ITPP2/443-1143/14/AJ - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży przez gminę gruntu niezabudowanego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 listopada 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1143/14/AJ Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży przez gminę gruntu niezabudowanego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2014 r. (data wpływu 26 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy gruntu niezabudowanego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy gruntu niezabudowanego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina planuje zbyć działkę niezabudowaną nr 107/3 o pow. 234 m2, położoną w miejscowości W. Zbycie nastąpi w drodze zamiany na działkę nr 165/9 o pow. 328 m2 położoną w miejscowości K., stanowiącą własność osób fizycznych. Zamiana nastąpi za dopłatą różnicy wartości zamienianych nieruchomości. Wartość działki gruntu nr 107/3 została określona przez rzeczoznawcę majątkowego na kwotę 22.310,00 zł (dwadzieścia dwa tysiące trzysta dziesięć złotych 00/100). Wartość działki gruntu nr 165/9 została określona na kwotę 20.960,00 zł (dwadzieścia tysięcy dziewięćset sześćdziesiąt złotych 00/100).

Zgodnie z decyzją Burmistrza Miasta W. z dnia 1 lipca 2014 r., zatwierdzającą podział działki nr 107/2 w obrębie W., powstała po podziale działka nr 107/3, przeznaczona jest na poprawienie warunków zagospodarowania nieruchomości oznaczonej jako działki nr 107/1 oraz 99/2 o łącznej pow. 3231 m2. Działka 107/3 jest niezabudowana, przylega bezpośrednio do nieruchomości zabudowanej dwoma domami mieszkalnymi oraz ośmioma budynkami niemieszkalnymi. Działka nr 107/3 nie posiada aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, ani nie wydano dla niej decyzji o warunkach zabudowy. W ewidencji gruntów i budynków oznaczonych symbolem użytku N. Niezabudowana działka nr 107/1, przylegająca bezpośrednio do działki nr 107/3, również ma symbol użytku N, a zabudowana działka nr 99/2 posiada symbole użytków B-RV oraz B-RVI. Działki nr 99/2 oraz 107/1 stanowią jedną nieruchomość. Po zbyciu przez Gminę działki nr 107/3, działka ta zostanie włączona do nieruchomości oznaczonej jako działki nr 99/2 oraz 107/1, zabudowanej dwoma domami mieszkalnymi oraz ośmioma budynkami niemieszkalnymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dostawę działki nr 107/3 należy uznać za dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane, a w konsekwencji za transakcję zwolnioną z opodatkowania, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego w polu nr 61 art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), dla działki nr 107/3 nie istnieje aktualny plan zagospodarowania przestrzennego, ani nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. W ewidencji gruntów powyższa działka sklasyfikowana jest jako nieużytek N. Według art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, tereny budowlane to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Przepis ten kładzie nacisk na przesłankę przeznaczenia danego terenu "pod zabudowę" wskazując jednocześnie na źródło danych pozwalających ustalić spełnienie tej przesłanki, czyli miejscowy plan lub decyzja o warunkach zabudowy. Brak obu elementów (planu i decyzji) należy odczytać, jako przesłankę uniemożliwiającą spełnienie wymogów definicji terenu budowlanego. Należy również wskazać, ze definicja art. 2 pkt 33 ww. ustawy, ma charakter zamknięty i nie daje podstaw do poszukiwania informacji na temat przeznaczenia lub charakteru danej nieruchomości w innych źródłach, takich jak Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz ewidencja gruntów i budynków. Z uwagi na powyższe, dostawę działki nr 107/3 w miejscowości W. należy uznać za dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane, a w konsekwencji za transakcję zwolnioną z opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zaznaczenia wymaga, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl