ITPP2/443-1186/12/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1186/12/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2012 r. (data wpływu 28 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 13 listopada 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją imprezy kulturalno-integracyjnej p. n. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 13 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją imprezy kulturalno-integracyjnej p. n. "....".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową, która ma na celu:

* działalność na rzecz poprawy życia mieszkańców,

* promocję sportu, turystyki i rekreacji,

* rozbudzenie tożsamości regionalnej, kultywowanie tradycji, wspieranie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego wsi,

* podejmowanie, realizowanie i propagowanie inicjatyw edukacyjno-kulturowych, artystycznych i sportowych.

Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie figuruje w rejestrze podatników tego podatku, jak również nie składa deklaracji VAT-7. Nie prowadzi działalności gospodarczej, a głównym źródłem przychodów są składki członkowskie i uzyskiwane dotacje.

Zrealizowało projekt organizując w dniu 24 sierpnia 2012 r. imprezę kulturalno-integracyjną pod nazwą "...", w ramach operacji z zakresu małych projektów w ramach działania 4.1.3 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, na mocy umowy zawartej z Urzędem Marszałkowskim

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, zatem Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki. Koszty bieżące, w ramach których można kwalifikować do refundacji poniesiony podatek od towarów i usług, są niezbędne do funkcjonowania i realizacji zadań wynikających z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Podatek od towarów i usług został uznany za wydatek w pełni kwalifikowalny.

Celem projektu były: zapewnienie aktywnego spędzenia czasu, integracja i poczucie przynależności do lokalnej wspólnoty, co przekłada się na poprawę jakości życia mieszkańców obszarów wiejskich poprzez zaspokojenie potrzeb kulturowych, a także sięganie głęboko w prastare obyczaje słowiańskie. Wszelkie działania były bezpłatne.

W ramach przedsięwzięcia dokonano nabycia: ogłoszenia prasowego, banerów reklamowych, usług transportu osób, usług w zakresie oprawy muzycznej i opracowania śpiewnika (usługi graficzne), produktów żywnościowych (kiełbasa, kaszanka, boczek, owoce, warzywa, soki, przyprawy, kawa herbata, cukier itp), pochodni naftowych i nafty, drewna na ognisko, wytwornicy baniek mydlanych, grilla, usługi księgowej.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy unijnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku. Stowarzyszenie wskazało, iż realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, że stanie się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupy dokonane w związku z przedmiotowym projektem nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, a z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wynika, że jednostce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Stowarzyszenie stwierdziło, że nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych na zrealizowanie przedmiotowych zakupów, albowiem towary i usługi, nabyte przy udziale środków unijnych, nie posłużą czynnościom opodatkowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl