARP i 10% przez przedsiębiorców korzystających z doradztwa. Każda z wymienionych usług posiada osobny budżet i osobne koszty. Koszty kwalifikowane związane ze świadczeniem ww. usługi doradczej są równe wartości usługi określonej na potrzeby wyliczenia wartości pomocy de minimis, ale będące w 10% wartością sprzedaży do opodatkowania. Stąd też występuje w projekcie czynność opodatkowana w efekcie sprzedaży usługi doradczej o wartości odpowiadającej 10% kosztów kwalifikowanych usług, która to wartość stanowi wkład własny przedsiębiorcy. Od tego wkładu Stowarzyszenie ma obowiązek naliczyć podatek od towarów i usług. W związku z powyższym T pokrywa koszty usługi doradczej częściowo z dotacji pozyskanej na realizację projektu (90%), częściowo z wkładu własnego przedsiębiorców (10%) korzystających ze wsparcia doradczego. Koszty związane z usługą doradczą w projekcie dotyczą: usług transportowych, komunalnych, telekomunikacyjnych, pocztowych, najmu i eksploatacji pomieszczeń, zakupu materiałów biurowych i eksploatacyjnych, działań promocyjnych i informacyjnych, zakupu środków trwałych, usług doradczych. Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, Stowarzyszeniu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez względu na źródło finansowania. W ww. przypadku wartość czynności opodatkowanej (wartość sprzedaży) odpowiada tylko 10% kosztów usługi doradczej. Pozostałe 90% kosztów usługi finansowane jest z dotacji pozyskanej przez T.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy poniesione koszty związane z usługą doradczą finansowane w 90% z dotacji pozyskanej przez T, a 10% z wkładu własnego przedsiębiorcy korzystającego z usługi T można rozliczyć w 100% i odliczyć podatek naliczony od należnego w całości, czy też należy odnieść się tylko do wartości sprzedaży w postaci 10% wkładu własnego przedsiębiorcy (czynności do opodatkowania) odpowiadającej 10% kosztów usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 10%, odnosząc się tylko do wartości czynności opodatkowanej, czyli do 10% wkładu własnego przedsiębiorcy, a będącego sprzedażą T. Nie ma prawnej możliwości odzyskania lub zwrotu podatku od towarów i usług do 90% kosztów wsparcia doradczego finansowanego z dotacji pozyskanej Stowarzyszenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że jeżeli nabywane w ramach projektu towary i usługi, bez względu na źródło ich finansowania (dotacja, czy wkład własny przedsiębiorcy), będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi - usługami doradztwa, Stowarzyszeniu będzie przysługiwało prawo do odliczenia w pełnej wysokości kwoty podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu, o ile nie zajdą ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem stanowisko Stowarzyszenia należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl