ITPP2/443-1166/10/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1166/10/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2010 r. (data wpływu 15 listopada 2010 r.), uzupełnionym w dniu 20 grudnia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. "Dożynki" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 20 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. "Dożynki".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie było realizatorem projektu pn. "Dożynki" w dniu 12 września 2010 r., współfinansowanego ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania 4.1/413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" PROW 2007-2013, dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia jej celów.

Całkowita wartość projektu brutto 22.493,00 zł, VAT 2.865,88 zł.

W ramach imprezy zorganizowano część artystyczno-muzyczną dostosowaną do potrzeb różnych grup wiekowych, odbyły się cztery konkursy dla dzieci i młodzieży oraz dla dorosłych z nagrodami, a także występy zespołów. Dla turystów zorganizowano stoisko, na którym prezentowano lokalne produkty z degustacją, z której mógł skorzystać każdy uczestnik imprezy. Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jednak stosowało zwolnienie od podatku, zgodnie z PKWiU 80.42.20-00.00. Impreza była całkowicie nieodpłatna. Stowarzyszenie nie osiągnęło z tego tytułu żadnych przychodów, a więc nie było związku ze sprzedażą opodatkowaną na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i sług. W ramach realizowanego projektu Stowarzyszenie nabyło między innymi następujące usługi i towary: wynajem nagłośnienia, sceny, zespołów, ochrony, usług sanitarnych, cateringu, nagrody rzeczowe, materiały biurowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, że prowadzi działalność statutową (zwolnioną), między innymi organizuje nieodpłatnie imprezy publiczne i nie osiąga z tego tytułu żadnego przychodu, a więc nie wystąpi związek ze sprzedażą opodatkowaną, biorąc pod uwagę art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją ww. przedsięwzięcia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie jest realizatorem projektu polegającego na zorganizowaniu dożynek, współfinansowanego ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W jego ramach zorganizowano część artystyczno-muzyczną (dostosowaną do potrzeb różnych grup wiekowych) oraz stoisko, na którym prezentowano lokalne produkty z degustacją. Impreza była nieodpłatna, w związku z czym nie osiągnięto żadnych przychodów. Nabyte towary i usługi (m.in. nagrody rzeczowe, materiały biurowe, catering, usługi sanitarne, ochrony) nie miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również uprawnienie do otrzymania zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ otrzymywane środki finansowe nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl