ITPP2/443-1111a/10/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1111a/10/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2010 r. (data wpływu 2 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do usług importowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do usług importowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podmiotem zrzeszającym i nadzorującym spółdzielcze kasy oszczędnościowo - kredytowe (dalej: Kasy), o których mowa w ustawie z dnia 14 grudnia 1995 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych (Dz. U. Nr 1, poz. 2 z późn. zm.). Jest wydawcą kart (płatniczych, kredytowych lub identyfikacyjnych) osobom fizycznym, będącym członkami spółdzielczych kas oszczędnościowo - kredytowych. Celem tego działania jest zapewnienie członkom Kas możliwie szerokiej oferty związanej z dostępem do kart płatniczych, bankomatów oraz terminali w punktach obsługi klientów. Wnioskodawca posiada określony status w organizacjach płatniczych, co umożliwia korzystanie z rozliczeń w systemach oferowanych przez te podmioty. Dokonuje zakupu kompleksowego świadczenia ze strony wskazanych powyżej instytucji finansowych, złożonego z szeregu działań, którym przyporządkowane są określone opłaty. Działania te obejmują przede wszystkim usługi w zakresie procesowania, przetwarzania i rozliczenia dokonywanych transakcji wskazanymi kartami oraz czynności związane ze współpracą w strukturze wskazanych organizacji (np. rozbudowę sieci, oferowanie licencji na korzystanie z numeru BIN, dostęp do oprogramowania, utrzymywanie symulatorów systemu, itp.).

Świadczenie kupowane przez Wnioskodawcę od organizacji płatniczych jest przez nie dokumentowane fakturą (z nagłówkiem "I"), na której, co do zasady, świadczenia te nie są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Organizacje te są podmiotami mającymi siedzibę za granicą, a na przedmiotowych fakturach podają numer, pod którym są zarejestrowane dla celów podatku od wartości dodanej w państwie siedziby (np. Wielka Brytania).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy prawidłowy jest pogląd Wnioskodawcy, że dokonywanie przez nią zakupu przedmiotowych świadczeń od kontrahentów zagranicznych (organizacji płatniczych), jest importem usług zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego art. 5 ust. 1, art. 8 ust. 1 oraz art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, regulacje powyższe należy interpretować w ten sposób, iż wykonywanie usługi pośrednictwa finansowego, o ile nie jest ona wyraźnie wymieniona wśród wyłączeń, jest objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca uważa, że usługi wskazane w stanie faktycznym bez wątpienia kwalifikują się do usług pośrednictwa finansowego. Są one ściśle związane z oferowanymi przez poszczególne Kasy usługami finansowymi, takimi jak prowadzenie rachunku bieżącego lub oszczędnościowego. Zdaniem Wnioskodawcy nie powinno budzić wątpliwości, iż samo oferowanie i obsługa kart płatniczych lub kredytowych jest usługą pośrednictwa finansowego. Taka klasyfikacja znalazła potwierdzenie, m.in. w posiadanej przez Wnioskodawcę interpretacji z dnia 26 września 2007 r., wydanej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego. We wskazanym piśmie organ podatkowy stwierdził, iż działalność polegająca na wydawaniu i obsłudze kart płatniczych, z tytułu wykonywania której Wnioskodawca nalicza określone opłaty, jest działalnością podlegającą zwolnieniu od podatku. Wnioskodawca zakwalifikował tego typu usługi wg PKWiU (1997) r. do grupowania 65.12.10-00.90 "Usługi pośrednictwa pieniężnego pozostałe, gdzie indziej nie wymienione".

W konsekwencji, w przypadku nabycia przedmiotowych usług od organizacji mającej siedzibę poza terytorium Polski, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz 17 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca jest zobowiązany do rozpoznania importu usług zwolnionych od opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że kwestia dotycząca świadczenia usług marketingowych została rozstrzygnięta w interpretacji nr ITPP2/443-1111b/10/AF.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Zatem tutejszy organ podatkowy nie dokonywał oceny poprawności przedstawionej przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznej przedmiotowych usług, a niniejszą interpretację wydano wyłącznie w oparciu o wskazane grupowanie, przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl