ITPP2/443-1090/08/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1090/08/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2008 r. (data wpływu 29 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismami z dni 10 i 17 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży praw wieczystego użytkowania gruntów wraz z rozpoczętą budową budynku wielorodzinnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dni 10 i 17 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży praw wieczystego użytkowania gruntów wraz z rozpoczętą budową budynku wielorodzinnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 1995 r. Spółdzielnia dokonała zakupu niedokończonej inwestycji budowy budynku wielorodzinnego od gminy, która tę inwestycję rozpoczęła. Budowa tego budynku nigdy nie została zakończona, gdyż Spółdzielnia nie kontynuowała inwestycji (budowę zrealizowano do poziomu parteru). Niedokończona budowa została zabezpieczona i stoi do dnia dzisiejszego. Grunt pod budynkiem znajduje się w wieczystym użytkowaniu Spółdzielni. Ze względu na trudności ze zbyciem całej nieruchomości w 2007 r. dokonano jej podziału na trzy działki. Budynek wielorodzinny (w budowie) znajdujący się na przedmiotowym gruncie objęty jest symbolem PKOB 11.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z prawem własności części budynku wielorodzinnego znajdującego się na tym gruncie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 kwietnia 2007 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, albo części takich budynków. Ponadto na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych.

Spółdzielnia nie poniosła żadnych wydatków na dokończenie budowy i ulepszenie. Przy nabyciu inwestycji Spółdzielni nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z przytoczonymi przepisami, Spółdzielnia stoi na stanowisku, że sprzedaż przedmiotowej inwestycji winna być zwolniona od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Według art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. ust. 7 tegoż artykułu, ustawodawca wskazał, iż dostawę towarów stanowi także zbycie praw wieczystego użytkowania gruntów.

Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary używane, zgodnie z zapisem ust. 2 tego artykułu (obowiązującym od 1 stycznia 2009 r.) rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Spółdzielnia zamierza dokonać zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z niezakończoną budową budynku wielorodzinnego. Wskazano, iż przy nabyciu przedmiotowej nieruchomości Spółdzielni nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. W przedmiotowej sprawie nie może mieć zastosowania zwolnienie od podatku w oparciu o ww. przepisy, gdyż określona nowelizacją ustawy definicja towarów używanych, nie obejmuje nieruchomości.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, 7% stawkę podatku stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym według treści ust. 12a ww. artykułu rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Stosownie do ust. 12b powołanego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Według art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z norm prawnych zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, że 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

W przepisach dotyczących podatku od towarów i usług nie została zawarta definicja legalna budynku i budowli - ustawodawca definiuje pojęcie obiektu budownictwa mieszkaniowego odwołując się w art. 2 pkt 12 ustawy do odpowiedniego grupowania PKOB. Należy w tym miejscu wskazać, iż zgodnie z pismem Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 kwietnia 1999 r. (pismo wydane zostało w okresie funkcjonowania obowiązującej do dnia 31 grudnia 1999 r. Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, jednak wyrażone w nim stanowisko, w zakresie istotnym dla rozstrzygnięcia analizowanego zagadnienia, należy uznać za wciąż aktualne), obiekt budowlany rozpoczęty, który po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowany może być klasyfikowany według Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. W chwili sprzedaży obiekt budowlany wznoszony na podstawie wydanej decyzji administracyjnej zezwalającej na budowę określonego budynku jest tym budynkiem w określonym stopniu zaawansowania robót budowlanych.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca zamierza sprzedać prawo wieczystego użytkowania gruntu, na którym rozpoczęto prace budowlane polegające na budowie budynku wielorodzinnego i prace te zakończono na etapie parteru budynku. Jak podkreślono we wniosku nie zostały poczynione żadne czynności związane z kontynuowaniem prac budowlanych po nabyciu przedmiotowej nieruchomości. W związku z tym Wnioskodawca nie poniósł żadnych kosztów w tym zakresie, a stan budowy w chwili sprzedaży będzie taki sam, jak w chwili nabycia.

W piśmie uzupełniającym do wniosku wskazano symbol klasyfikacji PKOB 11 dla budowanego budynku. Wynika z tego, iż inwestycja dotyczy budowy budynku stanowiącego obiekt budownictwa mieszkaniowego. Sprzedaż budynku winna być objęta stawką właściwą dla sprzedaży budynku mieszkalnego, a więc stosownie do powołanych przepisów 7% stawką.

W związku z powyższym zastosowanie w przedmiotowej sprawie ma art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Przedmiotem sprzedaży w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, wraz z ww. rozpoczętą budową budynku wielorodzinnego, ma być prawo wieczystego użytkowania gruntu, na którym znajduje się ww. budowa. Jak wskazano wyżej, sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi dostawę towarów. Zatem sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym posadowiona jest rozpoczęta budowa budynku sklasyfikowanego w grupowaniu PKOB 11, należy objąć tą samą stawką podatku, tj. 7%.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, powołane regulacje z zakresu podatku od towarów i usług oraz klasyfikację statystyczną wynikającą z cyt. wyżej pisma Głównego Urzędu Statystycznego, uznać należy, że sprzedaż rozpoczętej budowy budynku mieszkalnego wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu, na którym jest ona posadowiona, podlegać będzie opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl