ITPP2/443-1053b/08/AW - Pomyłka dotycząca danych nabywcy na fakturze, a zmiana tych danych w drodze wystawienia faktury korygującej przez sprzedawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1053b/08/AW Pomyłka dotycząca danych nabywcy na fakturze, a zmiana tych danych w drodze wystawienia faktury korygującej przez sprzedawcę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2008 r. (data wpływu 11 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lutego 2009 r. (data wpływu 25 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania not korygujących do faktur VAT w celu zmiany nazwy i numeru identyfikacji podatkowej nabywcy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 19 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania not korygujących do faktur VAT w celu zmiany nazwy i numeru identyfikacji podatkowej nabywcy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina i Urząd Gminy posiadają dwa odrębne numery identyfikacji podatkowej ("NIP") nadane przez urząd skarbowy. NIP Gminy służy do rozliczania podatku od towarów i usług, wystawiania faktur sprzedaży oraz faktur zakupów. Faktury, które wpływają do Urzędu są wystawione zarówno na Urząd z jego NIP-em, jak i na Gminę z jej NIP-em. Wszystkie te faktury są księgowane jako koszty Gminy. Do nieprawidłowo wystawionych faktur Wnioskodawca - na podstawie § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. - wystawia noty korygujące w celu zmiany nazwy i NIP- u.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest wystawienie not korygujących w celu zmiany nazwy i NIP-u.

Przedstawiając własne stanowisko Gmina nadmieniła, iż będąc samorządową osobą prawną nie ma własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nią zadania wykonuje za pośrednictwem Urzędu. Wszystkie faktury sprzedaży i zakupów są księgowane w jednym urządzeniu księgowym. NIP Urzędu jest używany tylko do rozliczenia podatku dochodowego i ZUS-u. Natomiast deklaracje VAT-7 składane są na Gminę.

W piśmie uzupełniającym z dnia 19 lutego 2009 r. Wnioskodawca wskazał, iż Jego zdaniem wszystkie faktury dotyczące zakupów, które wpływają do Urzędu, powinny być wystawione na Gminę z jej NIP-em, ponieważ prowadzona jest jedna ewidencja księgowa i zawarte w niej dokumenty powinny mieć jednolitą nazwę podmiotu, który dokonuje zakupu.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że wystawianie not korygujących, dotyczących nazwy podmiotu oraz NIP-u, jest prawidłowe w celu zapewnienia jednolitej nazwy dla wszystkich faktur dotyczących zakupów i sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Podstawowy obowiązek dokumentowania obrotu dla potrzeb podatku od towarów i usług fakturami VAT przez podatników tego podatku został określony w art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). W myśl postanowień wskazanego przepisu podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały szczegółowo w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 tego rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Z brzmienia powołanych przepisów wynika, że konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej. Podkreślić należy, że prawidłowe oznaczenie nabywcy w treści faktury VAT jest bardzo istotne, bowiem posługiwanie się błędnie fakturą wystawioną na rzecz innego podatnika rodzi określone konsekwencje prawnopodatkowe.

W praktyce, przy dokumentowaniu obrotu gospodarczego przez podatników podatku od towarów i usług, zdarzają się pomyłki. Uregulowania zwarte w § 13 i 14 ww. rozporządzenia określają przypadki, w których dopuszczalne jest wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej.

Natomiast § 15 ust. 1 powołanego rozporządzenia dotyczy sytuacji wystawienia przez nabywcę faktury zwanej notą korygującą. Zgodnie z treścią tego przepisu, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6-12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą.

Nota korygująca jest przesyłana wystawcy faktury lub faktury korygującej, wraz z kopią - § 15 ust. 2 rozporządzenia.

Na podstawie ust. 4 i 5 cyt. paragrafu, jeżeli wystawca faktury lub faktury korygującej akceptuje treść noty, potwierdza ją podpisem osoby uprawnionej do wystawienia faktury lub faktury korygującej. Noty korygujące powinny zawierać wyrazy "NOTA KORYGUJĄCA".

Na mocy ww. uregulowań prawnych istnieje możliwość korygowania pomyłek w sposobie określenia nabywcy. Jednocześnie zauważyć należy, że nota korygująca jest dokumentem, do wystawienia którego uprawniony jest nabywca towaru lub usługi, który prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu powołanego art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż stroną transakcji (nabywcą) była Gmina, natomiast na fakturach zamieszczono dane Urzędu Gminy.

W tym miejscu wskazać należy, że Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, jest podatnikiem korzystającym z wyłączenia od opodatkowania w zakresie realizowanych czynności statutowych, związanych z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W zakresie pozostałych czynności, świadczonych na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina, jako osoba prawna, jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Natomiast Urząd Gminy jest jednostką pomocniczą, służącą do wykonywania zadań Gminy oraz jej obsługi techniczno-organizacyjnej.

Jednocześnie, stosownie do postanowień ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.), zakładem pracy dla pracowników samorządowych jest urząd gminy i na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat ze stosunku pracy. Urząd gminy, jako płatnik, nie może posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej gminy, ale powinien na potrzeby tych rozliczeń, posiadać swój odrębny NIP.

Zwrot "jakakolwiek informacja wiążąca się z nabywcą" użyty w przepisie § 15 ust. 1 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, oznacza możliwość korygowania pomyłek w sposobie oznaczenia nabywcy, np. błąd w nazwie, adresie lub numerze identyfikacyjnym, itp. Jednakże zaznaczyć należy, iż w tym trybie mogą być prostowane pomyłki dotyczące konkretnego podatnika widniejącego na fakturze. Nie można natomiast na drodze wystawienia noty korygującej zmienić podmiotu umowy sprzedaży z jednego, istniejącego realnie, na drugi, mający również swój byt cywilnoprawny i podatkowy.

W ocenie tut. organu, w przypadku, gdy na fakturach zakupu błędnie wskazano nabywcę, tj. podano nazwę i NIP Urzędu zamiast Gminy - brak jest podstaw prawnych, w oparciu o które, Gmina mogłaby wystawić notę korygującą zmieniającą całkowicie dane nabywcy.

Ww. rozporządzenie określa przypadki, w których możliwe jest wystawienie przez sprzedawcę faktur korygujących. W § 14 ust. 1 tego rozporządzenia postanowiono, że fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Jak stanowi ust. 2 tego paragrafu, faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;

3.

kwotę podwyższenia ceny bez podatku;

4.

kwotę podwyższenia podatku należnego.

Faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a), kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej - § 14 ust. 3 rozporządzenia.

W cyt. wyżej przepisie § 14 ust. 1 wskazano, iż dopuszczalne jest korygowanie "pomyłek (...) w jakiejkolwiek pozycji faktury", przy czym nie dokonano żadnych zastrzeżeń, co do charakteru tych pomyłek. Mogą to być więc wszelkie możliwe pomyłki, w tym również dotyczące zmiany danych nabywcy. Za interpretacją taką przemawia również wykładnia językowa analizowanego przepisu. Według "Słownika Języka Polskiego" pod red. M. Szymczaka, wyraz "pomyłka" oznacza - sąd lub postępek niezgodny z istotnym stanem rzeczy lub z obowiązującymi normami, mylne mniemanie, niewłaściwe, nieudane posunięcie; błąd, omyłka. Natomiast wyraz "jakikolwiek"- to zaimek zastępujący przymiotniki bez bliższego precyzowania ich treści; dowolny, wszelki, jaki bądź, wszystko jedno jaki; którykolwiek, jakikolwiek.

Posłużenie się przez normodawcę zaimkiem nieokreślonym wskazuje, że "pomyłki w jakiejkolwiek pozycji faktury" mogą również dotyczyć wszystkich danych nabywcy, a z uwagi na nieokreślenie istoty pomyłek, należy przyjąć, że mogą polegać na wpisaniu danych zupełnie innego podmiotu. Jednocześnie należy podkreślić, iż celem faktury VAT jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, pełni ona bowiem szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku od towarów i usług. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, co oznacza, iż nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy wskazuje ona, co prawda zaistniałe zdarzenie gospodarcze, ale które wystąpiło między innymi podmiotami. Jeżeli więc faktura zawiera pomyłki dotyczące jakiejkolwiek pozycji powinna zostać skorygowana w ten sposób, aby odzwierciedlała faktycznie dokonaną transakcję między ściśle określonymi podmiotami gospodarczymi.

Zatem, w przypadku wystąpienia pomyłki dotyczącej danych nabywcy na fakturze zakupu, całkowita zmiana tych danych, w drodze wystawienia przez sprzedawcę faktury korygującej jest postępowaniem dopuszczalnym w świetle obowiązujących przepisów.

Biorąc pod uwagę wskazane wyżej przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku wskazać należy, iż jeśli transakcje zakupu rzeczywiście miały miejsce, zarówno dostawca jak i nabywca istnieją i zgadzają się, że zaistniała pomyłka, polegająca na błędnym określeniu nabywcy - to zmiana danych dotyczących nabywcy może być dokonana jedynie w drodze wystawienia faktury korygującej przez sprzedawcę, zgodnie z przepisem § 14 rozporządzenia.

Jednocześnie wskazuje się, że kwestie podnoszone przez Gminę w pytaniu pierwszym zostały rozstrzygnięte w interpretacji indywidualnej znak ITPP2/423-1053a/08/AW.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl