ITPP2/443-1041/08/AP - Opodatkowanie czynności świadczonych przez nabywców, za które wypłacana jest premia pieniężna.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1041/08/AP Opodatkowanie czynności świadczonych przez nabywców, za które wypłacana jest premia pieniężna.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2008 r. (data wpływu 5 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 stycznia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności świadczonych przez nabywców, za które wypłacana jest premia pieniężna - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2008 r. złożono wniosek, uzupełniony pismem z dnia 21 stycznia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności świadczonych przez nabywców, za które wypłacana jest premia pieniężna.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności - zajmuje się sprzedażą hurtową elektrycznych artykułów gospodarstwa domowego, artykułów radiotelewizyjnych - udziela kontrahentom nabywającym Jej wyroby premii pieniężnych. Bonusy (premie pieniężne) przyznawane są w związku z osiągnięciem przez kontrahentów odpowiedniego poziomu zakupów produktów sprzedawanych przez Spółkę i są traktowane jako wynagrodzenie za wykonanie usługi. Wypłacane bonusy - premie nie są związane z żadną konkretną dostawą, lecz dotyczą ogółu dostaw realizowanych w ustalonych pomiędzy Spółką, a kontrahentem okresach rozliczeniowych: miesięcznych, kwartalnych, rocznych. Po zakończeniu okresu rozliczeniowego, na podstawie informacji o wysokości osiągniętego w danym okresie obrotu (ustalonego zgodnie z zasadami zawartymi w umowach o współpracy) kontrahenci wystawiają faktury na Spółkę, w których to udokumentowana jest wielkość bonusu - premii pieniężnej z uwzględnieniem 22 % podatku. Podstawą takiej interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jest między innymi pismo Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. sygn. PP3-812-1222/04/AP/4026.

W miesiącu październiku Spółka otrzymała od jednego z kontrahentów informację, że premie pieniężne będą przez niego traktowane jako czynności niepodlegające opodatkowaniu, a na udokumentowanie otrzymania premii - bonusu będzie wystawiał noty księgowe. Na zmianę stosowanej praktyki miało wpływ orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 września 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 1007/08), według którego premia wypłacana przez sprzedawcę nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczenie usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego należy przyjąć, że dla potrzeb rozliczeń podatku od towarów i usług, bonusy - premie pieniężne wypłacane przez Spółkę na rzecz kontrahentów powinny być uznawane za wynagrodzenie kontrahentów z tytułu świadczenia usług na rzecz Spółki, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych oraz czy Spółka będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie premii pieniężnej - bonusu jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wypłacane przez Spółkę premie - bonusy w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów i nie związane z konkretną dostawą są dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczenie usługi, a w konsekwencji podlegają opodatkowaniu i powinny być udokumentowane fakturą. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy podatnikowi przysługuje co do zasady prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl