ITPP2/443-1151a/10/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1151a/10/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r.), uzupełnionym w dniu 3 grudnia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pt. "Zmniejszenie oddziaływania na środowisko polskiej floty rybackiej drogą audytu energetycznego i wdrożenia energooszczędnych i proekologicznych układów energetycznych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 3 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pt. "Zmniejszenie oddziaływania na środowisko polskiej floty rybackiej drogą audytu energetycznego i wdrożenia energooszczędnych i proekologicznych układów energetycznych".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Akademia występując z wnioskiem o dotację z Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nabrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" w ramach priorytetu 3 Środki służące wspólnemu interesowi; 3.5 projekty pilotażowe pt. "Zmniejszenie oddziaływania na środowisko polskiej floty rybackiej drogą audytu energetycznego i wdrożenia energooszczędnych i proekologicznych układów energetycznych", uwzględnia w budżecie tegoż projektu jako koszt kwalifikowany podatek od towarów i usług, z uwagi na brak możliwości jego odliczenia.

Głównym celem projektu jest opracowanie nowych rozwiązań technicznych mających na celu zmniejszenie negatywnego wpływu rybactwa śródlądowego i rybołówstwa morskiego na środowisko, w szczególności poprzez redukcję zużycia energii przez statki rybackie, redukcję emisji gazów cieplarnianych, poprawę technik, technologii i narzędzi połowowych. Opracowane projekty pilotażowe przyczynią się do osiągnięcia "wspólnego interesu" współpracy nauki i organizacji sektora rybackiego. Efekty końcowe projektu nieodpłatnie udostępnione będą w postaci ogólnodostępnych projektów ofertowych, energooszczędnych i proekologicznych układów energetycznych dla najliczniej eksploatowanych typów jednostek polskiej floty rybackiej oraz odbędzie się nieodpłatna prezentacja wyników badań na organizowanych seminariach, przeznaczonych dla osób związanych z sektorem rybackim. Do realizacji projektu zostanie zakupiona aparatura mająca na celu doposażenie Uczelni w aparaturę umożliwiającą jego realizację oraz archiwizację. Po zakończeniu projektu aparatura pozostanie w Akademii z przeznaczeniem do badań własnych i nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych. Uczelnia zachowuje wszelkie prawa intelektualne i materialne do opracowanych wyników, które mogą być wykorzystane do dalszych badań, jak również upowszechnione nieodpłatnie.

Akademia jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje czynności związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną od podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek od towarów i usług związany z zakupami dokonywanymi w ramach ww. projektu będzie podlegał odliczeniu w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek od towarów i usług związany z zakupami w ramach realizacji projektu nie będzie podlegał odliczeniu ani w całości ani w części, ponieważ efekty realizacji projektu będą udostępniane nieodpłatnie i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Akademia jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonującym czynności opodatkowane i zwolnione od podatku. Planuje realizację projektu pt. "Zmniejszenie oddziaływania na środowisko polskiej floty rybackiej drogą audytu energetycznego i wdrożenia energooszczędnych i proekologicznych układów energetycznych", w związku z czym będzie ponosić wydatki na zakup niezbędnej aparatury do jego realizacji i archiwizacji. Obecnie występuje z wnioskiem o dotację z programu "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". Akademia zachowa wszelkie prawa intelektualne i materialne do opracowanych wyników, a efekty realizacji projektu zostaną nieodpłatnie udostępnione szerokiemu gronu zainteresowanych i nie będą miały, tak samo jak zakupiona aparatura, związku z czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Akademii nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie będzie związku nabywanych towarów z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto nie będzie przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, gdyż z wniosku wynika, że środki na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Ponadto wskazuje się, że kwestia opodatkowania dotacji otrzymanej na realizację ww. projektu została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej znak ITPP2/443-1151b/10/RS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl