ITPP2/443-1109/10/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1109/10/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2010 r. (data wpływu 2 listopada 2010 r.), uzupełnionym w dniu 17 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług dotyczących montażu i serwisu elementów elektrowni wiatrowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 17 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług dotyczących montażu i serwisu elementów elektrowni wiatrowej.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą od października 2009 r. i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zawarł Pan umowę z polską firmą na świadczenie usług w zakresie prac:

1.

montażowych elementów elektrowni wiatrowej, polegających na:

* składaniu w całość gotowych elementów stalowych - rur, stawianiu ich na fundamencie, skręcaniu śrub,

* mocowaniu elementów gondoli (mieszczącej w sobie mechanizmy wiatraka) na wieży i podłączeniu kabli zasilających,

* mocowaniu łopat wirnika (śmigła) za pomocą śrub do bębna,

2.

pomocniczych związanych z przygotowaniem do montażu oraz montażu elementów elektrowni wiatrowej, polegających na przygotowaniu na ziemi wszystkich materiałów i osprzętu (prace te są nieodzownie związane z wykonaniem usług wymienionych w pkt 1),

3.

serwisowych elektrowni wiatrowych wg wskazanego harmonogramu, które polegają na:

* utrzymaniu w stanie używalności wszystkich elementów wchodzących w skład elektrowni wiatrowej, np. dokręcanie śrub, uzupełnianie płynów hydraulicznych, uzupełnianie silikonem powstałych szczelin, wymiana filtrów, baterii, itp.,

* wykrywaniu wad i usterek pracy turbiny

Zleceniodawca, będący czynnym podatnikiem VAT, ma zawarte kontrakty, które realizowane są na rzecz kontrahentów z Polski oraz innych państw, wobec czego wykonuje Pan usługi na terytorium Polski, jak i innych państw UE. Zleceniodawcą Pana zawsze jest ww. firma, której po zakończeniu prac wystawia Pan fakturę. Prace poza terytorium Polski wykonuje Pan na lądzie danego kraju jak i jego wodach morskich.

W skład elektrowni wchodzą: zespół elektryczno - wiatrowy (turbina), wieża i fundament. Wieża jest w sposób trwały przymocowana do fundamentu, który jest trwale związany z gruntem. Wieża jest stalowa w kształcie rury, a na niej umocowane jest urządzenie - turbina wiatrowa, przekształcające energię wiatru w elektryczną. Usługi wykonuje Pan na zespołach elektryczno - wiatrowych należących do elektrowni, składających się z wielu urządzeń i instalacji technologicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi polegające na:

* montażu elementów elektrowni wiatrowej,

* pracach pomocniczych związanych z przygotowaniem montażu,

* pracach serwisowych elektrowni wiatrowych,

zlecone przez podatnika krajowego z siedzibą w Polsce, ale wykonane na terenie innego państwa członkowskiego UE, dla podatnika z siedzibą w innym kraju unijnym niż Polska, nie zarejestrowanym w Polsce jako podatnik VAT, podlegają opodatkowaniu według właściwej stawki krajowej dla tego rodzaju usług, czyli 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, iż jest Pan podwykonawcą polskiej firmy, która otrzymała zlecenie na wykonanie prac od kontrahenta unijnego, posiadającego siedzibę i miejsce prowadzenia działalności w danym państwie, Pana usługi podlegają opodatkowaniu według właściwej stawki podatku dla tego rodzaju usług w kraju. Uważa Pan, że transakcja pomiędzy polską spółką, a Panem, winna być opodatkowana stawką 22%, gdyż świadczona jest na obiekcie, który nie jest nieruchomością, wobec czego nie ma zastosowania art. 28e ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Z uwagi na fakt, iż stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku złożonym w 2010 r., oceny prawnej tego stanowiska dokonuje się w oparciu o przepisy obowiązujące w 2010 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Na potrzeby stosowania przepisów dotyczących miejsca świadczenia usług, ustawodawca w art. 28a ustawy, zdefiniował pojęcie podatnika. Zgodnie z punktem 1 tego artykułu, ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

Ustawodawca przewidział szereg wyjątków od ogólnej zasady określania miejsca świadczenia usług.

Zgodnie z art. 28e ustawy, w przypadku usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach i obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Jak wynika z powyższego przepisu, katalog usług związanych z nieruchomościami jest otwarty. Każdą usługę, która dotyczy konkretnej nieruchomości należy analizować pod kątem powiązania z nieruchomością. W przepisie tym przyjęto, że usługi związane z nieruchomościami są zawsze opodatkowane w kraju położenia nieruchomości, niezależnie od tego na czyją rzecz są wykonywane oraz gdzie mają siedzibę usługodawca i usługobiorca. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 118 z późn. zm.), za budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Należy wskazać, że według stanowiska Ministra Infrastruktury zawartego w pismach z dnia 29 lipca 2005 r. oraz z dnia 19 września 2005 r., za budowlę nie można uznać całej elektrowni wiatrowej, a jedynie części budowlane (takie jak: fundamenty, maszty, słupy) jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową. Natomiast urządzenia i instalacje przekształcające energię wiatru w energię mechaniczną przekazywaną do generatora, takie jak: wirniki z łopatkami, generator, skrzynia biegów, komputer sterujący, transformator, rozdzielnia elektryczna, instalacja alarmowa, instalacja zdalnego sterowania, nie są obiektami budowlanymi (tu: budowla) ani urządzeniami budowlanymi w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, a jedynie stanowią wyposażenie techniczno - technologiczne elektrowni.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z wniosku wynika, że wykonuje Pan na rzecz polskiego podmiotu usługi: związane z pracami przygotowawczymi do montażu, montażu i serwisu elektrowni wiatrowych, których miejsce położenia znajduje się m.in. na terytoriach innych krajów unijnych. Prace przygotowawcze i montaż dotyczą składania wszystkich elementów konstrukcyjnych, łączeniu ich ze sobą, ustawianiu i mocowaniu do fundamentu oraz podłączeniu zasilania. Prace serwisowe mają na celu utrzymanie w stanie używalności wszystkich elementów elektrowni. Zleceniodawcą zawsze jest firma polska, której po zakończeniu prac wystawia Pan fakturę. Usługi wykonuje Pan na zespołach elektryczno - wiatrowych należących do elektrowni, składających się z wielu urządzeń i instalacji technologicznych.

Mając na uwadze powyższe, powołane przepisy prawa, stanowisko Ministra Infrastruktury odnośnie kwalifikacji elektrowni wiatrowej według prawa budowlanego, należy stwierdzić, iż wykonywane przez Pana usługi przygotowawcze oraz montażu - wbrew Pan stanowisku - stanowią usługi związane z nieruchomościami. Dotyczą one czynności polegających na składaniu, łączeniu poszczególnych elementów i osadzeniu elektrowni na fundamencie, a więc są to prace związane z konstrukcją elektrowni składającej się z części, które w rozumieniu prawa budowlanego uznawane są za obiekty budowlane. Miejscem świadczenia tych usług - zgodnie z art. 28e ustawy - jest kraj, w którym montowana jest przez Pana elektrownia wiatrowa.

Odnośnie usług serwisowych należy wskazać, iż miejsce ich świadczenia należy określać na zasadach ogólnych, wynikających z art. 28b ustawy, gdyż usługi te świadczone są na gotowej, funkcjonującej elektrowni wiatrowej, która nie stanowi obiektu budowlanego. Miejscem świadczenia i opodatkowania tych usług jest więc terytorium kraju, w którym nabywca usług ma siedzibę. W niniejszym przypadku - o ile usługi wykonywane są dla siedziby zleceniodawcy - miejscem tym jest terytorium Polski. Wobec powyższego przedmiotowe usługi należy opodatkować obowiązującą w kraju stawką podatku właściwą dla tego typu usług, t.j. 22%.

Dodatkowo wskazuje się, że zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl