ITPP2/443-123A/08/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-123A/08/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2008 r. (data wpływu 11 lutego 2008 r.) uzupełnionym pismami: z dnia 17 marca 2008 r. (data wpływu 25 marca 2008 r.) oraz z dnia 3 kwietnia 2008 r. (data wpływu 10 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka w umowach handlowych ze swoimi kontrahentami ma określone warunki handlowe i ustalone wynagrodzenia za wspólną współpracę:

* wynagrodzenie w wysokości 1% od obrotu (dokonanej sprzedaży towaru) w rozliczeniu kwartalnym, miesięcznym lub rocznym (zależy od umowy),

* za dokonanie zakupów towarów powyżej progu 1.500.000 zł premia 3%,

* rabat potransakcyjny 1% od obrotów rocznych,

* wynagrodzenie za terminową płatność 1% od kwoty wpłaty,

* niedokonywanie nabyć podobnych towarów od innych klientów 2% od obrotu,

* prowizja bezwarunkowa 1% od obrotów netto,

* prowizja warunkowa dodatkowo 0,5% obrotów po przekroczeniu 40 sklepów,

* wynagrodzenie roczne za zakup produktów 3% od obrotu netto w przypadku dokonania

u dostawcy przez cała grupę zakupową na kwotę powyżej 1.000.000 zł netto.

Spółka dokonuje sprzedaży drobnicowej, są to faktury na kilkanaście złotych, ale w dużych ilościach (np. jednemu klientowi w okresie jednego miesiąca wystawionych jest 97 faktur na sumę 23.086,17 zł). Udzielanie rabatu do każdej transakcji jest nieekonomiczne i czasochłonne. Spółka na dzień dzisiejszy wystawia za świadczenie wyżej wymienionych usług faktury VAT, ale ze względu na wyrok NSA oraz art. 88 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług, niektóre firmy zwracają faktury, żądając wystawienia not księgowych. Spółka otrzymuje również faktury VAT za premie pieniężne, rabaty posprzedażowe bezwarunkowe i warunkowe jak i noty księgowe, w zależności od klienta.

W pismach uzupełniających opis stanu faktycznego Spółka wskazała, iż prowadzi działalność wyłącznie opodatkowaną podatkiem od towarów i usług - stawkami 22%, 7%, 3% oraz jest podatnikiem, który zarówno otrzymuje faktury VAT z tytułu premii pieniężnych, jak też świadczy takie usługi wobec swoich klientów i wystawia faktury VAT z tytułu premii pieniężnych (i tytułów pokrewnych). Wyjaśniono również, iż wynagrodzenie za terminową płatność 1% od kwoty wypłaty wyliczane jest i dotyczy ogółu obrotów netto z klientem w rozliczeniu za miesiąc lub kwartał i jest to wynagrodzenie za dobre zachowanie - dotrzymanie terminów płatności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy ze względu na wyrok NSA z 6 lutego 2007 r. FSA 94/06 wystawianie faktur VAT za wymienione czynności jest prawidłowe, czy są one usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług czy też są to premie, bonusy dotyczące sprzedaży towaru i należy na nie wystawić notę księgową - obciążeniową.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy wystawiać faktury VAT stosując się do interpretacji Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, gdyż otrzymane premie, bonusy pieniężne nie są związane wprost z konkretną, jedną dostawą a odnoszą się do całego obrotu z klientem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określają przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, świadczeniem usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast w myśl postanowień art. 29 ust. 4 ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), zgodnie z którym gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zatem w przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

Występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Z treści wniosku wynika, iż premie pieniężne wypłacane są za okresy miesięczne, kwartalne i roczne, a podstawą ich naliczania jest obrót towarami zrealizowany przez Spółkę w danym okresie rozliczeniowym, fakt terminowej płatności, niedokonywanie nabyć podobnych towarów od innych klientów.

Zdaniem tut. organu w przedstawionym stanie faktycznym przyznane Spółce premie stanowią rodzaj wynagrodzenia za świadczone przez nią usługi. Zatem pomiędzy stronami umowy będzie istniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy, podlegających opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stwierdzić zatem należy, iż premie pieniężne przyznane Spółce za spełnienie ustalonych w umowie warunków, niezwiązane z konkretną dostawą, są wynagrodzeniem nabywcy za jego określone zachowanie i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dla wypełnienia dyspozycji art. 106 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca powinien świadczoną przez siebie usługę, skutkującą otrzymaniem premii pieniężnej, udokumentować fakturą VAT.

W tym miejscu wskazać należy, iż pismo Ministra Finansów Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, które zostało wydane jako interpretacja w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) nie uległo zmianie i nadal obowiązuje.

Końcowo stwierdzić należy, iż powołany przez Spółkę we wniosku wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007 r. I FSK 94/06 nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii, jest ono rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie i tylko do niej się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa, którymi na terytorium RP są zgodnie z art. 87 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483) Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia. Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, a orzeczenia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany materiał dowodowy, dlatego trudno jest określić w jakim stopniu przedstawiona sprawa będąca przedmiotem rozstrzygnięcia sądu oraz sytuacja Strony przedstawiona we wniosku jest tożsama. Aby można było utożsamić dany wyrok musiałby on zapaść w sprawie o identycznym stanie faktycznym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl