ITPP2/443-121/07/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-121/07/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2007 r. (data wpływu 15 października 2007 r.) uzupełniony pismami z dnia 15, 16 i 19 listopada oraz 4 grudnia 2007 r., a także 3 stycznia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2007 r. został złożony ww. wniosek (uzupełniony pismami z dnia 15, 16 i 19 listopada oraz 4 grudnia 2007 r., a także 3 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 22 sierpnia 2006 r. Spółka nabyła nieruchomość, na której posadowione są budynki (mieszkalny dwupiętrowy oraz gospodarczy), wybudowane w latach 50-tych. Nieruchomość została podzielona na działki oznaczone numerami: - zabudowana budynkiem gospodarczym, przeznaczona pod zabudowę usługową z funkcją mieszkaniową, - zabudowana budynkiem mieszkalnym, przeznaczona pod zabudowę usługową z funkcją mieszkaniową, - przeznaczona pod drogę dojazdową dla wymienionych wyżej działek jako dostęp do drogi publicznej, - jako niezabudowane tereny przemysłowe (położenie i powierzchnia tych nieruchomości są zgodne ze złożonym oświadczeniem oraz treścią wpisów w księdze wieczystej, a także zaświadczeniem Burmistrza z dnia 22 sierpnia 2006 r., z którego wynika że dla działek gruntu będących przedmiotem umowy sprzedaży brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego). Wyjaśniono, iż zurbanizowane tereny niezabudowane są to grunty przeznaczone w planach zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę, wyłączone z produkcji rolnej lub leśnej (zgodnie z ust. 3 pkt 4 załącznika Nr 6 do Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r.). Wskazano także, iż wyłączenie gruntów z produkcji rolnej lub leśnej następuje z dniem faktycznego rozpoczęcia innego niż rolne lub leśne użytkowania gruntu a nie z dniem, w którym decyzja zezwalająca na wyłącznie z produkcji użytków rolnych oraz gruntów leśnych stała się ostateczna. Ponadto organ właściwy do spraw ewidencji gruntów i budynków nie jest upoważniony do badania legalności wyłączenia gruntu z produkcji rolnej lub leśnej, zatem nie może żądać dostarczenia decyzji zezwalającej na takie wyłączenie w celu dokonania zmian w operacie ewidencyjnym w zakresie użytków rolnych. Przedmiotowa transakcja nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Budynek mieszkalny był zasiedlony i został nabyty w trakcie przebudowy, gdyż nie spełniał wymogów i warunków dla nadzoru budowlanego. Ponadto Spółka zobowiązała się w terminie pięciu miesięcy od daty zawarcia umowy sprzedaży dokonać na własny koszt rozbiórki wszystkich budynków znajdujących się na tej nieruchomości wraz z fundamentami i przywrócić jej stan sprzed budowy pod warunkiem jednakże uzyskania przez nabywcę wszelkich zezwoleń na przeprowadzenie tych prac. W związku z nabyciem przedmiotowej nieruchomości Spółka poniosła nakłady inwestycyjne wynoszące około 1,5% w stosunku do nabycia nieruchomości i nie odliczała podatku naliczonego od tych wydatków. Jako przedmiot działalności prowadzonej od 2001 r. wskazano między innymi - obsługę nieruchomości (PKD 70). Wyjaśniono także, że po upływie 12 miesięcy Spółka znalazła nabywcę na tę nieruchomość, poza tym tego tupu transakcja (kupna-sprzedaży) dokonywana będzie przez nią po raz pierwszy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka zobowiązana jest do opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy przedmiotowej nieruchomości. Jeśli tak to jaką należy zastosować stawkę.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług może zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży nieruchomości, ponieważ Spółka nabyła ją bez podatku i nie dokonywała odliczeń podatku naliczonego z tytułu przedmiotowej transakcji.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z nim przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Podstawą opodatkowania - w myśl art. 29 ust. 1 tejże ustawy - jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego. W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług). Z powyższej regulacji wynika, że opodatkowanie gruntu lub jego zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest ściśle uzależnione od wysokości opodatkowania (lub zwolnienia) budynku, który się na nim znajduje.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 2 wskazanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10, zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.

Przez towary używane, w przypadku budynków i budowli lub ich części, zgodnie z powołanym zapisem art. 43 ust. 1 pkt 2 rozumie się budynki i budowle lub ich części jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat.

Artykuł 43 ust. 6 ustawy określa, że zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w art. 43 ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej a podatnik:

1.

miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;

2.

użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Spółka nabyła przedmiotową nieruchomość od osoby fizycznej, w stosunku do której nie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przedmiotowe budynki mieszkalny (zasiedlony i nabyty w trakcie przebudowy) i gospodarczy wybudowane zostały w latach 50-tych, tym samym upłynął okres dłuższy niż 5 lat od wybudowania. Ze względu na wskazane we wniosku wyjaśnienie o zasiedleniu budynku mieszkalnego, jego dostawa zwolniona jest z opodatkowania na podstawie powołanego art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

A zatem w świetle przepisu art. 43 ust. 2 ustawy budynki są towarami używanymi w rozumieniu tego przepisu i w konsekwencji przedmiotowa dostawa korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ponieważ nie ma do niej zastosowania wprowadzone przepisem art. 43 ust. 6 ustawy, ograniczenie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zwolnienie z opodatkowania nie miałoby zastosowania w przypadku gdy podatnik dokonał ulepszenia budynku w określonej wartości procentowej (co najmniej 30% wartości początkowej budynków oraz wystąpiły łącznie opisane wyżej przesłanki), co w niniejszej sprawie nie miało miejsca.

Stąd też zastosowanie znajdą przepisy art. 43 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, pozwalające przy przedmiotowej dostawie nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym (zasiedlonym) i gospodarczym skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zwolnienie to zgodnie z powołanym wyżej art. 29 ust. 5 będzie dotyczyło także gruntów (działek), na których się one znajdują.

Przechodząc z kolei do rozważenia kolejnej kwestii dotyczącej opodatkowania nieruchomości gruntowej niezabudowanej należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Decydujące znacznie ma więc kwalifikacja przedmiotowego terenu. I tak z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotem sprzedaży jest nieruchomość gruntowa - składająca się z działek - sklasyfikowana w ewidencji gruntów i budynków jako niezabudowane tereny przemysłowe oraz przeznaczona pod drogę dojazdową do drogi publicznej dla nieruchomości zabudowanej. Stąd też dostawa tych działek podlegać będzie opodatkowaniu stawką podstawową, tj. 22% (art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo tut. organ podatkowy wskazuje, że ewentualnie odmienna ocena skutków podatkowych ekonomicznej treści transakcji, może zostać dokonana w toku postępowania pod kątem przepisu art. 199a ustawy - Ordynacja podatkowa, do czego jednak uprawnione są odrębne organy.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl