ITPP2/443-105/09/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-105/09/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2008 r. (data wpływu 11 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 kwietnia 2009 r. (data wpływu 22 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją programu Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) w ramach osi IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony pismem z dnia 17 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją programu Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) w ramach osi IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem nie prowadzącym działalności gospodarczej. Nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. W styczniu 2009 r. Wnioskodawca złożył wniosek do Urzędu o wybór do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) w ramach Osi IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 finansowanego z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i krajowych środków publicznych. Jednym z wymagań do zawarcia umowy jest oświadczenie o kwalifikowalności podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zaliczył podatek jako koszt kwalifikowany, z uwagi na fakt, że jako podmiot nie będący zarejestrowanym podatnikiem nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż z chwilą podpisania umowy z samorządem województwa, obejmującej wdrażanie lokalnej strategii rozwoju w ramach Osi IV Leader, Wnioskodawca będzie pełnił funkcję instytucji dokonującej naboru wniosków oraz ich oceny, po czym zostaną one przekazane do Urzędu. Umowa na realizację wniosków zakwalifikowanych do wsparcia finansowego będzie zawierana między samorządem województwa, a ostatecznym beneficjentem, którego wniosek dotyczy. Wnioskodawca w ramach umowy będzie ponosił następujące koszty administracyjne: zakup materiałów biurowych, najem, usługi telekomunikacyjne, wyposażenie (meble, komputery) oraz pozostałe koszty - zakup materiałów reklamowych, realizacja szkoleń. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów, które będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek naliczony w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu towarów i usług, ponieważ nie jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Wykładnia literalna i celowościowa cyt. wyżej przepisu, jednoznacznie wskazują, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie w sytuacji, kiedy zostaną spełnione następujące warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,

* towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie w art. 88 ww. ustawy, ustawodawca wprowadził ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Przepisy cyt. ustawy wskazują w art. 88 ust. 4, iż obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania).

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z dokonanymi zakupami towarów i usług jeżeli zakupy te nie będą miały związku z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz w chwili realizacji tego prawa Wnioskodawca nie będzie zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl