ITPP2/443-1108/12/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1108/12/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2012 r. (data wpływu 10 września 2012 r.), uzupełnionym w dniach 15 i 26 października 2012 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości gruntowych zabudowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 15 i 26 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości gruntowych zabudowanych.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Decyzją z dnia 5 stycznia 2012 r. Wojewoda ustalił lokalizację przedsięwzięcia.

Na podstawie tej decyzji ww. przedsięwzięciem objęte są m.in. działki:

1.

nr 69 o pow. 800 m2, obręb 0025 G.,

2.

nr 123/5 o pow. 2.881 m2 obręb R., gmina Ż.,

3.

nr 70/11 o pow. 980 m2 obręb R., gmina Ż.,

4.

nr 97/1 o pow. 638 m2, obręb 0038 G., która powstanie z podziału działki nr 97,

5.

nr 178/6 o pow. 6.627 m2 i 178/5 o 2.728 m2, obręb 0025 G., które powstaną z podziału działki 178/2,

6.

nr 73/2 o pow. 353 m2, obręb 0025 G.,

7.

nr 62/6 o pow. 849 m2 i 62/7 o pow. 181 m2, obręb 0025 G., które powstaną z podziału działki nr 62/4,

8.

nr 70 o pow. 900 m2, obręb 0025 G.,

9.

nr 53/2 o pow. 326 m2, obręb 0025 F. m. G., która powstanie z podziału działki nr 53,

10.

nr 54/6 o pow. 10 m2, obręb 0025 G., która powstanie z podziału działki nr 54/1,

11.

nr 114/1 o pow. 97 m2, obręb 0037 G., która powstanie z podziału działki nr 114,

12.

nr 71/1 o pow. 470 m2 i 71/2 o pow. 873 m2 obręb 0025 G., które powstaną z podziału działki nr 71,

13.

nr 18/11 o pow. 3.656 m2 obręb 0025 G., która powstanie z podziału działki nr 18/4,

14.

nr 268/1 o pow.1041 m2, obręb 0025 G.,

15.

nr 140/1 o pow. 463 m2 i 140/2 o pow. 124 m2, obręb 0037 G., które powstaną z podziału działki nr 140,

16.

nr 268/23 o pow. 39 m2 i nr 268/24 o pow. 717 m2, obręb 0025 G., które powstaną z podziału działki nr 268/11,

17.

nr 268/25 o pow. 10 m2 i nr 268/26 o pow. 579 m2, obręb 0025 G., które powstaną z podziału działki nr 268/10,

18.

nr 268/12 o pow. 588 m2, obręb 0025 G.

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju (...) decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia zatwierdza podział nieruchomości, o których mowa wyżej. Właścicielami ww. działek są osoby fizyczne, jednakże na mocy powyższej decyzji, z dniem jej ostateczności działki staną się własnością Województwa - na podstawie art. 24a ust. 3 ustawy (...) nieruchomości objęte decyzją o lokalizacji przedsięwzięcia, stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia stała się ostateczna. Powyższa decyzja Wojewody nie jest ostateczna, obecnie trwa postępowanie odwoławcze.

Zgodnie ze sporządzonymi operatami szacunkowymi, ustalającymi wartości nieruchomości w celu określenia wysokości odszkodowań na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy (...) oraz załącznikami do operatów:

1.

Działka nr 69 zabudowana jest budynkiem mieszkalnym (zabudowa bliźniacza) o pow. użytk. 74,38 m2, budynkiem gospodarczym murowanym o pow. użytk. 15,74 m2, budynkiem gospodarczym drewnianym o pow. użytk. 39,37 m2. W operacie jako składniki budowlane wskazano: drogi, place (chodnik betonowy, płyty betonowe), studnię, bramy i furtki (stalowe), ogrodzenie (w części drewniane, w części stalowe, w części siatka na cokole betonowym). Wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 466.970,00 zł.

2.

Działka nr 123/5 zabudowana jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym o pow. użytk. 186,53 m2, ogrodzona płotem z siatki metalowej mocowanej do słupków, w części utwardzona kostką betonową. Wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 1.124.247,00 zł.

3.

Działka nr 70/11 zabudowana jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym o pow. użytk. 102,84 m2, altaną ogrodową o pow. użytk. 11,34 m2, pomieszczeniem gospodarczym z garażem o pow. użytk. 28,4 m2. Działka ogrodzona jest płotem z siatki metalowej mocowanej do słupków betonowych, w części utwardzona placem i chodnikiem. Wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 592.267,00 zł.

4.

Działka nr 97/1 zabudowana jest budynkiem gospodarczym o powierzchni zabudowy 14,37 m2, obitym deskami nieheblowanymi z dachem obitym deskami przykrytymi papą bitumiczną. Działka ogrodzona jest płotem z siatki metalowej. Wg informacji Wojewódzkiego Biura Geodezji i Terenów Rolnych (dalej WBGiTR), działka zabudowana jest budynkiem gospodarczym, budowlą w postaci ogrodzenia oraz obiektem liniowym w postaci drogi. Wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 176.794,00 zł.

5.

Działki nr 178/5 i 178/6 zabudowane są budynkiem mieszkalnym o powierzchni zabudowy 129,21 m2, garażem o pow. zabudowy 34,17 m2, pomieszczeniem gospodarczym o pow. zabudowy 13,53 m2 i kioskiem o pow. 5,15 m2. Na działce znajdują się place utwardzone płytami chodnikowymi oraz wylewką betonową. Działka ogrodzona jest płotem z siatki metalowej mocowanej do słupków metalowych. Wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 2.606.898,00 zł.

6.

Działka nr 73/2 zabudowana jest budynkiem mieszkalnym w zabudowie bliźniaczej o powierzchni użytkowej 86,27 m2, budynkiem gospodarczym o pow. użytk. 9,77 m2. W operacie jako składniki budowlane wskazano: ogrodzenie stalowe kute, bramy i furtki stalowe kute. Wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 511.251,00 zł.

7.

Działka 62/6 zabudowana jest budynkiem wolnostojącym o powierzchni użytk. 101,36 m2. W operacie wskazano jako składniki budowlane: ogrodzenie z siatki stalowej na słupkach stalowych, drogę i plac (kostka polbruk), studnię oraz szambo bezodpływowe. Na działce 62/7 znajduje się ogrodzenie z siatki stalowej na słupkach stalowych. Wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 768.075,00 zł.

8.

Działka nr 70 zabudowana jest budynkiem mieszkalnym w zabudowie bliźniaczej o powierzchni użytk. 92,3 m2, budynkiem mieszkalnym z garażem: mieszkanie o pow. użytkowej 32,25 m2, garaż o pow. użytk. 14,5 m2, budynkiem gospodarczym drewnianym (wylewka betonowa) o pow. użytk. 15,94 m2. W operacie wskazano jako składniki budowlane: ogrodzenie z siatki stalowej w ramach stalowych na cokole betonowym, drogi i place (płytki betonowe i chodnik betonowy), szambo, słup energetyczny betonowy. Wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 740.280,00 zł.

9.

Działka nr 53/2 zabudowana jest budynkiem gospodarczym wolnostojącym o pow. użytk. 28,94 m2. W operacie wskazano jako składniki budowlane: ogrodzenie z siatki na słupkach oraz drogi i place utwardzone podsypką żwirowo-kamienną. Wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 169.435,00 zł.

10.

Działka nr 54/6 zabudowana jest budynkiem wolnostojącym (narożnik budynku) o pow. użytk. 4,67 m2, który jest drewniany z podłogą i posadzkami betonowymi. Wg informacji Wojewódzkiego Biura Geodezji i Terenów Rolnych na działce znajduje się budynek gospodarczy, budowla w postaci ogrodzenia. Wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 7.730,00 zł.

11.

Działka nr 114/1 zabudowana jest budynkiem gospodarczym o powierzchni zabudowy 72,60 m2. Działka ogrodzona jest płotem z siatki metalowej mocowanej do słupków metalowych z metalową bramą wjazdową i furtką. Na działce znajduje się również wjazd utwardzony płytami jumb. Wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 120.631,00 zł.

12.

Działka 71/1 zabudowana jest budynkiem mieszkalnym w zabudowie bliźniaczej o pow. użytk. 62,50 m2, a działka 71/2 - budynkiem mieszkalnym w zabudowie bliźniaczej o pow. użytk. 125,32 m2, budynkiem wolnostojącym pracowni z garażem o pow. użytkowej 49,34 m2 (pracownia), 49,50 m2 (garaż). W operacie wskazano jako składniki budowlane: ogrodzenie z siatki stalowej, bramy i furtki, lampy ogrodowe stojące. Wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 1.721.891,00 zł.

13.

Działka nr 18/11 zabudowana jest obiektem gospodarczym (budynkiem gospodarczym) o powierzchni zabudowy 16,74 m2. Na działce ustawiony jest także dwukabinowy "wychodek". Wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 972.290,00 zł.

14.

Działka nr 268/1 zabudowana jest budynkiem mieszkalnym o powierzchni zabudowy 62,44 m2, budynkiem mieszkalnym w zabudowie bliźniaczej o pow. zabudowy 137 m2 (przed zasiedleniem), budynkiem gospodarczym o pow. zabudowy 33,79 m2. Na działce znajduje się chodnik oraz plac utwardzony płytami chodnikowymi i płytami ażurowymi. Wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 1.031.453,00 zł.

15.

Działki nr 140/1 i 140/2 zabudowane są budynkiem gospodarczym o powierzchni użytk. 118,20 m2 (w trakcie modernizacji), garażem o pow. 25,12 m2, kioskiem o pow. 5,76 m2. Na działce znajduje się mur oporowy z krawężników, brama wjazdowa metalowa, betonowy płot. Wartość nieruchomości wynosi 237.915,00 zł.

16.

Działki nr 268/23 i 268/24 zabudowane są budynkiem mieszkalnym o powierzchni zabudowy 62,00 m2, budynkiem gospodarczym o pow. zabudowy 49,93 m2, do którego przylega domek ogrodowy. Na działkach znajdują się place utwardzone kostką brukową, płytami brukowymi, betonowy kompostownik. Nieruchomość jest ogrodzona płotem z siatki metalowej mocowanej do metalowych słupków. Wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 385.466,00 zł.

17.

Działki nr 268/23 i 268/24 zabudowane są budynkiem mieszkalnym o powierzchni zabudowy 74,40 m2, budynkiem mieszkalnym o powierzchni zabudowy 36,16 m2 garażem o pow. zabudowy 30 m2, do którego przylega domek ogrodowy. Na działkach znajdują się place utwardzone płytami chodnikowymi i kostką betonową. Nieruchomość jest ogrodzona płotem z siatki metalowej mocowanej do metalowych słupków. Wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 408.489,00 zł.

18.

Działka nr 268/12 zabudowana jest budynkiem mieszkalnym o powierzchni zabudowy 59,16 m2, budynkiem gospodarczym o powierzchni 13,70 m2, ziemianką. Na działce znajduje się plac utwardzony kostką betonową. Nieruchomość jest ogrodzona płotem z siatki metalowej mocowanej do metalowych słupków. Wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi 342.957,00 zł.

Zgodnie z ww. decyzją Wojewody, ww. nieruchomości przeznaczone są pod budowę kolei, z przeznaczeniem pod infrastrukturę kolejową lub są niezbędne dla usunięcia kolizji z istniejącą infrastrukturą. Osoby fizyczne będące właścicielami powyższych nieruchomości oświadczyły w protokołach uzgodnień dot. odszkodowań, że nie są czynnymi podatnikami VAT, a nieruchomości nie są składnikami mienia przedsiębiorstwa, zostały nabyte na cele osobiste i przy nabyciu nie był odliczony podatek naliczony. Właściciel działki 123/5 oświadczył jedynie, iż nieruchomość nie jest składnikiem przedsiębiorstwa. Wobec powyższego, zdaniem Województwa wszystkie osoby fizyczne nie prowadzą działalności gospodarczej.

Zdarzenie przyszłe 1:

Województwo, po wcześniejszym nabyciu z mocy prawa własności nieruchomości na skutek wydania decyzji lokalizacyjnej, zamierza sprzedać nieruchomości zabudowane wymienione w punktach 1 -18 na rzecz spółki akcyjnej, w trybie bezprzetargowym na podstawie art. 37 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Spółka ta jest jednoosobową spółką Samorządu Województwa realizującą zadania w zakresie kolei. W okresie od dnia nabycia z mocy prawa działek zabudowanych, określonych w punktach 1-18, do dnia ich sprzedaży, Województwo nie będzie dokonywało żadnych nakładów na ulepszenie budynków i budowli znajdujących się na tych nieruchomościach. Nie będzie również wydzierżawiało, wynajmowało i dokonywało innych czynności o podobnym charakterze w stosunku do budynków i budowli znajdujących się na opisanych działkach. Dostawa budynków i budowli położonych na opisanych działkach będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Sprzedaż nastąpi przed rozpoczęciem robót w ramach realizacji projektu.

Zdarzenie przyszłe 2:

Województwo, po wcześniejszym nabyciu z mocy prawa własności nieruchomości na skutek wydania decyzji lokalizacyjnej, zamierza sprzedać nieruchomości wymienione w punktach 1-10 i 12-18 na rzecz spółki akcyjnej w trybie bezprzetargowym, na podstawie art. 37 ustawy o gospodarce nieruchomościami. W okresie od dnia nabycia z mocy prawa ww. działek zabudowanych, do dnia sprzedaży, nabywca wybierze generalnego wykonawcę, którego zadaniem będzie rozbiórka budynków i budowli istniejących na gruntach przeznaczonych pod realizację inwestycji, a następnie rozpoczęcie robót bezpośrednio związanych z budową infrastruktury kolejowej. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest na 2015 r.

Zgodnie z informacją uzyskaną od nabywcy, w ramach projektowanej inwestycji na poszczególnych działkach powstaną:

1.

nr 69 - nasyp kolejowy, rów odwadniający oraz nastąpi przebudowa mediów,

2.

nr 123/5 - nasyp kolejowy, droga wewnętrzna, rów odwadniający, ekran akustyczny i nastąpi przebudowa mediów,

3.

nr 70/11 - nasyp kolejowy, ekran akustyczny, rów odwadniający i nastąpi przebudowa mediów,

4.

nr 97/1 - nasyp kolejowy i nastąpi przebudowa mediów oraz zostaną dokonane nasadzenia zieleni,

5.

nr 178/5 - chodnik, parking i nastąpi przebudowa mediów,

6.

nr 178/6 - nasyp kolejowy, przystanek kolejowy, rowy odwadniające, skarpa, chodniki i nastąpi przebudowa mediów,

7.

nr 73/2 - droga i nastąpi przebudowa mediów,

8.

nr 62/6 - nasyp kolejowy, rowy odwadniające, ekran akustyczny oraz nastąpi przebudowa mediów,

9.

nr 62/7 - droga, nastąpi przebudowa mediów,

10.

nr 70 - nasyp kolejowy, rów odwadniający, ekran akustyczny oraz nastąpi przebudowa mediów,

11.

nr 53/2 - nasyp kolejowy, rów odwadniający, skarpa, ekran akustyczny oraz nastąpi przebudowa mediów,

12.

nr 54/6 - skarpa, ogrodzenie oraz nastąpi przebudowa mediów

13.

nr 114/1 - nastąpi przebudowa mediów,

14.

nr 71/1 - nasyp kolejowy, rów odwadniający, ekran akustyczny oraz nastąpi przebudowa mediów,

15.

nr 71/2 - droga, ogrodzenie i nastąpi przebudowa mediów,

16.

nr 18/11 - nasyp kolejowy, estakada kolejowa, rowy odwadniające oraz nastąpi przebudowa mediów,

17.

nr 268/1 - nasyp kolejowy, rów odwadniający, ekran akustyczny oraz nastąpi przebudowa mediów,

18.

nr 140/1 - droga oraz nastąpi przebudowa mediów,

19.

nr 140/2 - droga, nastąpi przebudowa mediów,

20.

nr 268/23 - skarpa, rów odwadniający,

21.

nr 268/24 - nasyp kolejowy, rów odwadniający, nastąpi przebudowa mediów i zostaną dokonane nasadzenia,

22.

nr 268/25 - nasyp kolejowy,

23.

nr 268/26 - droga, rów odwadniający, nastąpi przebudowa mediów,

24.

nr 268/12 - nasyp kolejowy, ekran akustyczny, rów odwadniający oraz nastąpi przebudowa mediów i zostaną dokonane nasadzenia.

Nakłady na wybudowanie ww. obiektów poniesie spółka akcyjna.

Sprzedaż ww. nieruchomości na rzecz spółki akcyjnej nastąpi po faktycznym wybudowaniu ww. obiektów budowlanych, a przed dniem zakończenia inwestycji objętej projektem. Dostawa tych obiektów budowlanych będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, obiekty nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze, stanowiącej czynności podlegającej opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, samorząd wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone innymi ustawami, w tym transport zbiorowy. Z kolei w myśl art. 40 ust. 1 z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, do zadań własnych samorządu województwa należy organizowanie i dotowanie regionalnych kolejowych przewozów osób wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych oraz nabywanie kolejowych pojazdów szynowych. Uchwałą z dnia 31 maja 2010 r. Sejmik Województwa wyraził zgodę na zawiązanie spółki akcyjnej w celu realizacji powołanego wyżej zadania. Spółka ta wykonuje zadania związane z realizacją inwestycji budowy kolei, a po jej zakończeniu będzie zarządzać wykonywaniem kolejowych przewozów regionalnych na wybudowanej linii. Spółce nie przysługuje od Województwa roszczenie o zwrot nakładów poczynionych w ramach inwestycji. Województwo nie będzie tych nakładów nabywało, pozostaną one nakładami spółki. Stanowić będą własność Województwa, jako części składowe gruntu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

* Czy sprzedaż spółce akcyjnej nieruchomości zabudowanych opisanych w punktach 1-18 będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

* Czy sprzedaż spółce akcyjnej nieruchomości opisanych w punktach 1-10, 12-18, na których wyburzone zostaną obecnie tam znajdujące się budynki i budowle, a wybudowane zostaną budowle opisane w zdarzeniu przyszłym 2, będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w odniesieniu do pytania nr 1, dostawa (sprzedaż w trybie bezprzetargowym) nieruchomości opisanych w punktach 1-18 będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Po powołaniu treści art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 2 pkt 6 i 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Województwo wskazało, iż z uwagi na fakt, że sprzedaż budynków i budowli położonych na opisanych działkach, będzie dokonywana w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia (po wcześniejszym nabyciu z mocy prawa własności nieruchomości na skutek wydania decyzji lokalizacyjnej), tj. budynki i budowle nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze, stanowiące czynności podlegające opodatkowaniu, sprzedaż ta nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10. Jednakże sprzedaż będzie mogła podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Województwo powołało treści art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz pkt 10a ustawy. Stwierdziło, że z uwagi na fakt, iż w stosunku do budynków i budowli mających być przedmiotem sprzedaży, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również w trakcie ich użytkowania Województwo nie będzie ponosiło żadnych nakładów na ulepszenie, sprzedaż tych budynków i budowli będzie zwolniona od podatku. Wskazało, że w oparciu o art. 29 ust. 5 ww. ustawy, grunt na którym są one posadowione, dzieli byt prawny budynków i budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, co oznacza, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych.

Województwo zauważyło, że jeżeli dostawa budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym one są posadowione. W konsekwencji biorąc pod uwagę fakt, że dostawa budynków i budowli będzie zwolniona, dostawa gruntu działek opisanych w punktach 1-18 również będzie podlegała zwolnieniu od podatku.

W odniesieniu do pytania nr 2 Województwo stwierdziło, iż dostawa (sprzedaż w trybie bezprzetargowym) nieruchomości opisanych w punktach 1-10 i 12-18 będzie zwolniona od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wskazało, iż z uwagi na to, że sprzedaż obiektów budowlanych: nasypów kolejowych, nasypów drogowych, skarp stanowiących element konstrukcyjny infrastruktury technicznej (budowli ziemnych w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego), dróg, chodników (obiektów liniowych w rozumieniu art. 3 pkt 3a Prawa budowlanego), estakady kolejowej, przystanku kolejowego, parkingu (budowli w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego), położonych na ww. działkach będzie dokonywana w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia (tekst jedn.: ww. obiekty budowlane nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze, stanowiących czynności podlegające opodatkowaniu), sprzedaż ta nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednakże sprzedaż będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ponieważ w stosunku do tych obiektów nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i Województwo nie będzie ponosiło żadnych nakładów na ich ulepszenie. Stwierdziło, że jeżeli dostawa budynków i budowli będzie korzystać ze zwolnienia, również dostawa gruntu, na którym one są posadowione będzie zwolniona od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do wydania budynku (budowli) lub jego części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie ma miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, bowiem zarówno sprzedaż, jak i najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Stosownie do art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Ustęp 11 powyższego artykułu stanowi, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Artykuł 29 ust. 5 ustawy stanowi, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Stosownie do art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W myśl art. 3 pkt 3 ww. ustawy, budowlę stanowi każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Przez obiekt liniowy należy rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego (art. 3 pkt 3a ustawy - Prawo budowlane).

Z przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych wynika, że na podstawie decyzji administracyjnej Województwo stanie się właścicielem nieruchomości gruntowych zabudowanych budynkami i budowlami. Obecnymi ich właścicielami są osoby fizyczne, które oświadczyły, iż nie są czynnymi podatnikami VAT, a nieruchomości nie są składnikami mienia przedsiębiorstwa i zostały nabyte na cele osobiste. Województwo, po przejęciu nieruchomości, nie będzie ich wykorzystywało do czynności najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze, nie będzie również ponosiło nakładów na ich ulepszenie. Zamierza sprzedać przedmiotowe nieruchomości spółce akcyjnej, powołanej w celu realizacji ustawowych zadań samorządu, która po wyburzeniu istniejących zabudowań wybuduje linię kolejową wraz z infrastrukturą. Sprzedaż ta nastąpi przed rozpoczęciem robót, tj. w aktualnie istniejącym stanie lub po ich wyburzeniu i wybudowaniu nowej infrastruktury. Roboty zostaną wykonane i nakłady poniesione przez ww. spółkę akcyjną. Spółce tej nie będzie przysługiwało od Województwa roszczenie o zwrot nakładów poczynionych w ramach inwestycji. Województwo nie będzie tych nakładów nabywało, pozostaną one nakładami spółki. Stanowić będą własność Województwa, jako części składowe gruntu.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że zarówno dostawa istniejących obecnie budynków/budowli, w sytuacji, gdy nastąpi przed rozpoczęciem robót dotyczących opisanego we wniosku przedsięwzięcia, jak i dostawa nowowybudowanych budowli, nie będzie podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Jednakże będzie podlegała zwolnieniu od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, z uwagi na fakt, iż przy nabyciu istniejących budynków/budowli w drodze decyzji administracyjnej lub budowie nowych budowli przez spółkę akcyjną, Województwu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz nie będzie ponosiło wydatków na ich ulepszenie. Jednocześnie - w oparciu o art. 29 ust. 5 ustawy - zwolnieniem od podatku będzie objęta dostawa gruntów, na których posadowione są obecnie lub będą nowowybudowane budynki/budowle.

Jednocześnie należy podkreślić, iż analiza przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że obiekty budowlane, o których mowa we wniosku, stanowią budynki i budowle w rozumieniu ww. ustawy - Prawo budowlane.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl