ITPP2/443-106/09/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-106/09/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2009 r. (data wpływu 5 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 3 i 14 kwietnia 2009 r. (data wpływu odpowiednio 14 i 17 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu zakupów związanych z realizacją projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 3 i 14 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu zakupów związanych z realizacją projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych

W przedmiotowym wniosku, oraz pismach stanowiących jego uzupełnienie, przedstawiono następujący stan faktyczny.

W lipcu 2004 r., w odpowiedzi na ogłoszenie Zarządu o naborze wniosków o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dla działań Priorytetu 1 - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów - Działanie 1.2 Infrastruktura ochrony środowiska, Gmina jako beneficjent końcowy złożyła wniosek pod nazwą "Ochrona zlewni rzeki " na zasadach określonych w Uzupełnieniu Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Po uzyskaniu pozytywnej oceny formalnej i merytorycznej projektu Zarząd w dniu 8 marca 2006 r. podjął decyzję o przyznaniu dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Całkowita wartość projektu (po rozstrzygnięciach przetargowych) wyniosła 5.436.001,87 zł, w tym kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 4.024.549,68 zł, co stanowiło 75% kosztów kwalifikowanych. W chwili składania wniosku Gmina, jako beneficjent ostateczny, nie mogła w żaden sposób odzyskać podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy. Podatek stanowił zatem dla Gminy koszt kwalifikowany. W dniu 26 lipca 2006 r. Wojewoda zawarł z Gminą, jako beneficjentem umowę o dofinansowanie projektu pod nazwą "Ochrona zlewni rzeki ", zmienioną aneksem nr (...) i (...) z dnia 24 sierpnia i 6 września 2006 r. Harmonogram rzeczowo-finansowy projektu przedstawiał się następująco: rozpoczęcie realizacji - 25 października 2004 r., zakończenie rzeczowe realizacji - 22 grudnia 2005 r., zakończenie finansowe realizacji - 21 sierpnia 2006 r. Projekt był realizowany zgodnie z harmonogramem i przeszedł pozytywną kontrolę problemową w dniu 2 października 2006 r. Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 3 grudnia 2007 r. Gmina dokonała wniesienia majątku w formie aportu do W Sp. z o.o., którego jest jedynym udziałowcem. Wśród środków trwałych wniesionych wkładem niepieniężnym była także infrastruktura wytworzona w ramach projektu "Ochrona zlewni rzeki ". W dalszym ciągu nie stanowiło to - w opinii Gminy - przesłanki do odliczenia podatku poniesionego w związku z realizacją tego projektu.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że na wytworzony w ramach projektu majątek składały się w szczególności: przepompowanie ścieków, kolektory kanalizacji sanitarnej - grawitacyjne i tłoczone, pompy zatapialne, przyłącza energetyczne i wodociągowe, studnie odwodnieniowe, kanalizacje sanitarne wraz z przyłączami. Powstała w ramach projektu infrastruktura techniczna po zakończeniu prac budowlanych została nieodpłatnie przekazana w grudniu 2005 r. do eksploatacji "W" Spółka z o.o. Na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia 3 grudnia 2007 r. Gmina w dniu 30 czerwca 2008 r., wniosła do W aport zawierający między innymi powstałą w wyniku realizacji projektu infrastrukturę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z projektem realizowanym pod nazwą "Ochrona zlewni rzeki".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku ze zrealizowanym projektem pod nazwą "Ochrona zlewni rzeki", gdyż przekazany w dniu 30 czerwca 2008 r. aport korzystał ze zwolnienia od podatku na mocy § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970), a co za tym idzie materiały i usługi zakupione w trakcie realizacji inwestycji nie zostały wykorzystane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto Gmina nie miała możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającej z unormowań określonych w rozdziale XII rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., gdyż środki otrzymane na dofinansowanie realizowanego projektu nie stanowiły bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 i 4 tegoż rozporządzenia.

W uzupełnieniu stanowiska wskazano, że w okresie od grudnia 2005 r. do dnia wniesienia aportu do W, tj. do 30 czerwca 2008 r., Gmina nie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy, jak też jego odzyskania w myśl rozporządzenia Ministra Finansów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl