ITPP2/443-1214/13/AP - Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania przez gminę portu i sieci wodno-kanalizacyjnych w zarząd spółki komunalnej oraz prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez gminę na przebudowę portu oraz sieci.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1214/13/AP Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania przez gminę portu i sieci wodno-kanalizacyjnych w zarząd spółki komunalnej oraz prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez gminę na przebudowę portu oraz sieci.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2013 r. (data wpływu 12 listopada 2013 r.), uzupełnionym w dniu 11 grudnia 2013 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu czynności nieodpłatnego przekazania portu i sieci wodno-kanalizacyjnych oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją inwestycji pn. "M."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 11 grudnia 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu czynności nieodpłatnego przekazania portu i sieci wodno-kanalizacyjnych oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją inwestycji pn. "M.".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierza zrealizować inwestycję pn. "M." (dalej: Inwestycja). W celu pozyskania funduszy na realizację Inwestycji, wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie prac w ramach środków 3.3. Inwestycje w portach rybackich, miejscach wyładunku i przystaniach, Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". Szacunkowa wartość inwestycji wynosi 29.981.174 zł brutto. Główny ciężar inwestycji zostanie skupiony na modernizacji nabrzeży basenu portowego i wejścia do basenu, rozbiórce istniejących budynków portowych, budowie pomieszczeń (boksów) dla rybaków, budowie budynku bezpośredniej sprzedaży ryb wraz z chłodnią i bosmanatem oraz przebudowie układu drogowego i miejsc parkingowych wraz z infrastrukturą techniczną. W ramach uzupełnienia prac zostanie przeprowadzone pogłębienie basenu portowego do głębokości technicznej 3,5 m. W obrębie portu powstaną nowe obiekty kubaturowe tj. budynek bezpośredniej sprzedaży ryb i chłodni, dwa rodzaje boksów rybackich oraz pomieszczenia sanitarne. Inwestycja zakłada wymianę infrastruktury technicznej podziemnej i naziemnej. W ramach prac modernizacyjnych zostaną wymienione wszystkie sieci wodnokanalizacyjne, elektroenergetyczne i gazowe w porcie, zaś ich parametry zostaną dostosowane do obowiązujących przepisów w tym zakresie. Ponadto, zostanie przeprowadzony remont jedynej drogi dojazdowej do portu, zaś Inwestycja przyczyni się do polepszenia komunikacji nabrzeży rybackich z drogami komunikującymi port rybacki z regionem. Inwestycja przeprowadzona zostanie w trzech etapach:

* etap I obejmie modernizację i przebudowę Portu Rybackiego,

* etap II obejmie przebudowę i rozbudowę istniejącej drogi dojazdowej do portu rybackiego wraz z wykonaniem infrastruktury technicznej,

* etap III obejmie rozbudowę przejścia przez miasto D., ulicą S. i W. w ciągu drogi wojewódzkiej nr... wraz z infrastrukturą techniczną przynależną do drogi, celem poprawienia dostępności do Portu Rybackiego od strony lądu.

Przewidywany termin zakończenia inwestycji to 31 grudnia 2014 r.

W związku z ponoszeniem wyżej wymienionych wydatków inwestycyjnych Gmina będzie otrzymywała od kontrahentów faktury VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego.

Port Rybacki (dalej: Port), którego dotyczyć będzie przebudowa i prace modernizacyjne prowadzone w ramach etapu I Inwestycji, na mocy Uchwały Rady Miejskiej z dnia 31 marca 2011 r., stanowi mienie jednostki budżetowej Z. Zgodnie ze statutem Z., mienie, którym jednostka ta zarządza jest własnością Gminy. Gmina zamierza przekształcić Z. w spółkę prawa handlowego (dalej: Zarządca), której następnie (po ukończeniu Inwestycji) przekaże nieodpłatnie Port w zarządzanie na podstawie stosownego porozumienia.

Na podstawie zawartego porozumienia Zarządca będzie dysponentem majątku udostępnionego mu nieodpłatnie przez Gminę i jednocześnie będzie uzyskiwał przychody z tytułu np. opłat za użytkowanie infrastruktury portowej, opłat za korzystanie z mediów i sanitariatów, a także najmu i dzierżawy pomieszczeń. Koszty eksploatacji i utrzymania Portu będą pokrywane przez Zarządcę z uzyskiwanych przychodów.

Po zakończeniu Inwestycji, drogi, których dotyczą prace etapu II oraz etapu III pozostaną w majątku Gminy, zaś sieci wodnokanalizacyjne zostaną przekazane nieodpłatnie w zarządzanie do podmiotu zajmującego się doprowadzaniem wody i odprowadzaniem ścieków na terenie Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

* Czy nieodpłatne przekazanie Portu w zarządzanie Zarządcy lub nieodpłatne przekazanie sieci wodnokanalizacyjnych w zarządzanie do podmiotu zajmującego się doprowadzaniem wody i odprowadzaniem ścieków na terenie Gminy będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

* Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją opisanej Inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno nieodpłatne przekazanie Portu w zarządzanie Zarządcy jak i nieodpłatne przekazanie sieci wodnokanalizacyjnych w zarządzanie do podmiotu zajmującego się doprowadzaniem wody i odprowadzaniem ścieków na terenie Gminy, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji.

UZASADNIENIE prawne.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Pod pojęciem działalności gospodarczej - na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W związku z tym, że jednostki samorządu terytorialnego są "wyposażone" w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, że spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT. Zatem, w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie sianowi dostawy towarów.

W ocenie Gminy, z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Wyjątki od powyższej reguły zostały zawarte: w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 ustawy oraz w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 tej ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, realizacja Inwestycji polegać będzie na modernizacji i przebudowie portu rybackiego, przebudowie i rozbudowie istniejącej drogi dojazdowej do portu rybackiego oraz rozbudowie przejścia przez miasto D. Po zakończeniu Inwestycji, Port zostanie przez Gminę nieodpłatnie przekazany w zarządzanie Zarządcy, sieci wodnokanalizacyjne zostaną nieodpłatnie przekazanie w administrowanie podmiotowi zajmującemu się dostarczaniem wody i odprowadzaniem ścieków na terenie Gminy, natomiast drogi pozostaną w majątku Gminy.

Zdaniem Gminy, zarówno nieodpłatne przekazanie Portu Zarządcy jak i nieodpłatne przekazanie sieci wodociągowych, będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT. Tym samym, w ocenie Gminy, nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją Inwestycji.

Podobne stanowisko zaprezentował w analogicznej sprawie Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy który w interpretacji indywidualnej z dnia 7 maja 2010 r. stwierdził, że "Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych."

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm., dalej: "ustawa o samorządzie gminnym"), do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. W ocenie Gminy, w zakresie przebudowy i rozbudowy istniejącej drogi dojazdowej do portu rybackiego oraz rozbudowy przejścia przez miasto D. (które po realizacji pozostaną majątkiem Gminy), jako jednostka samorządu terytorialnego będzie realizowała zadanie własne nałożone na nią przez ustawę o samorządzie gminnym, w związku z tym wydatki związane z tymi zadaniami nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. W związku z powyższym Gmina nie będzie miała również prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony dotyczący realizacji tych zadań.

Stanowisko takie zostało potwierdzone m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, który w interpretacji indywidualnej z dnia 4 czerwca 2013 r. (IPTPP1/443-280/13-2/IG) wskazał, że: "W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarem i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi."

Reasumując, w ocenie Gminy, zarówno nieodpłatne przekazanie Portu w zarządzanie Zarządcy jak i nieodpłatne przekazanie sieci wodnokanalizacyjnych w zarządzanie do podmiotu zajmującego się doprowadzaniem wody i odprowadzaniem ścieków na terenie Gminy, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. W związku z tym uznać należy, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenia przyszłe, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl