ITPP2/443-1159/13/AD - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie przygotowania gruntów pod inwestycje budowlane.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1159/13/AD Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie przygotowania gruntów pod inwestycje budowlane.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2013 r. (data wpływu 21 października 2013 r.), uzupełnionym w dniu 10 stycznia 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 10 stycznia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizuje projekt pn. "...".

Inwestycja otrzymała dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Priorytet 1 Przedsiębiorczość, Działanie 1.1 Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, Poddziałanie 1.1.10 Przygotowanie stref przedsiębiorczości.

W ramach inwestycji zostaną wykonane:

* sieć wodociągowa,

* kanalizacja deszczowa,

* kanalizacja sanitarna,

* oświetlenie,

* roboty drogowe.

Głównym celem projektu jest stworzenie przedsiębiorstwom korzystnych warunków do inwestowania i prowadzenia działalności gospodarczej, poprzez kompleksowe przygotowanie terenów inwestycyjnych. Długofalową konsekwencją zrealizowanego projektu będzie m.in. stworzenie nowych miejsc pracy. Utworzenie nowych miejsc pracy spowoduje znaczące zmniejszenie bezrobocia i w konsekwencji szereg pozytywnych szerszych efektów dla całej społeczności. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta terenów mieszkaniowo-usługowych i przemysłowo-składowych, teren inwestycji został wydzielony pod drogi publiczne obsługujące przyległe tereny usługowe. Teren jest w znacznej części niezabudowany, okoliczne działki zajęte są przez różnego typu zakłady usługowe oraz w części wschodniej pod zabudowę mieszkaniową. Teren niezalesiony, niezainwestowany. Oprócz kosztów dot. uzbrojenia terenu, we wniosku o dofinansowanie znajdują się również inne kategorie kosztów:

* koszt wykonanej dokumentacji projektowo-kosztorysowej,

* koszt nadzoru autorskiego,

* koszt usunięcia drzew i krzewów,

* koszt audytu zewnętrznego,

* koszt promocji projektu,

* wynagrodzenie inspektora nadzoru.

Właścicielem wytworzonego majątku po realizacji projektu będzie Gmina. Nakłady na wydatki eksploatacyjne związane z utrzymaniem inwestycji pokrywane będą z budżetu Gminy. Uzbrojone tereny, które stanowią własność Gminy, będą sprzedawane przyszłym inwestorom w formule przetargów nieograniczonych.

W zakresie wybudowanych sieci wodnokanalizacyjnych, właścicielem wytworzonego majątku będzie Gmina, i do jej ksiąg środków trwałych zostaną wprowadzone obie sieci. Natomiast w drodze przetargu nieograniczonego zarządzanie tymi sieciami będzie odpłatne. Wybrany w drodze przetargu zarządca w ramach umowy odpłatnej o zarządzanie będzie miał w zakresie bieżące utrzymanie sieci, ich konserwację, naprawy, remonty, okresowe przeglądy itp., za co będzie otrzymywał miesięczne wynagrodzenie od Gminy, ustalone w drodze przetargu. Jednocześnie na podstawie umowy zarządca będzie pobierał opłaty z tytułu dostarczania wody poprzez nowowybudowaną sieć wodociągową oraz opłaty z tytułu odprowadzenia nieczystości poprzez nowo wybudowaną sieć kanalizacyjną. Wypracowany zysk z tytułu opłat również będzie przeznaczał na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem przedmiotowych sieci, a pozostała nadwyżka będzie stanowić dochód zarządcy. Gmina nie będzie osiągała żadnych przychodów z tytułu pobieranych opłat, najmu, dzierżaw, gdyż to zarządca będzie naliczał podatek należny od uzyskiwanych opłat, które będzie mógł obniżyć o kwotę podatku naliczonego z tytułu ponoszonych kosztów. Zarządcą sieci w drodze przetargu będzie mógł zostać podmiot posiadający odpowiednie koncesje, zezwolenia itp. na sprzedaż (dystrybucję) wody oraz odbiór nieczystości płynnych. Zobowiązany będzie realizować przedmiot zlecenia zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Ponadto, będzie musiał dysponować odpowiednim sprzętem i urządzeniami umożliwiającymi prawidłową realizację zamówienia. Podstawą do zarządzania w imieniu Gminy będzie zawarta umowa cywilnoprawna, w której będzie określony zakres zarządzania i miesięczne wynagrodzenie dla zarządcy.

Oświetlenie uliczne, wybudowane w ramach inwestycji, będzie stanowiło majątek gminy i będzie wprowadzone do jej ksiąg środków trwałych. Zarządzającym będzie Urząd Miejski.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe, w świetle przepisów ustawy o podatkach od towarów i usług, jest stanowisko dotyczące braku możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług, zapłaconego w związku z wydatkami poniesionymi w ramach prowadzonej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot różnicy podatku, gdyż w świetle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, zwrot podatku, bądź obniżenie kwoty podatku należnego, przysługuje w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina stwierdziła, że nie przysługuje jej także prawo do zaksięgowania nieodliczonego podatku od towarów i usług w koszty uzyskania przychodu, ponieważ, jako jednostka samorządowa na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolniona jest z tego podatku w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ustęp 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. nadanym art. 1 pkt 38 lit. a tiret pierwsze ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35) stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu towarów i usług.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Paragraf 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określa katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w tym rozporządzeniu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Artykuł 6 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z art. 7 ww. ustawy wynika, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gmin. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2.

gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3.

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż - jak wskazuje treść wniosku - nie będzie istniał związek pomiędzy dokonanymi zakupami, a sprzedażą opodatkowaną ponieważ:

* zarządzanie siecią kanalizacyjną i wodociągową zleci zarządcy, któremu płacić będzie wynagrodzenie,

* budowa kanalizacji deszczowej, oświetlenia i dróg należy do zadań własnych Gminy, wynikających z ustawy o samorządzie gminnym.

Nie będzie przysługiwać również zwrot podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięć, gdyż środki finansowe wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Jednocześnie należy wskazać, że Gmina nie może zaliczyć nieodliczonego podatku naliczonego do kosztów uzyskania przychodu, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku, ponieważ zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl