ITPP2/443-1091/08/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1091/08/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2008 r. (data wpływu 29 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu 18 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu (działek przeznaczonych pod zabudowę) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 13 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu (działek przeznaczonych pod zabudowę).

W przedmiotowym wniosku oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości gruntowej położonej w S. przy ul. L., L., W., S., R. i P. Spółdzielnia podjęła decyzję o sprzedaży poszczególnych działek, składających się na ww. nieruchomość, która w rejestrze gruntów jest sklasyfikowana jako użytek rolny. W dniu 31 grudnia 2003 r. dla ww. nieruchomości stracił ważność z mocy prawa miejscowy plan ogólny zagospodarowania przestrzennego, z którego wynikało, że była ona przeznaczona pod zabudowę. Dla poszczególnych działek nie ustalono warunków zabudowy i zagospodarowania terenu. "S" zamierza zbyć część działek poprzez zawarcie warunkowej umowy sprzedaży, a następnie umowy przenoszącej własność nieruchomości i opodatkować to zbycie 22% podatkiem od towarów i usług, w oparciu o nieobowiązujący ogólny plan zagospodarowania przestrzennego. Procedura zbycia jaką chce zachować "S" wynika z obowiązku zawiadomienia Agencji Nieruchomości Rolnych, której przysługuje prawo pierwokupu w przypadku sprzedaży gruntów rolnych. Nabywcami działek będących przedmiotem sprzedaży będą osoby fizyczne, które chcą przeznaczyć nabyte działki pod zabudowę domów jednorodzinnych. Niektóre z działek mieszczących się na ww. terenie zostały już zabudowane na podstawie jeszcze wówczas obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego zabudową jednorodzinną. Występują także działki, które są w trakcie zabudowywania na podstawie indywidualnie uzyskanych przez nabywców pozwoleń na budowę. Należy dodać, iż przy dokonywaniu podziału geodezyjnego nieruchomości na działki, które ujawniono w Księgach Wieczystych - wyodrębniono ulice, którym na podstawie uchwały Rady Miasta nadano wymienione nazwy.

W odpowiedzi na wezwanie tut. organu o uzupełnienie braków formalnych wniosku, Spółdzielnia - załączając do pisma wydruk ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta dotyczący przedmiotowych nieruchomości (Załącznik do Uchwały Rady Miasta z dnia 24 listopada 2008 r. - Kierunki zagospodarowania) - poinformowała, iż grunty te faktycznie przeznaczone zostały na cele budowlane i w praktyce do znacznej części nieruchomości wydane zostały pozwolenia na budowę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca powinien traktować działki będące przedmiotem sprzedaży jako działki z przeznaczeniem pod zabudowę zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, który stracił ważność i jako takie przy sprzedaży powinny być opodatkowane 22% podatkiem od towarów i usług, czy też traktując działki jako użytki rolne ich sprzedaż podlegać winna jedynie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary należy natomiast rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy).

Co do zasady zatem dostawa gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ustawodawca przewidział jednak pewne zwolnienia w podatku. W art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca wskazał mianowicie, że zwalnia się od tego podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Zgodnie z tym przepisem, opodatkowaniu podlegają jedynie tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Sprzedaż gruntów rolnych korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług.

Rodzaje użytków gruntowych zostały określone w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454). Zgodnie z § 67 tego rozporządzenia, dzielą się one na: użytki rolne, grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione, grunty zabudowane i zurbanizowane, użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, nieużytki, oznaczone symbolem N, grunty pod wodami, tereny różne oznaczone symbolem Tr.

O charakterze gruntu decyduje natomiast plan zagospodarowania przestrzennego. Dla nieruchomości będącej własnością "S", obejmującej poszczególne działki, w dniu 31 grudnia 2003 r. stracił ważność miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, w którym owe działki były przeznaczone pod zabudowę. W razie braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu. W rejestrze gruntów działki te widnieją jako grunty rolne o symbolu użytku R i nie ustalono dla nich warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.

Zdaniem Wnioskodawcy, na mocy przepisu art. art. 43 ust. 1 pkt 9, dostawa wymienionych na wstępie działek przeznaczonych w ogólnym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. stawką podstawową 22%. Analizując bowiem art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zauważyć należy, iż w ocenie Spółdzielni zwolnieniu od tego podatku nie podlegają nie tylko tereny budowlane, ale także tereny przeznaczone pod zabudowę, a takie założenie przewidziane było dla nieruchomości będącej przedmiotem zamierzonego zbycia przez "S". Świadczy o tym sposób zagospodarowania działek sąsiadujących przez innych niż "S" właścicieli. Tak więc, choć w odniesieniu do przedmiotowych działek przestrzegana musi być procedura sprzedaży jak dla działek rolnych (prawo pierwokupu Agencji Nieruchomości Rolnych), z podatkowego punktu widzenia powinny być traktowane jako działki przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo należy wskazać, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii opodatkowania transakcji zbycia przedmiotowych działek podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zagadnienia te są bowiem przedmiotem regulacji zawartych w ustawie z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. z 2007 r. Dz. U. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl