ITPP2/443-1170/10/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1170/10/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2010 r. (data wpływu 15 listopada 2010), uzupełnionym w dniach 29 grudnia 2010 r. i 20 stycznia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniach 29 grudnia 2010 r. i 20 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest dostawcą usług telekomunikacyjnych w dziedzinie telewizji, dostępu do Internetu oraz telefonii stacjonarnej i wchodzi w skład Grupy Kapitałowej, której celem jest udostępnianie abonentom wszystkich usług bazujących na technologiach multimedialnych. Jako podmiot dominujący w Grupie, odpowiada za strategię funkcjonowania całej Grupy. Jej zadaniem jest dostarczanie abonentom wszystkich usług oferowanych przez Grupę. Spółka odpowiada także za kompleksową obsługę klientów, relacje z nadawcami oraz innymi podmiotami zewnętrznymi, a także za kontakty z lokalnymi władzami i administratorami zasobów mieszkaniowych, na obszarze których są świadczone usługi Grupy. Ze struktury Spółki został wyodrębniony i zarejestrowany w KRS Jej Oddział, wspierający zasadniczą działalność Spółki na polu szeroko rozumianych relacji ze środowiskiem zewnętrznym, a także w zakresie obsługi informatycznej oraz nadzoru nad projektami wdrażanymi i realizowanymi w ramach Grupy. Oddział spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, a w szczególności stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania i cechuje go wyodrębnienie na płaszczyznach: organizacyjnej (wyodrębnienie prawne, miejscowe, wyodrębnienie w ramach struktury organizacyjnej Spółki), finansowej (ewidencja księgowa umożliwia przyporządkowanie przychodów, kosztów, należności i zobowiązań do działalności Oddziału, odrębny rachunek bankowy Oddziału) oraz funkcjonalnej (Oddział przejął i realizuje samodzielnie przydzielone mu przez Spółkę działania i funkcje oraz może w tym zakresie funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo). Ze względu na wzrost skali działalności, Spółka zamierza zreorganizować prowadzoną przez nią działalność, poprzez wydzielenie działalności realizowanej obecnie przez Oddział - do podmiotu zewnętrznego, który będzie ją realizował niezależnie od Spółki. W tym celu Spółka zamierza wnieść jako wkład niepieniężny (aport) całość składników majątkowych i niemajątkowych składających się na Oddział, do innego podmiotu, którego wyłącznym udziałowcem jest Spółka. W efekcie Spółka będzie mogła skupić swe działania wyłącznie na sprzedaży oraz obsłudze technicznej, a całość działań realizowanych dotychczas przez Oddział zostanie przekazana na wyłączność innemu podmiotowi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do innego podmiotu, w zamian za udziały, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, aport składników majątkowych składających się na Oddział, stanowiący zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT. Spółka powołała treść art. 5 ust. 1 i art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, po czym stwierdziła, że pojęcie "zbycie", użyte w ww. ustawie, jest pojęciem szerszym niż sprzedaż i obejmuje każde rozporządzenie przedmiotem skutkujące przeniesieniem własności, t.j. prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W szczególności pod pojęciem "zbycie" rozumie się także zamianę, darowiznę, czy każdą inną czynność skutkującą przeniesieniem własności przedsiębiorstwa. Zbycie w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje więc także wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa aportem, ponieważ w wyniku tej czynności Spółka przeniesie prawo do zorganizowanej części przedsiębiorstwa na inny podmiot, w zamian za co otrzyma udziały w tym podmiocie.

Mając na uwadze powyższe stwierdziła, iż wprawdzie wniesienie Oddziału aportem do innego podmiotu będzie stanowiło transakcję zbycia, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, ale ponieważ przedmiotem aportu będzie Oddział, spełniający definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, to przedmiotowa transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 6 pkt 1 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowane części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawa towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, tzn. zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa - w myśl art. 2 pkt 27e powołanej ustawy - należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Wobec powyższego, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

* istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,

* zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Podstawowym wymogiem dla uznania części przedsiębiorstwa za zorganizowaną jego część jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym istotna jest rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka, wchodząca w skład Grupy Kapitałowej, jest dostawcą usług telekomunikacyjnych. Jako podmiot dominujący w Grupie odpowiada za dostarczanie abonentom wszystkich usług oferowanych przez Grupę, ale również za: kompleksową obsługę klientów, za relacje z podmiotami zewnętrznymi, kontakty z lokalnymi władzami itp. Ze struktury organizacyjnej Spółki został wyodrębniony i zarejestrowany w KRS Oddział, który ma za zadanie wspierać zasadniczą działalność Spółki. Oddział stanowi zorganizowaną części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, wyodrębnionych na płaszczyźnie: organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej. Z uwagi na rozwój działalności Spółka planuje przeprowadzić reorganizację, polegającą na wydzieleniu działalności realizowanej przez Oddział, do podmiotu zewnętrznego, który będzie ją realizował niezależnie od Spółki. W tym celu, Spółka zamierza wnieść jako aport całość składników majątkowych i niemajątkowych składających się na Oddział do innego podmiotu, którego wyłącznym udziałowcem jest Spółka. W ten sposób całość działań realizowanych dotychczas przez Oddział zostanie przekazana na wyłączność innemu podmiotowi.

Odnosząc powyższe do powołanych regulacji prawnych należy stwierdzić, że o ile Oddział mający być przedmiotem planowanego przez Spółkę aportu będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, to czynność ta na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy nie będzie podlegała przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku Aleja Zwycięstwa 16/17 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl