ITPP2/443-1135/12/AJ - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współpracy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 października 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1135/12/AJ Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współpracy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2012 r. (data wpływu 18 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współpracy pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współpracy pn. "XXX".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Lokalna Grupa Działania (dalej LGD) działająca w formie fundacji, zawarła umowę o przyznanie pomocy w ramach Programu osi 4 "Leader", działanie 4.2.1 "Wdrażanie projektów współpracy, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W ramach ww. projektu LGD finansowała koszty przygotowania i realizacji projektu współpracy pn. "XXX", którego celem jest propagowanie turystyki wiejskiej wśród dzieci młodzieży z obszaru działania LGD i Leadera S., poprzez organizację wyjazdu studyjnego i warsztatów projektowych przedstawicieli LGD na obszar Leadera S. w okresie 21 sierpnia do 25 sierpnia 2012 r. W wyniku realizacji projektu zostanie przygotowany raport zawierający wypracowaną koncepcję przeprowadzenia ww. projektu. W ramach przyznanych środków i podpisanej umowy z Samorządem Województwa, LGD miała zapewnione środki na organizację i przeprowadzenie ww. wyjazdu oraz druku i powielenia materiałów pomocniczych. LGD zorganizowała wyjazd nieodpłatnie, a uczestnikami konferencji byli przedstawiciele członków LGD, członkowie Jej organów, pracownicy oraz zaproszeni goście. Wnioskodawca nie jest i nie był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów (zwolnienie podmiotowe) oraz nie prowadzi dzielności gospodarczej. W wyniku realizacji ww. projektu LGD nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów usług. LGD nie stanie się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi (VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy LGD będzie miała możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja ww. projektu współpracy.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. LGD nie ma możliwości odzyskania tego podatku. LGD stwierdziła, że ustawodawca dał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy. Jedno z takich ograniczeń zostało określone w art. 88 ust. 4 ustawy, którego treść LGD powołała. Następnie stwierdziła, że z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy odliczenia tego dokonuje podatnik tego podatku oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek dokonywanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie obowiązku podatkowego. LGD wskazała, że brak spełnienia ww. warunków skutkuje brakiem prawa do odliczenia podatku naliczonego - odliczenia dokonuje podmiot niebędący podatnikiem a zakupione towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Wskazała, że towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu współpracy w żaden sposób nie są i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Końcowo stwierdziła powołując się na treść art. 86 ust. 1 ustawy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. LGD nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (art. 113).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl