ITPP2/443-1131/11/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1131/11/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2011 r. (data wpływu 12 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku aportu wnoszonego przez jednostkę samorządu terytorialnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku aportu wnoszonego przez jednostkę samorządu terytorialnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto - jako podatnik podatku od towarów i usług - zamierza wnieść aport do "W." sp. z o.o. (dalej Spółka). Przedmiotem aportu mają być wybudowane do końca 2005 r. ze środków finansowych Miasta, przy dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej, budynki i budowle, stanowiące stację uzdatniania wody (wraz z gruntem) oraz wybudowana do końca 2006 r. kanalizacja sanitarna z przepompowniami i sieć wodociągowa.

Po "wykonaniu" budynków i budowli zostały one przekazane "na stan" Urzędu Miasta i podlegają umorzeniu, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przez ten czas, ani Miasto, ani obsługujący je Urząd nie korzystały z wybudowanych budynków i budowli, nie zawierały umów z mieszkańcami miasta, a tym samym nie wykorzystywały ich na cele czynności opodatkowanych. W drodze umów użytkowania przedmiotowe budynki, budowle i grunt zostały oddane Spółce do używania i pobierania pożytków. Spółka eksploatowała je jak własne, czerpiąc z nich dochody opodatkowane. Przedmiotowa dostawa (aport) będzie zatem dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Miastu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na wybudowanie przedmiotowych budynków i budowli wobec braku związku ze sprzedażą opodatkowaną (Miasto nie uzyskiwało i nie uzyskuje przychodów ze sprzedaży wody i odprowadzania ścieków). Nie ponosiło też wydatków na ich ulepszenie. Spółka powołana została przez sześć gmin w celu realizacji zadania własnego gmin w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, określonego w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Wniesionym wkładem niepieniężnym Miasto pokryje udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynność wniesienia przez Miasto aportu w postaci przedmiotowych budynków, budowli i gruntu korzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa (aport) przedmiotowych budynków, budowli i gruntu korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił taki wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Miastu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na wybudowanie przedmiotowych budynków i budowli, wobec braku związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż nie uzyskiwało i nie uzyskuje przychodów ze sprzedaży wody i odprowadzania ścieków. Miasto nie ponosiło wydatków na ich ulepszenie.

W myśl art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Wobec powyższego grunt będący przedmiotem dostawy (aportu) podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części na nim posadowione. Zatem w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, również dostawa (aport) gruntu korzystać będzie ze zwolnienia od tego podatku.

W świetle powyższego - zdaniem Miasta - spełnione są wszystkie warunki, aby aport przedmiotowych nieruchomości, obejmujący budynki, budowle i grunt korzystał ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl