ITPP2/443-1213/11/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1213/11/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia16 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem "komponentów" niezbędnych do realizacji usługi szkoleniowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem "komponentów" niezbędnych do realizacji usługi szkoleniowej.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, profesjonalnym przedsiębiorcą świadczącym usługi szkoleniowe i edukacyjne (PKWiU 8042 - pozaszkolne formy kształcenia gdzie indziej nie sklasyfikowane), w tym usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, na rzecz szerokiej grupy odbiorców, w tym jednostek sektora finansów publicznych, podmiotów nie należących do sektora finansów publicznych oraz osób fizycznych. Powyższe usługi świadczone są przez Spółkę w ramach dotacji rozwojowych, nie stanowiących dopłaty do ceny, otrzymywanych przez Spółkę lub inne podmioty w ramach środków z Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, oraz w ramach umów cywilnoprawnych finansowanych ze środków własnych zlecającego przeprowadzenie usługi szkolenia. W przypadku umów zawieranych z instytucjami zarządzającymi (dysponującymi środkami EFS) Spółka jest określana mianem"Beneficjenta" i otrzymuje środki na realizację programu związanego ze świadczeniem usług kształcenia i przekwalifikowania zawodowego na rzecz innych podmiotów prawnych i osób fizycznych. W pozostałych przypadkach Spółka realizuje usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego w ramach otrzymanego zlecenia.

Dokonując sprzedaży usług szkoleniowych Spółka nie sprzedaje poszczególnych komponentów składających się na usługę szkolenia, lecz sprzedaje jako usługę łączną - tytuł usługi głównej, to jest usługę szkolenia.

Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty (w rozumieniu przepisów o systemie oświaty) w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest uczelnią, ani jednostką Polskiej Akademii Nauk i jednostką badawczo rozwojową w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Nie świadczy usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w kontekście art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółce - beneficjentowi przydzielonych środków - realizującej projekt zamknięty na rzecz innego dużego przedsiębiorstwa w ramach umowy z Urzędem Marszałkowskim, finansowany w 50% ze środków EFS Program Operacyjny Kapitał Ludzki i w 50% w ramach wkładu własnego wynoszonego w gotówce przez duże przedsiębiorstwo, polegający na świadczeniu usług edukacyjnych związanych z podnoszeniem kwalifikacji pracowników dużego przedsiębiorstwa, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych komponentów, niezbędnych do realizacji usługi.

2.

Czy w kontekście art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółce - beneficjentowi przydzielonych środków - realizującej projekt otwarty (uczestnikami są duże i małe przedsiębiorstwa) w ramach umowy z Urzędem Marszałkowskim, finansowany w 70% ze środków EFS Program Operacyjny Kapitał Ludzki i w 30% w ramach wkładu własnego wynoszonego w gotówce, polegający na świadczeniu usług edukacyjnych związanych z podnoszeniem kwalifikacji pracowników przedsiębiorstw uczestniczących w projekcie, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych komponentów, niezbędnych do realizacji usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku realizacji usługi edukacyjnej dla jednorodnej grupy szkoleniowej, w projekcie zamkniętym realizowanym w ramach umowy z Urzędem Marszałkowskim współfinansowanym ze środków EFS, związanej z podnoszeniem kwalifikacji, gdzie udziału źródeł finansowania stanowią w 50% środki z EFS i w 50% wkład własny w postaci pieniężnej, poszczególne wydatki sfinansowane w całości ze środków EFS, nie stanowiące dopłaty do ceny, jako związane z działalnością nie stanowiącą obrotu podlegającego opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług, nie korzystają z prawa odliczenia podatku w związku z realizacją projektu, natomiast poszczególne wydatki sfinansowane ze środków wniesionych w formie pieniężnej w ramach wkładów własnych, jako związane z działalnością stanowiącą obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług korzystają z prawa odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Spółki, w przypadku realizacji usługi edukacyjnej dla niejednorodnej grupy szkoleniowej, w projekcie otwartym (pracownicy przedsiębiorstw dużych i małych) realizowanym w ramach umowy z Urzędem Marszałkowskim, współfinansowanym ze środków EFS, związanym z podnoszeniem kwalifikacji, gdzie ogólny poziom finansowania ze środków EFS wynosi 70%, natomiast dla przedsiębiorstw uczestniczących w tym projekcie jest mniejszy niż 70%, gdzie poszczególne wydatki sfinansowane w całości ze środków EFS, nie stanowiące dopłaty do ceny, jako związane z działalnością nie stanowiącą obrotu podlegającego opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług, nie korzystają z prawa odliczenia podatku w związku z realizacją projektu, natomiast poszczególne wydatki sfinansowane ze środków wniesionych w formie pieniężnej w ramach wkładów własnych, jako związane z działalnością stanowiącą obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, korzystają z prawa odliczenia podatku, w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ww. przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

* oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z kolei w świetle ust. 1 pkt 29 ww. artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

* oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że świadczone przez Spółkę odpłatne usługi edukacyjne, o których mowa we wniosku, podlegają opodatkowaniu stawką 23%, gdyż nie są spełnione warunki, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 i 29 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi usługami, o ile nie zachodzą przesłanki wykluczające to prawo określone w art. 88 ww. ustawy. Podkreślić przy tym należy, że nie ma znaczenia z jakiego źródła są one finansowane. Wobec powyższego stanowisko Spółki należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Art. Zwycięstwa 16/17, 80-216 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl