ITPP2/443-107/09/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-107/09/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2009 r. (data wpływu 13 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 lutego 2009 r. (data wpływu 27 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu "Program dostosowania kwalifikacji pracowników restrukturyzowanych przedsiębiorstw do standardów firm stosujących nowoczesne systemy produkcji w województwie" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony pismem z dnia 10 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu "Program dostosowania kwalifikacji pracowników restrukturyzowanych przedsiębiorstw do standardów firm stosujących nowoczesne systemy produkcji w województwie".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W latach 2006-2007 Wnioskodawca zrealizował projekt pt.: "Program dostosowania kwalifikacji pracowników restrukturyzowanych przedsiębiorstw do standardów firm stosujących nowoczesne systemy produkcji w województwie", w ramach Priorytety 2 - wzmocnienie zasobów ludzkich w regionach, Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004-2006, Działanie 2.4 - Reorientacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi, współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz przez budżet państwa.

Przedmiotem projektu było podniesienie kwalifikacji pracowników zatrudnionych w zakładach prowadzących procesy restrukturyzacyjne, zamieszkałych na terenie województwa. Projekt polegał na umożliwieniu podniesienia kwalifikacji lub uzyskania nowego zawodu osobom zagrożonym utratą pracy, tak aby mogły one sprostać wymaganiom nowoczesnych przedsiębiorstw tworzących miejsca pracy. Służyły temu bezpłatne specjalistyczne szkolenia: operator obrabiarek sterowanych numerycznie, podstawy programowania obrabiarek sterowanych numerycznie, uprawnienia spawalnicze, podstawy programowania sterowników PLC, praca sterowników PLC w sieci, uprawnienia elektryczne, komputerowe wspomaganie projektowania i wytwarzania CAD/CAE/CAM, przetwórstwo tworzyw sztucznych, nowoczesne metody malowania proszkowego, tworzenie stron www z elementami grafiki komputerowej, wizualizacja procesów przemysłowych, warsztaty przedsiębiorcy oraz bezpłatne szkolenie uzupełniające z języka angielskiego i informatyki.

Uczestnicy szkoleń otrzymywali bezpłatnie dodatkowe wsparcie tj. podręczniki i materiały szkoleniowe, wyżywienie, zwrot kosztów dojazdu. Po zakończeniu szkoleń uczestnicy otrzymali certyfikaty ukończenia szkoleń specjalistycznych oraz zaświadczenie o uczestnictwie w kursach uzupełniających.

Wskazano, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest. m.in. działalność edukacyjna, która jest zwolniona od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu "Program dostosowania kwalifikacji pracowników restrukturyzowanych przedsiębiorstw do standardów firm stosujących nowoczesne systemy produkcji w województwie" istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi w zakresie edukacji. Zgodnie z art. 90 ust. 1 ww. ustawy zakupione towary i usługi muszą służyć (nawet pośrednio) czynnościom opodatkowanym, żeby istniała możliwość odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków. Tym samym nabycie towarów i usług dokonywane w związku z realizacją szkoleń, dotyczy wykonywania czynności zwolnionych od podatku. W związku z powyższym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług służących organizacji opisanych szkoleń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 90 ust. 1 ww. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z przytoczonego przepisu wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane w sposób bezpośredni i bezsporny z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W przypadku wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje i nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, podatnik obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników wspólników udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług (art. 8 ust. 2 wskazanej ustawy).

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy (art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy). W poz. 4 wskazanego załącznika wymieniono usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane w grupowaniu ex 80.

Analiza przytoczonych przepisów wskazuje, że opodatkowaniu podlega tylko odpłatne świadczenie usług dokonywane na terytorium kraju. Nieodpłatne świadczenie usług traktowane jest na równi z ich odpłatnym świadczeniem w przypadku, gdy nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Innymi słowy nieodpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, o ile nie zachodzą ww. okoliczności, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści złożonego wniosku wynika, że w latach 2006-2007 Wnioskodawca zrealizował projekt pt.: "Program dostosowania kwalifikacji pracowników restrukturyzowanych przedsiębiorstw do standardów firm stosujących nowoczesne systemy produkcji w województwie". W jego ramach organizowano bezpłatne szkolenia specjalistyczne i uzupełniające. Poza tym uczestnicy szkoleń otrzymywali bezpłatnie dodatkowe wsparcie tj. podręczniki i materiały szkoleniowe, wyżywienie, zwrot kosztów dojazdu. Wszystkie czynności wykonywane w ramach świadczonej usługi były bezpłatne.

Wnioskodawca wskazał, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy, m.in. usługi w zakresie edukacji, które są zwolnienie od podatku.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu nie miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy ich dokonywaniu, w całości lub części.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl