ITPP2/443-11/09/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-11/09/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 stycznia 2009 r. (data wpływu 9 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki tego podatku dla robót związanych z remontem systemu elektroenergetycznego na nabrzeżu morskim wchodzącym w skład akwenu portowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki tego podatku dla robót związanych z remontem systemu elektroenergetycznego na nabrzeżu morskim wchodzącym w skład akwenu portowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wykonuje zadanie w zakresie remontu systemu elektroenergetycznego w nabrzeżu morskim. Inwestorem zadania jest Zarząd Infrastruktury.

Przedmiotowa umowa obejmuje w swym zakresie następujący zakres robót:

1.

wymianę 16 szt. szaf nabrzeżnych służących do zasilania przycumowanych jednostek (demontaż starych i montaż nowych) do nabrzeża.

2.

wymianę kabli energetycznych i sterowniczych zasilających szafy nabrzeżowe j.w.

3.

wymianę konstrukcji wsporczych pod kable j.w. w kanałach instalacyjnych nabrzeża.

4.

remont kanałów instalacyjnych nabrzeża (demontaż kabli, konstrukcji, odmulenie, naprawy uszkodzeń).

5.

wymianę 2470 szt. popękanych płyt betonowych nabrzeża.

6.

remont stacji transformatorowej zasilającej nabrzeże, w tym:

* roboty remontowo-budowlane, dekarskie, malarskie, elektryczne, wymiana stolarki,

* remont kanałów instalacyjnych - wyburzenie starych, wykonanie nowych,

* wymianę rozdzielnic głównych niskiego napięcia zasilających odbiory nabrzeża,

* wymianę kabli w stacji usytuowanej na nabrzeżu,

* wymianę transformatorów na nabrzeżu.

Opisane prace mają na celu utrzymanie stałego i bezpiecznego zasilania nabrzeża wchodzącego w skład akwenu portowego bez naruszania istniejących konstrukcji. Wykonane usługi remontowo-budowlane mają fundamentalne znaczenie dla dobrego stanu technicznego akwenu portowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do robót opisanych w stanie faktycznym należy zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych. Zdaniem Spółki przeprowadzone prace będą korzystać z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%, gdyż związane są z utrzymaniem akwenów portowych. Wykonywany zakres robót objętych niniejszą umową polega na wymianie dotychczasowego, przestarzałego systemu elektroenergetycznego.

Duża awaryjność poprzedniego systemu spowodowana była długim okresem jego użytkowania oraz agresywnymi warunkami atmosferycznymi. Konsekwencją tego było skorodowanie konstrukcji pod kable oraz degradacja techniczna urządzeń energetycznych i kabli. Wskazano, że realizowane prace są niezbędne celem należytego utrzymania akwenu portowego. Wymiana popękanych płyt na nabrzeżu była konieczna z uwagi na zagrożenie zawalenia podczas eksploatacji nabrzeża. Wykonywane prace nie miały na celu stworzenia jakichkolwiek nowych elementów infrastruktury portowej, a jedynie kompleksowe utrzymanie nabrzeża wchodzącego w skład akwenu portowego, w stanie pozwalającym bezpieczne korzystać z niego.

Remont instalacji elektroenergetycznych nabrzeża przyczynił się do utrzymania i prawidłowego funkcjonowania akwenu portowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 i 3 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych. W myśl ust. 2 powołanego artykułu, opodatkowaniu stawką 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Analizując zapis przywołanego wyżej przepisu art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy stwierdzić należy, że aby zastosować obniżoną, 0% stawką podatku do usług polegających na utrzymaniu akwenów portowych i torów podejściowych łącznie muszą być spełnione: kryterium rodzaju robót, tj. prace muszą polegać na utrzymaniu tych obiektów oraz kryterium miejsca, gdzie prace te są wykonywane.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że zakres robót obejmuje wymianę 16 szt. szaf nabrzeżnych służących do zasilania przycumowanych jednostek (demontaż starych i montaż nowych) do nabrzeża, wymianę kabli energetycznych i sterowniczych zasilających szafy nabrzeżowe, wymianę konstrukcji wsporczych pod kable w kanałach instalacyjnych nabrzeża, remont kanałów instalacyjnych nabrzeża (demontaż kabli, konstrukcji, odmulenie, naprawy uszkodzeń), wymianę 2470 szt. popękanych płyt betonowych nabrzeża, remont stacji transformatorowej zasilającej nabrzeże, w tym: roboty remontowo-budowlane, dekarskie, malarskie, elektryczne, wymiana stolarki, remont kanałów instalacyjnych (wyburzenie starych, wykonanie nowych), wymianę rozdzielnic głównych niskiego napięcia zasilających odbiory nabrzeża, wymianę kabli w stacji usytuowanej na nabrzeżu, wymianę transformatorów na nabrzeżu.

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "utrzymanie", wobec czego należy odwołać się do znaczenia językowego, użytego w przywoływanym przepisie sformułowania. Zgodnie z definicją zawartą w "Słowniku języka polskiego" PWN, słowo "utrzymywać" w kontekście znaczenia użytego w cytowanym przepisie oznacza "zachować w stanie niezmienionym, należytym".

Biorąc pod uwagę znaczenie słowa "utrzymanie" w kontekście art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy należy przyjąć, że aby zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług, roboty winny mieć na celu zapewnienie istniejących uwarunkowań akwenów portowych w ich pierwotnym stanie w jakim zostały zbudowane, a nie zmianę dotychczasowych warunków lub parametrów eksploatacyjnych.

Jakkolwiek ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje, jakiego rodzaju obiekty traktować należy jako akweny portowe i tory podejściowe, definicje tych pojęć znaleźć można w aktach prawnych innych gałęzi prawa. I tak stosownie do dyspozycji przepisu § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 czerwca 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 101, poz. 645), ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o akwenie, rozumie się przez to wszelki obszar pokryty wodą. W myśl punktu 13 powołanego paragrafu, przez nabrzeże rozumie się budowlę morską tworzącą obudowę brzegu akwenu portu albo przystani morskiej, przeznaczoną do postoju i przeładunku jednostek pływających, celów komunikacyjnych, spacerowych, pasażerskich, przemysłu stoczniowego albo składowania ładunków.

Natomiast rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 marca 2005 r. w sprawie określenia akwenów portowych oraz ogólnodostępnych obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury portowej dla portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (Dz. U. Nr 42, poz. 407) w § 3 określa, iż w skład infrastruktury portowej portów wchodzą akweny portowe oraz ogólnodostępne obiekty, urządzenia i instalacje, których wykaz stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.

Pod poz. 1 wymienionego wyżej załącznika wymieniono akweny portowe, do których w Porcie w (...) należą kanały portowe (Dębicki, Grodzki, Wrocławski, Skolwiński), baseny portowe (Górnośląski, Kaszubski, Notecki, Warsztatowy, Warty, Wschodni, Zachodni) i Obrotnice (na połączeniu Kanału Grabowskiego i Basenu Dębickiego - średnica 220 m, u wejścia do Kanału Grodzkiego przed Nabrzeżem Belgijskim - średnica 206 m, w Kanale Grodzkim w obrębie Nabrzeży Albańskiego, Bułgarskiego i Węgierskiego - średnica 190 m, przy południowej części Wyspy Grodzkiej - średnica 120 m, w Basenie Kaszubskim (Górniczym) przed wejściem do Basenu Górnośląskiego - średnica 300 m, na rzece Parnica, przed wejściem do Kanału Wrocławskiego - średnica 130 m, na połączeniu rzeki Parnicy i Regalicy - średnica 120 m), w Porcie w (...) zaś kanały portowe (Kanał Barkowy wzdłuż Nabrzeża Portowców) i baseny portowe (Atlantycki, Bałtycki, Trymerski).

Jako odrębna kategoria pod poz. 4 załącznika wymienione zostały czterdzieści trzy nabrzeża Portu w (...) (poz. 4.1) i siedemnaście nabrzeży Portu w (...) (4.2).

Z okoliczności sprawy wynika, że roboty wykonywane będą na nabrzeżu morskim w (...). Oznacza to - mając na uwadze przytoczony wcześniej przepis rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej oraz zawartą w nim definicję "akwenu" i "nabrzeża" - że miejsce wykonywania przedmiotowego zamówienia nie dotyczy akwenu portowego.

Kolejny z wymienionych aktów prawnych - rozporządzenie Ministra Infrastruktury - wyklucza możliwość uznania nabrzeża, na terenie którego mają być wykonywane przez Spółkę prace - w sytuacji, gdy dokument ten wyraźnie rozgranicza w ramach infrastruktury portowej akweny portowe i nabrzeża, czyniąc je odrębnymi kategoriami tej infrastruktury - za teren akwenu portowego.

Analizując przedstawiony we wniosku stan faktyczny sprawy, w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, stwierdzić należy, iż - jakkolwiek charakter wykonywanych robót pozwala na zakwalifikowanie ich do robót "utrzymaniowych" - niewypełnienie warunku zawiązanego z przedmiotem, którego usługi te winny dotyczyć - akwenu portowego - przesądza o tym, iż świadczona usługa winna podlegać opodatkowaniu podstawową, 22% stawką podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl