ITPP2/443-106/12/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-106/12/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2011 r. (data wpływu 26 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu pt. "....".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 realizuje projekt inwestycyjny polegający na utworzeniu w strukturze Wydziału Nauk Technicznych Laboratorium Innowacyjnych Metod Badawczych i Technologii Budownictwa. Przygotowanie działalności laboratorium będzie związane z zakupem nowoczesnej specjalistycznej aparatury naukowo-badawczej, tj. narzędzi wykorzystywanych do wytwarzania i badania urządzeń i technologii prototypowych w budownictwie. Powstanie laboratorium zwiększy atrakcyjność oferty badawczej, poszerzy możliwości współpracy (nowe kierunki badań, nowe wspólne projekty badawcze) z innymi krajami i zagranicznymi instytucjami naukowymi, w tym głównie partnerskimi jednostkami B+R oraz zwiększy możliwości realizacji badań na potrzeby sektora przedsiębiorstw. Dostęp do usług badawczych, realizowanych przy wsparciu zakupionej aparatury, będzie otwarty dla wszystkich zainteresowanych współpracą podmiotów zewnętrznych (publicznych i prywatnych). W okresie trwałości projektu i w okresie referencyjnym dostęp ten będzie niekomercyjny (bez opłat). Wyposażone w ramach projektu laboratorium będzie stale dostosowywało swoją ofertę do potrzeb podmiotów zewnętrznych oraz umożliwiało podnoszenie kwalifikacji swoich pracowników. Obok funkcji badawczej będzie także pełniło funkcję uzupełniającą, tzn. edukacyjną studentów. Wyniki prac B+R zrealizowanych przy wsparciu zakupionej aparatury będą ogólnodostępne. Publikowane będą w powszechnie dostępnej literaturze krajowej i zagranicznej oraz upowszechniane poprzez artykuły w prasie specjalistycznej, prezentację wyników badań na konferencjach, poprzez szkolenia, wydawnictwa naukowe i popularnonaukowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Uniwersytet może odliczyć podatek realizując projekt pt. "Wyposażenie w sprzęt aparaturowy Laboratorium Innowacyjnych Metod Badawczych i Technologii Budownictwa".

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując ww. projekt nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. Po powołaniu treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Uniwersytet wskazał, iż podstawową zasadą do realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Podniósł, że realizacja przedmiotowego projektu nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi, zakup sprzętu aparaturowego posłuży rozwojowi badań naukowych w zakresie innowacyjnych rozwiązań w budownictwie, a wyniki badań będą ogólnodostępne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz powołanych przepisów należy stwierdzić, że Uniwersytetowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca nie może również otrzymać zwrotu tego podatku, gdyż środki na realizację ww. projektu, o które się ubiega, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl