ITPP2/443-1228b/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1228b/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2011 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przebudowy Basenu w porcie morskim - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przebudowy Basenu w porcie morskim.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina jest podatnikiem VAT czynnym i realizuje na swoim terenie szereg inwestycji polegających m.in. na budowie infrastruktury transportowej, turystycznej, kultury, itd., których część jest współfinansowana ze środków unijnych, w ramach dostępnych programów operacyjnych. Obecnie jest w trakcie przebudowy Basenu w porcie morskim (dalej jako: "Port"). W 2010 r. poniosła wydatki na dokumentację związaną z projektem, a w 2011 r. ponosi dalsze nakłady na realizację przedsięwzięcia. Inwestycja będzie dofinansowana ze środków unijnych, przy czym podatek od towarów i usług nie jest wydatkiem kwalifikowanym i nie będzie zrefundowany. Po zakończeniu inwestycji Gmina przekaże Port w dzierżawę podmiotowi zewnętrznemu, wybranemu w drodze przetargu. Dzierżawca będzie płacił czynsz w ustalonej kwocie, co Gmina będzie dokumentować wystawiając faktury VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją opisanej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących wydatki poniesione na realizację opisanej inwestycji, gdyż po jej zakończeniu wybudowana infrastruktura w całości będzie przedmiotem najmu/dzierżawy, a więc czynności opodatkowanych.

Uzasadniając zaprezentowane stanowisko Gmina powołała treść przepisów art. 15 ust. 1, ust. 2 oraz ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a następnie art. 2 ust. 1 oraz art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Nadmieniła, że w świetle art. 7 ust. 1 pkt 6, 9, 10 i 15 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty poprzez wykonywanie zadań własnych w zakresie:

* pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

* kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

* utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Wskazała, że gmina co do zasady nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, ale jeśli wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, to na potrzeby wykonywania tych czynności jest traktowana jak podatnik. Dotyczy to również przypadków wykonywania przez gminę zadań nałożonych na nią odrębnymi przepisami.

Zdaniem Gminy, w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (jak np. przekazanie infrastruktury w najem/dzierżawę), przy ich wykonywaniu jest uznawana za podatnika podatku od towarów i usług.

Podniosła, iż z treści przepisów art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik VAT,

* towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wskazała, że warunkiem odliczenia podatku jest, aby odliczenia takiego dokonał podatnik podatku od towarów i usług oraz, aby towary i usługi, przy których podatek został naliczony, były związane z wykonanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi, tzn. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Równocześnie przedstawiona wyżej zasada pozwalająca na odliczenie podatku, wyklucza możliwość dokonania przez podatnika odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług lub niepodlegających temu podatkowi.

Gmina podkreśliła, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem podatnika, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z utrwalonej linii orzecznictwa, zarówno krajowych sądów administracyjnych jak i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. To właśnie możliwość odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku poprzez uwolnienie podatnika od obciążeń z tytułu podatku zapłaconego lub należnego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną przez niego wykorzystane na potrzeby prowadzonej działalności opodatkowanej (np. odsprzedane lub zużyte). Istotna jest tutaj bowiem sama intencja nabycia, tj. to czy dany towar lub usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Zdaniem Gminy, w przypadku realizacji inwestycji, która prowadzi do wytworzenia infrastruktury, która będzie następnie wykorzystywana w całości do wykonywania czynności opodatkowanych (np. oddana w najem/dzierżawę), będzie przysługiwało prawo do odliczenia całości podatku naliczonego w fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z taką inwestycją.

W ocenie Gminy, aby dokonać odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług dla potrzeb inwestycji, nie musi czekać aż inwestycja ta zostanie zakończona i przekazana do wykonywania czynności opodatkowanych (np. oddana w najem/dzierżawę), bowiem istotna jest sama intencja nabycia towarów i usług na potrzeby prowadzenia przyszłej działalności opodatkowanej. Oznacza to, iż może dokonać odliczenia podatku od tych wydatków na bieżąco, w terminie określonym w art. 86 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwzględnieniem ust. 11 i 12 (tj. w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymano faktury dokumentujące poniesione wydatki lub w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych). Jeżeli Gmina nie dokonała obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w powyższych terminach, wówczas zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy, obniżenia może dokonać poprzez korektę deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Wskazała, że podejście takie znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 29 lipca 2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP3/443-567/10-2/MG) oraz interpretacji indywidualnej z dnia 20 sierpnia 2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPP4/443-838/10/AŚ).

Gmina uważa, że będzie mogła dokonać rozliczenia podatku naliczonego w fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z inwestycją, która będzie wykorzystywana dla "celów opodatkowanych", na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ustawy, tj. w rozliczeniu za okres, w którym otrzymała fakturę lub w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Dodała, że fakt, iż część kosztów inwestycji będzie lub może być zrefundowana ze środków unijnych, nie ma wpływu na prawo do takiego odliczenia, bowiem przepisy ustawy nie wiążą prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług ze źródłem pochodzenia środków, z których zostały one sfinansowane. Podejście takie znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z 4 lutego 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPP1/443-1214/10-4/AW).

Końcowo zaznaczyła, że podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług dla celów realizacji inwestycji, jako koszt niekwalifikowany, nie może być zrefundowany. Dlatego brak możliwości odliczenia podatku naliczonego skutkowałby naruszeniem zasady neutralności podatku od towarów i usług, a w konsekwencji zakłócałby zasady funkcjonowania systemu tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Końcowo informuje się, że kwestię dotyczącą odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją budowy obiektu budowlanego z przeznaczeniem na wynajem/dzierżawę, rozstrzygnięto w interpretacji indywidualnej znak ITPP2/443-1228a/11/AW, a kwestia dotycząca odliczenia podatku naliczonego w związku z budową infrastruktury rekreacyjnej i żeglarskiej - będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego - w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl