ITPP2/443-117/12/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-117/12/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie zostało zarejestrowane w 2007 r. i od początku istnienia nie prowadzi działalności gospodarczej (nie jest wpisane do rejestru przedsiębiorców). Nie jest "płatnikiem podatku VAT", nie ma więc możliwości odzyskania tego podatku. W dniu 21 lutego 2011 r. złożyło, poprzez Lokalną Grupę Działania, do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 4.1.3 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, objętego wsparciem PROW na lata 2007-2013 na wykonanie działania, realizowanego w okresie od 21 lutego 2011 r. do 12 grudnia 2011 r. Na etapie składania wniosku Stowarzyszenie dołączyło "Oświadczenie o kwalifikowalności VAT" o następującej treści: "Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT i realizując powyższą operację nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT". Wynika to z faktu, że nie prowadzi działalności gospodarczej zdefiniowanej w " art. 15 pkt 1" ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie podtrzymuje stanowisko zajęte w tym oświadczeniu. Pomoc finansowa, o którą wnioskowano, została przyznana. Stowarzyszenie zadanie wykonało i w dniu 12 grudnia 2011 r. złożyło wniosek o płatność, w którym, podobnie jak we wniosku o przyznanie pomocy, podatek od towarów i usług został wykazany jako koszty kwalifikowalne. W związku z tym Urząd Marszałkowski wezwał Stowarzyszenie do uzupełnienia wniosku o płatność o załącznik 11 o nazwie: "Interpretacja indywidualna wydana przez organ upoważniony, w przypadku, gdy Beneficjent złożył do wniosku o przyznanie pomocy oświadczenie o kwalifikowalności VAT oraz wykazał w kosztach kwalifikowalnych".

W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii.

Czy Stowarzyszenie może odzyskać podatek od towarów i usług w związku z wykonaniem zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro nie prowadzi działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, to projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, a tym samym nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 tej ustawy. Ponadto nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a zatem nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Stowarzyszenie wskazało, iż zrealizowało projekt z udziałem środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, w ramach działania 4.1.3 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju, objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów. Ponownie stwierdziło, że nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie figuruje w ewidencji "płatników podatku VAT". Nie prowadzi też działalności gospodarczej, zatem nie wykonuje czynności opodatkowanych.

Zauważyło, że w świetle art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, podatnikiem jest każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Dany podmiot będzie podatnikiem tylko w odniesieniu do czynności opodatkowanych, które wykonuje w ramach działalności gospodarczej. Zatem wykonywanie określonych czynności - będących dostawą towarów, czy też świadczeniem usług - mające miejsce w ramach działalności gospodarczej, jest działaniem w charakterze podatnika, a w konsekwencji podlega opodatkowaniu.

Po powołaniu treści art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy Stowarzyszenie stwierdziło, iż ustawodawca "stworzył" podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Wskazało, że z przepisów tych wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Stowarzyszenie dodało, że przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu podano, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Brzmienie cyt. wyżej przepisów wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik VAT czynny (z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie).

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy tego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Do dnia 5 kwietnia 2011 r. obowiązywały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), w którym w rozdziale 9 i § 8 ust. 3 i 4, powyższa kwestia była uregulowana w sposób tożsamy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie, niebędące podatnikiem podatku od towarów i usług, w okresie od 21 lutego 2011 r. do 12 grudnia 2011 r. zrealizowało zadanie polegające na remoncie świetlicy wiejskiej poprzez wymianę okien i drzwi wejściowych, dofinansowane z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Od początku istnienia nie prowadzi działalności gospodarczej (nie jest wpisane do rejestru przedsiębiorców) i nie wykonuje czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego zadania, z uwagi na brak związku dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto nie przysługuje prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie stanowią środków wymienionych w przepisach powołanych wyżej rozporządzeń.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl