ITPP2/443-1230/11/AF
Pismo z dnia 15 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1230/11/AF
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu 2 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 września 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmina podpisała z Zarządem Województwa umowę o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, Oś priorytetowa 7 - Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego; Działanie 7.1 - Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych; Poddziałanie 7.2.1 - Usługi i aplikacje dla obywateli.
Projekt obejmuje działania związane z budową i wdrożeniem infrastruktury organizacyjno-technicznej Systemu Informacji Przestrzennej., stanowiącej element krajowej infrastruktury informacji przestrzennej. Projekt zapewni powszechny (publiczny) dostęp do aktualizowanych referencyjnych baz danych przestrzennych Miasta, w tym w szczególności do danych rejestrów publicznych związanych z gospodarką przestrzenną, takich jak m.in.:
plany zagospodarowania przestrzennego;
struktura własnościowa/władania nieruchomości;
decyzje/postanowienia związane z procesem inwestycyjno-budowlanym.
Zakres udostępnianych publicznie danych będzie zawsze zgodny z obowiązującym prawem i będzie podlegał konfiguracji przez administratorów systemów. Prace wdrożeniowe projektu obejmą:
wdrożenie co najmniej 39 usług publicznych kategorii 1-4 dla informacji przestrzennej;
dostawę, instalację i konfigurację sprzętu komputerowego (serwerów) oraz oprogramowania systemowego, bazodanowego, narzędziowego;
opracowanie dokumentacji projektowej oraz użytkownika i administratora;
opracowanie (zaimplementowanie) rozwiązań aplikacyjnych systemu: portale mapowe (internetowy, intranetowy), dedykowane moduły tematyczne,
asystę wdrożeniową oraz migrację i ładowanie danych;
testy weryfikacyjne, wydajnościowe;
asystę techniczną;
usługi związane z zarządzaniem projektem;
specjalistyczne szkolenia dedykowane dla pracowników Pracowni Systemu Informacji Przestrzennej;
czynności po stronie Beneficjenta związane z opracowaniem i wdrożeniem usług publicznych;
cyfryzację - digitalizację zbioru operatów prawnych w Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej i utworzenie bazy danych oraz bazy metadanych dla operatorów prawnych.
Produktami projektu będą:
infrastruktura systemowa (sprzętowa):
* serwery (5 szt.);
* półka do macierzy dyskowej (1 szt.);
* szafy komputerowe (2 szt.);
* UPS (1 szt.);
* komputer GPS polowy (1 szt.);
oprogramowanie:
* systemowe (3 szt.);
* bazodanowe (3 szt.);
* narzędziowe (1 szt.);
* serwery mapowe (1 szt.);
* licencje (...) (8 szt.);
* licencja do inwentaryzacji prac (1 szt.);
* oprogramowanie aplikacyjne (22 szt.);
dokumentacja systemu:
* projektowa: Projekt Organizacyjno-Techniczny, Dokument Zarządczy;
* dokumentacja użytkownika;
* dokumentacja administratora.
Projekt jest realizowany przez Urząd Miasta poprzez Pracownię Systemu Informacji Przestrzennej oraz Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, funkcjonujące w strukturach Wydziału Geodezji.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Gmina ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego w pozycji 61 wniosku art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie następujących obowiązujących przepisów nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu:
zgodnie z art. 7d pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.) do zadań starosty należy w szczególności prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów i geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu;
zgodnie z art. 40 ust. 3 ww. ustawy, gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom fizycznym należy do starostów - w zakresie zasobów powiatowych;
zgodnie z art. 41b ust. 2 ww. ustawy, kartograficzne wpływy ze sprzedaży map, danych z ewidencji gruntów i budynków oraz innych materiałów i informacji z zasobów powiatowych, a także z opłat za czynności związane z prowadzeniem tych zasobów i uzgodnieniem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu są dochodami własnymi budżetu powiatu;
zgodnie z art. 41b ust. 3 ww. ustawy, z budżetu odpowiedniego samorządu województwa i powiatu finansowane są zadania związane z gromadzeniem, aktualizacją, uzupełnieniem, udostępnieniem i zabezpieczeniem zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz wyłączaniem materiałów z zasobu;
wysokość opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielenie informacji, a także wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 37, poz. 333). Opłaty te są dochodami własnymi budżetu powiatu;
zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Urząd podniósł, że na podstawie powyższych zapisów stwierdzić można, że opisane we wniosku czynności, za które pobiera opłaty, stanowią czynności niepodlegające opodatkowaniu. W związku z tym, ani Gmina, ani Urząd Miasta nie ma prawnej możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. E. Plater 1, 10-561 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.