ITPP2/443-120A/07/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-120A/07/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2007 r. (data wpływu 15 października 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 grudnia 2007 r. (data wpływu 27 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczania zaliczek otrzymanych w eksporcie towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczania otrzymanych od zagranicznych kontrahentów zaliczek w eksporcie towarów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fabryka "A" prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji i sprzedaży dywanów na eksport. Na poczet tych transakcji otrzymuje przed ich dokonaniem zaliczki. Po otrzymaniu takiej zaliczki Spółka w ciągu 7 dni wystawia fakturę dla udokumentowania jej uzyskania z zastosowaniem stawki podatku od towarów i usług 0%. Otrzymaną zaliczkę Spółka wykazuje w deklaracji VAT-7 w wierszu 31 - eksport towarów za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu jej otrzymania. Następnie, najpóźniej w terminie 7 dni od wydania towarów, Spółka wystawia fakturę na całą wartość eksportu i wykazuje go w deklaracji VAT-7 za miesiąc powstania obowiązku podatkowego z tytułu eksportu. Wywóz towaru następuje nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania zaliczki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na etapie otrzymania zaliczki Spółka stosuje prawidłowe i zgodne z ustawą o podatku od towarów i usług zasady w zakresie rozliczania otrzymanych od zagranicznych kontrahentów zaliczek w eksporcie towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy postępuje on prawidłowo bowiem zgodnie z odpowiednimi przepisami, tj. art. 19 ust. 11, art. 106 ust. 1 i 3 oraz art. 41 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązany jest do stosowania takich zasad.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem podlega eksport towarów. W tym przypadku stosownie do zapisu art. 19 ust. 6 ww. ustawy obowiązek podatkowy w eksporcie towarów powstaje z chwilą potwierdzenia przez urząd celny określony w przepisach celnych wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty. Jednakowoż według ust. 11 tego artykułu jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. Przepis powyższy stosuje się odpowiednio w przypadku eksportu towarów, jeżeli wywóz towarów nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od dnia otrzymania części należności - art. 19 ust. 12 cytowanej ustawy. Stosownie do powyższego obrotem będącym podstawą opodatkowania jest kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku - art. 29 ust. 2 ww. ustawy. Zgodnie z art. 106 ust. 1 i 3 wspomnianego aktu prawnego podatnicy są obowiązani wystawić fakturę również w odniesieniu do części należności otrzymanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi. Przy czym, stosownie do treści § 13 ust. 1 i § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Podobnie jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy.

Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym wskazał, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej otrzymuje zaliczki na poczet eksportu towarów. Po ich otrzymaniu, zgodnie z przytoczonymi przepisami, w ciągu siedmiu dni wystawia fakturę dla udokumentowania tego faktu, przy czym stosuje w tym przypadku stawkę podatku właściwą dla eksportu, tj. 0%. Dlatego też powyższe zdarzenie uwidacznia w deklaracji VAT-7 w wierszu 31 - eksport towarów, za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu otrzymania zaliczki. Następnie dokonuje wywozu towarów w terminie 6 miesięcy, licząc od dnia otrzymania części należności.

Reasumując stwierdzić należy, że w opisywanym przypadku Wnioskodawca stosuje prawidłowe zasady rozliczania zaliczek w zakresie konieczności wystawiania faktur w terminie siedmiu dni od dnia ich otrzymania, stosowania do nich stawki podatku 0% i uwidaczniania tego faktu w deklaracji VAT-7 składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu ich otrzymania. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego dotyczącego stosowania stawki podatku 0% na etapie otrzymania zaliczki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl