ITPP2/443-1103/12/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1103/12/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2012 r. (data wpływu 10 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w związku z przeprowadzeniem zmian w pojazdach marki Subaru Forster SHS powodujących ich przekwalifikowanie na samochody osobowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w związku z przeprowadzeniem zmian w pojazdach marki Subaru Forster SHS powodujących ich przekwalifikowanie na samochody osobowe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W listopadzie 2010 r. Spółka na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej dokonała zakupu 5 samochodów marki Subaru Forester SHS. Zakupione samochody, w homologacji dostarczonej przez sprzedawcę, zostały sklasyfikowane jako samochody ciężarowe z dopuszczalną ładownością przekraczającą 500 kg. Spółka w momencie zakupu ww. samochodów była podatnikiem VAT czynnym, jak również jest nim w chwili obecnej. Dokonuje sprzedaży opodatkowanej, jak i zwolnionej od podatku. W listopadzie 2010 r. dokonała odliczenia podatku z faktur dokumentujących zakup samochodów na podstawie orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 Magoora Sp z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Krakowie. Z uwagi na fakt wykonywania tzw. sprzedaży mieszanej Spółka odliczyła podatek naliczony w oparciu o art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług w wysokości wskaźnika proporcji. Odliczenia dokonano w rozliczeniu wstępnym w listopadzie 2010 r. z uwzględnieniem wskaźnika proporcji z roku ubiegłego. W związku z faktem, że ww. samochody zostały zakwalifikowane do środków trwałych o wartości powyżej 15.000 zł, Spółka na podstawie art. 91 ww. ustawy dokonuje korekty podatku naliczonego przez okres 5 lat. Odliczenie podatku nastąpiło na podstawie ww. orzeczenia TSUE oraz posiadanych dokumentów homologacji klasyfikujących zakupione samochody jako samochody ciężarowe z dopuszczalną ładownością powyżej 500 kg. Spółka nie posiada zaświadczenia o badaniu technicznym przedmiotowych samochodów przeprowadzonym przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzającego spełnienie wymagań dla samochodów określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.) oraz określonych w art. 3 ust. 2 pkt 1-4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652 z późn. zm.).

Spółka zamierza dokonać zmian w przedmiotowych pojazdach, co będzie skutkowało koniecznością ich przekwalifikowania z samochodów ciężarowych na osobowe wraz z zamieszczeniem stosownego wpisu w karcie pojazdu oraz dowodzie rejestracyjnym. Po przekwalifikowaniu samochody nadal będą wykorzystywane przez Spółkę do działalności mieszanej, czyli do działalności opodatkowanej i zwolnionej od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji przeprowadzenia zmiany kategorii przedmiotowych samochodów z ciężarowych na osobowe, Spółka będzie zobowiązana do skorygowania uprzednio odliczonego podatku związanego z ich zakupem.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekwalifikowanie opisanych wyżej pojazdów z kategorii samochodów ciężarowych na samochody osobowe nie będzie skutkowało obowiązkiem skorygowania podatku naliczonego odliczonego uprzednio z tytułu ich nabycia. Spółka ponownie wskazała, iż dokonała odliczenia podatku naliczonego w następstwie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07. Zauważyła, że obecnie obowiązujące przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, czyli art. 3 ust. 4 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym nie formułują obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w sytuacji, jak przedstawiona w przedmiotowej sprawie. Stwierdziła, iż przepisy te odnoszą się wyłącznie do samochodów, dla których wydano zaświadczenie, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ww. ustawy, wobec czego nie mają zastosowania do samochodów, dla których zaświadczenie takie nie zostało wydane, a odliczenia podatku związanego z ich nabyciem dokonano na podstawie posiadanych dokumentów homologacji, klasyfikujących te samochody jako ciężarowe o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości odliczenia przez Spółkę podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowych pojazdów, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska i nie postawiono pytania, a fakt ten przyjęto jako element stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl