ITPP2-443-122A/08/AJ - Zasady opodatkowania podatkiem VAT oraz dokumentowania premii pieniężnych uzyskiwanych przez spółkę na podstawie umów zawartych z kontrahentami w związku z osiągnięciem określonego poziomu obrotów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2-443-122A/08/AJ Zasady opodatkowania podatkiem VAT oraz dokumentowania premii pieniężnych uzyskiwanych przez spółkę na podstawie umów zawartych z kontrahentami w związku z osiągnięciem określonego poziomu obrotów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2008 r. (data wpływu 11 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i sposobu dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i sposobu dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się sprzedażą detaliczną artykułów spożywczych i przemysłowych. Spółka zawiera ze swoimi dostawcami porozumienia, w których strony ustalają wysokość premii pieniężnej przysługującej Wnioskodawcy w zależności od zrealizowanego obrotu towarami. Z uwagi na szeroki asortyment oferowanych towarów (towary szybkozbywalne, towary mające długi termin przydatności do spożycia), okresy rozliczeniowe nie są ujęte jednolicie, co oznacza w praktyce, że premie pieniężne (bonusy) od poszczególnych odbiorców są ustalane za okresy miesięczne, kwartalne, półroczne itp. Z uwagi na to, że Spółka jest odbiorcą towarów od swoich dostawców, po zakończeniu poszczególnych okresów rozliczeniowych strony ustalają wysokość zrealizowanego obrotu i wysokość premii pieniężnej. Na tej podstawie Wnioskodawca jako usługodawca wystawia faktury VAT (usługi marketingowe). Tym samym przyjęto wykładnię przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wyrażoną w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, zgodnie z którą w sytuacji gdy podatnicy kształtują swoje wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są tytułu:

*

określonych poziomów obrotów z dostawcą,

*

dokonywanie terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, a premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą w takich przypadkach wypłacona premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowym jest wystawianie faktur VAT w związku z udzieleniem Spółce premii pieniężnych.

Czy w świetle nowelizacji z dniem 1 stycznia 2008 r. przepisów art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług należy przyjąć, że premia pieniężna stanowić będzie usługę.

Zdaniem Wnioskodawcy premie przyznawane Spółce stanowią swego rodzaju nagrodę/bonus za określone efekty współpracy handlowej pomiędzy Spółką, a kontrahentami/dostawcami towarów i stanowiło to po stronie Wnioskodawcy jako otrzymującego premię czynność skutkującą powstaniem obowiązku podatkowego. Usługa świadczona przez Spółkę winna zostać udokumentowana wystawioną przez nią fakturą VAT. W takim przypadku dostawca Spółki jako odbiorca usługi ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej od Spółki faktury VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 podatnicy, którzy kształtują swoje wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są tytułu:

*

określonych poziomów obrotów z dostawcą,

*

dokonywanie terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, a premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą w takich przypadkach wypłacona premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych (usługi marketingowe). Spółka wskazuje, że zupełnie odmienne stanowisko w powyższej kwestii zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 lutego 2007 r. sygn. akt I FSK 94/06, jak również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (wyrok z dnia 22 maja 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 4080/06), stwierdzając, że " (...) premia wypłacona przez sprzedawcę, w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów, nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczenie usług (...)". Premia pieniężna wypłacana na podstawie umowy z kontrahentami nie ma charakteru dobrowolnego, a jest ściśle związana z określonym zachowaniem Spółki jako nabywcy towarów i tym samym mieści się w definicji art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z powołanymi wyrokami sądów administracyjnych, a w szczególności wyrokiem NSA z dnia 6 lutego 2006 r. sygn. akt I FSK/94/06. Jest rzeczą bezsporną, że przedmiotowy wyrok wiąże organy NSA w kształtowaniu obowiązków podatkowych podatników wobec Skarbu Państwa. Na tym tle rodzą się poważne wątpliwości, co do dalszego rozliczania premii pieniężnych w przypadku dalszych niekorzystnych z punktu widzenia Skarbu Państwa rozstrzygnięć sądów administracyjnych. Wątpliwości Spółki rodzą się również na tle nowelizacji przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT w myśl którego z prawa do odliczenia podatku nie będzie można skorzystać w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie ze względu, że został wykazany na fakturze. Znowelizowany przepis tym samym sankcjonuje zakaz odliczenia podatku z faktur dokumentujących czynności niepodlegające opodatkowaniu lub zwolnione od podatku, a więc kiedy sprzedawca błędnie przyjął, że od danej transakcji trzeba naliczyć podatek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Natomiast w myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie się do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze powyższe przepisy, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie, czy też osiągnięcia określonych obrotów i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a wiec świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że zawarł on z kontrahentami umowy na mocy, których w zależności od zrealizowanego przez Wnioskodawcę obrotu towarami nabytymi od kontrahentów będzie otrzymywał od nich premię pieniężną.

W tym przypadku działania Spółki i jej kontrahentów, polegające na realizacji określonego poziomu obrotów towarami kontrahenta, mają bezpośredni wpływ na otrzymanie premii. Należy uznać, że w przypadku opisanym przez Wnioskodawcę dochodzi do świadczenia usług skoro występuje świadczenie wzajemne: osiągnięcie określonego poziomu sprzedaży towarów i otrzymanie odpowiedniego wynagrodzenia przez Wnioskodawcę, o ile otrzymana premia pieniężna nie jest związana z konkretną dostawą (co potwierdza powołane przez Spółkę w opisie stanu faktycznego pismo Ministra Finansów). Wobec powyższego otrzymana gratyfikacja jest wynagrodzeniem za świadczenie usług stanowiących czynność podlegającą opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Otrzymanie premii pieniężnej za osiągnięcie w określonym czasie ustalonego w umowie obrotu, powinno być zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług udokumentowane fakturą VAT wystawiona przez kontrahenta otrzymującego premię pieniężną. Wystawiona faktura powinna zawierać elementy określone w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Reasumując należy uznać, że zachowanie Wnioskodawcy skutkujące otrzymaniem premii pieniężnych jest, w myśl obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług świadczeniem usług i skutkuje obowiązkiem wystawienia faktury VAT.

Ocena stanowiska Spółki w niniejszej interpretacji indywidualnej odnosi się wyłącznie do wskazania, że otrzymywane premie są wynagrodzeniem za świadczenie usług, które podlegają opodatkowaniu, co wynika z zadanych pytań jak i przedstawionego stanu faktycznego. Z uwagi na fakt, że świadczone przez Spółkę usługi podlegają opodatkowaniu, wykazany na fakturach podatek jest podatkiem należnym i tym samym nie zachodzą przesłanki wynikające z art. 88 ust. 3a pkt 2. Natomiast niniejsza interpretacja ma charakter indywidualny zatem nie może rozstrzygać w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu przedmiotowych premii pieniężnych, gdyż prawo to uzależnione jest od spełnienia określonych ustawowo warunków przez podmiot wypłacający premię pieniężną.

Stwierdzić również należy, że powołane przez Spółkę wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007 r. sygn. akt I FSK 94/06 oraz WSA w Warszawie z dnia 22 maja 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 4080/06, są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa. Natomiast pismo Ministra Finansów Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 jest interpretacją wydaną w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), która nie uległa zmianie i nadal obowiązuje.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl