ITPP2/443-121/08/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-121/08/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2008 r. (data wpływu 11 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wypłatą wynagrodzenia (premii) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2008 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wypłatą wynagrodzenia (premii).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest stroną umów handlowych z odbiorcami, hurtowniami i sieciami handlowymi, zwanych dalej Dystrybutorami, na podstawie których zobowiązana jest do wypłaty szczególnego rodzaju wynagrodzenia. Postanowieniem umów, w celu zmotywowania Dystrybutorów do zintensyfikowania sprzedaży towarów Wnioskodawcy, zobowiązuje się on do wypłaty Dystrybutorom wynagrodzenia za wykonanie planu sprzedaży, osiągnięcia określonego progu obrotów towarami. Wynagrodzenie ustalone jest jako procent od obrotu towarami sprzedanymi przez Wnioskodawcę danemu Dystrybutorowi. Otrzymane wynagrodzenie Dystrybutorzy dokumentują fakturami VAT, w których wynagrodzenie opodatkowane jest stawką podatku 22%. Wynagrodzenie związane jest wyłącznie ze spełnieniem określonych warunków umownych, tj. z przekroczeniem lub zrealizowaniem miesięcznego, kwartalnego lub rocznego planu sprzedaży. Wypłacane premie mają charakter motywujący do dalszej współpracy. Celem wypłaty premii jest zmotywowanie kupujących do zwiększenia obrotów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przyznane Dystrybutorom wynagrodzenie uzależnione od wykonania planu sprzedaży towarów Wnioskodawcy zwane inaczej premiami.

Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenie wypłacane klientom za nabycie określonej ilości towaru, w uzgodnionym okresie czasu jest wypłatą wynagrodzenia z tytułu świadczonej usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy VAT, podlegającemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponieważ Wnioskodawca nabywa te usługi w celu wykonywania czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących należne wynagrodzenie. Wypłacane premie nie są związane z żadną konkretną dostawą i nie mają charakteru dobrowolnego, bowiem uzależnione są od konkretnego zachowania nabywców towarów, a mianowicie osiągnięcia założonego planu sprzedaży, przekroczenia wyznaczonego progu obrotów. Wypłacane wynagrodzenie stanowi bonus dla odbiorców Wnioskodawcy za świadczone usługi. Skoro czynność polegająca na wypłaceniu wynagrodzenia w związku z przekroczeniem określonego poziomu obrotów stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to w zakresie w jakim usługi te są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu tych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl