ITPP2/443-1077/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1077/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2013 r. (data wpływu 7 października 2013 r.), uzupełnionym w dniu 2 grudnia 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności darowizny działki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 2 grudnia 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności darowizny działki.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza dokonać darowizny nieruchomości na rzecz Powiatu, oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków nr... o pow. 0,1281 ha. W obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego położona jest w obszarze oznaczonym symbolem 06KZ20 - istniejąca ulica zbiorcza w ciągu drogi powiatowej B.-L., a w ewidencji gruntów i budynków jest sklasyfikowana jako użytek dr. Nieruchomość leży w ciągu drogi powiatowej Nr 1430N, w ulicy T., która została urządzona w ramach realizacji przez Powiat inwestycji drogowej pn. "...". Inwestycja ta została oddana do użytku pod koniec 2011 r. Całkowita wartość inwestycji wyniosła kwotę 8.486.239,94 zł, w tym na obszarze objętym działką nr... kwotę 408.933,63 zł. Powiatowej Służbie Drogowej nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczanego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację ww. inwestycji. Działka będąca przedmiotem darowizny jest drogą - stanowi budowlę w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Od zakończenia inwestycji Gmina nie ponosiła wydatków na jej ulepszenie w granicach działki nr.... Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Działka ma zostać przekazana na wniosek Powiatu w celu regulacji stanu prawnego ww. drogi powiatowej Nr.

Ustalona przez rzeczoznawcę majątkowego wartość rynkowa nieruchomości została określona na kwotę 457.800,00 zł, w tym wartość samego gruntu 48.800,00 zł.

Przedmiotową działkę Gmina nabyła z mocy prawa w 1991 r. na podstawie decyzji komunalizacyjnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

* Czy w przypadku darowizny nieruchomości, stosownie do art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) należy doliczyć podatek od towarów i usług.

* Jeśli tak, czy podatek winien być naliczony od wartości całej nieruchomości, czy tylko od gruntu (nieruchomość stanowi własność Gminy, urządzona została ze środków Powiatowej Służby Drogowej).

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, nieruchomość będąca przedmiotem darowizny, stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ takiemu opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, a darowizna nie ma takiego charakteru. W przypadku gdyby darowizna podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to podatek winien być naliczony tylko od wartości gruntu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie ust. 2 ww. artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy.

Analiza powołanego art. 7 ust. 2 ustawy prowadzi do wniosku, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa podatnika, zarówno na cele związane, jak i na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością, o ile przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części przy nabyciu tego towaru. Jeżeli natomiast nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nieodpłatne przekazanie nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina zamierza dokonać darowizny nieruchomości na rzecz Powiatu, która jest budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawa budowlanego. Realizowana przez Powiat inwestycja drogowa została oddana do użytkowania pod koniec 2011 r. Powiatowej Służbie Drogowej nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczanego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację tej inwestycji. Od zakończenia inwestycji Gmina nie ponosiła wydatków na jej ulepszenie. Nie przysługiwało jej także prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Działka została nabyła w 1991 r. na podstawie decyzji komunalizacyjnej.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że skoro - jak wynika z treści wniosku - przy nabyciu ww. nieruchomości Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, to darowizna nie będzie stanowiła dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem.

Jakkolwiek Gmina prawidłowa wskazała, że nieruchomość będąca przedmiotem darowizny nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednak z uwagi na argumentację, że opodatkowaniu VAT podlega wyłącznie odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, a darowizna nie ma takiego charakteru, stanowisko uznano za nieprawidłowe.

Z uwagi na fakt, że czynność darowizny nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ocena stanowiska dotyczącego pytania 2 stała się bezprzedmiotowa.

Końcowo informuje się, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy, gdyż wyczerpujący opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy, a niniejszą interpretację wydano wyłącznie w oparciu o zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl