ITPP2/443-1058/12/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1058/12/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2012 r. (data wpływu 31 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 6 i 15 listopada 2012 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "B." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 6 i 15 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "B.".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, jest wyodrębnioną jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa w urzędzie skarbowym kwartalną deklarację VAT-7K. Jako beneficjent, złożyła do Lokalnej Grupy Rybackiej projekt dotyczący wybudowania ogólnodostępnej plaży i kąpieliska z zabudową usługową oraz infrastrukturą techniczną i drogową w miejscowości B., w ramach środka 4.1. "Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności", osi priorytetowej 4 "Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa", Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".

Celem ogólnym projektu jest poprawa życia mieszkańców Pojezierza. Cele szczegółowe to: rozwój infrastruktury turystycznej i komunikacyjnej, rewitalizacja miejscowości i obiektów zabytkowych oraz poprawa warunków kształcenia, rozwój edukacji pozaszkolnej i promocja obszaru.

Operacja obejmuje zagospodarowanie terenu plaży w miejscowości B., na której brak jest obecnie jakichkolwiek zabudowań rekreacyjnych i urządzeń terenowych. Planowane zagospodarowanie dotyczy zmian związanych z budową ogrodzenia, dojazdu z placem postojowym, wiat drewnianych, obiektów małej architektury oraz towarzyszącej im infrastruktury technicznej. Działania promocyjne w projekcie obejmują opracowanie i wydanie albumu, który będzie bezpłatnie rozdawany na różnego rodzaju wydarzeniach promocyjnych i targach.

Tytuł projektu wskazuje, że tworzona będzie zabudowa usługowa wraz z infrastrukturą techniczną (obiekty małej infrastruktury turystycznej), jednak nie będą one wynajmowane. Gmina nie będzie pobierać opłat. Budowa małej infrastruktury turystycznej obejmować będzie w szczególności budowę: przystani, kąpielisk, punktów widokowych, miejsc wypoczynkowych, tras turystycznych, łowisk dla wędkarzy i punktów informacji turystycznej wraz ze ścieżkami i drogami dojazdowymi do miejsc objętych inwestycją.

W powstałym obiekcie Gmina nie będzie prowadziła żadnej działalności zarobkowej, przysparzającej jakiekolwiek dochody.

W ramach projektu zostaną zrealizowane następujące zadania:

* zagospodarowanie terenu,

* remont nawierzchni dojazdowej,

* roboty instalacji elektrycznych,

* roboty instalacji sanitarnych.

Realizatorem powyższego projektu będzie Gmina. Budżet projektu wynosi 1.028.564,29 zł, w tym podatek od towarów i usług w wysokości 188.593,33 zł, kwota wnioskowanej dotacji to 874.279,00 zł, a wkład własny Gminy wynosi 154.285,29 zł.

Urząd Marszałkowski Województwa poinformował Gminę o niekwalifikowalności podatku od towarów i usług, co wiąże się niemal z dwukrotnie większym wkładem własnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku pozyskania środków objętych osią priorytetową 4 "Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa" na ww. inwestycję, będzie można odzyskać podatek od towarów i usług, co ma istotne znaczenie w sprawie kwalifikowalności podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku od towarów i usług. Odwołując się do treści art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl którego odliczenie podatku naliczonego jest możliwe wówczas, gdy nabywane towary i usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym, Gmina stwierdziła, iż realizacja przedmiotowej inwestycji, polegającej na budowie ogólnodostępnej plaży i kąpieliska, nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż inwestycja ta, po jej zakończeniu, będzie Jej własnością i nie będzie generowała przychodów. Wskazała, iż realizacja inwestycji związana jest z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których Gmina została powołana. Ponownie zaakcentowała, iż realizacja ww. inwestycji nie będzie w żadnym stopniu związana ze sprzedażą opodatkowaną.

Gmina stwierdziła, że mając na względzie treść § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 października 2009 r. (Dz. U. Nr 177, poz. 1371) w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowej na realizację środków objętych osią priorytetową 4 - Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa, zawartą w programie operacyjnym "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" należy wskazać, iż wydatkiem kwalifikowalnym jest podatek od wartości dodanej (VAT), poniesiony przez podatnika tego podatku, pod warunkiem, że podatek ten w żaden sposób nie może być przez tego podatnika odzyskany. W ocenie Gminy, w świetle obowiązującego stanu prawnego, podatek od towarów i usług powinien być kosztem kwalifikowalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według regulacji ust. 6 powyższego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 tej ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, skoro planowane w ramach realizacji zadania zakupy nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w § 8 ust. 3 i 4 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl