ITPP2/443-1194/13/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1194/13/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2013 r. (data wpływu 4 listopada 2013 r.), uzupełnionym w dniu 31 stycznia 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki przeznaczonej na zagospodarowanie nieruchomości przyległej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 31 stycznia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki przeznaczonej na zagospodarowanie nieruchomości przyległej.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest właścicielem działki gruntu numer... o pow. 0,0275 ha. Na podstawie przepisów art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami zamierza ją sprzedać w drodze bezprzetargowej z przeznaczeniem na poprawienie warunków nieruchomości przyległej, oznaczonej numerem geodezyjnym.... Na działce gruntu numer... obręb ewidencyjny znajduje się wjazd do nieruchomości przyległej (działki numer... obręb ewidencyjny...), a wzdłuż osi granicy tej działki posadowione jest ogrodzenie.

Wjazd oraz ogrodzenie nie zostały wybudowane przez Gminę, ani też nie ponoszono wydatków na ich ulepszenie. Z posiadanych dokumentów wynika jedynie, że przedmiotowe ogrodzenie istniało już w chwili, kiedy użytkownikiem wieczystym działek... (obecnie po podziale powstała m.in. działka...) i... obręb ewidencyjny... oraz właścicielami położonych na nich budynków (o funkcji wczasowej) i budowli (m.in. ogrodzenie) było Przedsiębiorstwo G.

Po jego likwidacji, w dniu 15 grudnia 1993 r. umową notarialną Minister Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, działający w imieniu Skarbu Państwa, przeniósł tytułem odpłatnym prawo użytkowania wieczystego działek gruntu numer... (obecnie po podziale m.in. działka...) i... oraz własność budynków i budowli (w tym ogrodzenia) na rzecz innego podmiotu, który obecnie prowadzi działalność.

W obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla jednostki strukturalnej położonej na obszarze Gminy działka nr... znajduje się na terenie oznaczonym symbolem 32 KDD z przeznaczeniem: istniejąca ulica S. - klasy dojazdowej.

W dniu 23 grudnia 2008 r. Rada Miejska Uchwałą pozbawiła kategorii drogi publicznej gminnej i wyłączyła z użytkowania działkę numer 85/1. Przyległa (poprawiana) działka numer... obręb ewidencyjny... w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla jednostki strukturalnej B-D. położonej na obszarze Gminy, znajduje się na terenie oznaczonym symbolem 30 MZ,U z przeznaczeniem: zabudowa obiektami hotelarskimi; dopuszcza się apartamentowe domy rekreacyjne; koncentracja usług turystycznych.

Działka gruntu numer... obręb ewidencyjny... m. nie stanowi samodzielnej działki budowlanej, a jej sprzedaż (wraz z ogrodzeniem i wjazdem) ma służyć uregulowaniu stanu prawnego tego terenu i poprawieniu funkcjonalności nieruchomości przyległej oznaczonej, jako działka numer... obręb ewidencyjny.... Z uwagi na swoją powierzchnię oraz kształt działka nie może zostać zabudowana i nie będzie przeznaczona pod zabudowę. Znajdujące się na niej ogrodzenie oraz wjazd są urządzeniami budowlanymi (nie są budowlami w rozumieniu art. 3 ustawy - Prawo budowlane) i stanowią funkcjonalną całość z działką nr... obręb..., na której znajduje się budynek Ośrodka Wczasowego. Ponadto, część drogi ul. S. znajdująca się na działce nie jest budowlą w rozumieniu prawa budowlanego. Rzeczoznawca majątkowy dokonał wyceny nieruchomości oznaczonej numerem... obręb ewidencyjny... na kwotę... zł, na podstawie której zostanie dopiero ustalona cena jej sprzedaży.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina sprzedając w drodze bezprzetargowej działkę gruntu numer... obręb ewidencyjny... wraz z położonymi na niej wjazdem i ogrodzeniem, powinna pobrać od ceny jej sprzedaży podatek VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sformułowanym w uzupełnieniu wniosku, w związku z tym, że działka gruntu nr... obręb... stanowi grunt niezabudowany, w przyszłości nie przeznaczony pod zabudowę, a w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego nie jest ujęta jako teren budowlany, jej sprzedaż powinna korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pod pojęciem towaru - w myśl art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1608), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od zasady opodatkowania dostawy gruntu według stawki podstawowej przewidziano jednak pewne wyjątki. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług ujęte zostały między innymi w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

I tak - w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy - zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Jednocześnie - zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy - przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Jak stanowi art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową (art. 3 pkt 3 ustawy).

Przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki (art. 3 pkt 9 ustawy).

Zgodnie z art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.), nieruchomość jest zbywana w drodze bezprzetargowej, jeżeli przedmiotem zbycia jest nieruchomość lub jej części, jeśli mogą poprawić warunki zagospodarowania nieruchomości przyległej, stanowiącej własność lub oddanej w użytkowanie wieczyste osobie, która zamierza tę nieruchomość lub jej części nabyć, jeżeli nie mogą być zagospodarowane jako odrębne nieruchomości.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina zbywać będzie działkę, na której znajduje się wjazd do nieruchomości przyległej, a wzdłuż osi granicy posadowione jest ogrodzenie. Wjazd oraz ogrodzenie (nie są budowlami w rozumieniu art. 3 ustawy - Prawo budowlane) nie zostały wybudowane przez Gminę, ani też nie ponoszono wydatków na ich ulepszenie. Nie stanowi także budowli w rozumieniu prawa budowlanego ta część drogi, która znajduje się na działce. Działka gruntu nie stanowi samodzielnej działki budowlanej, a jej sprzedaż (wraz z ogrodzeniem i wjazdem) ma służyć uregulowaniu stanu prawnego tego terenu i poprawieniu funkcjonalności nieruchomości przyległej (działki numer obręb ewidencyjny...). Z uwagi na swoją powierzchnię oraz kształt działka nie może być przeznaczona pod zabudowę.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że sprzedaż ww. działki będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, o ile w chwili sprzedaży tak jak obecnie - jak wskazano we wniosku - jej powierzchnia oraz kształt będzie uniemożliwiała jej zabudowę.

Końcowo informuje się, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, gdyż wyczerpujący opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy, a niniejszą interpretację wydano wyłącznie w oparciu o zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl