ITPP2/443-1039/09/RS - Zastosowanie 0% stawki podatku VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1039/09/RS Zastosowanie 0% stawki podatku VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2009 r. (data wpływu 1 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 14 stycznia i 12 lutego 2010 r. (daty wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0 % stawki podatku do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 14 stycznia i 12 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0 % stawki podatku do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W przedmiotowym wniosku, oraz w jego uzupełnieniach, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zarejestrowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, zamierza nawiązać współpracę z polskim kontrahentem posiadającym biuro na terenie Niemiec, który identyfikuje się niemieckim numerem identyfikacji podatkowej na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Współpraca polegałaby na tym, że towar (meble) byłby wysyłany bezpośrednio nie do ostatecznych odbiorców, lecz do agencji celnej w Niemczech (będącej miejscem przeznaczenia), która zgodnie z zawartą umową będzie podejmować w imieniu kontrahenta czynności potwierdzające przyjście towarów na terytorium Niemiec. Pomiędzy nabywcą a agencją zawarta jest umowa zobowiązującą nabywcę do przekazania towarów poszczególnym odbiorcom. Wywozu towaru dokonywać będzie nabywca za pośrednictwem spedytorów. Dokument CMR będzie wystawiony przez firmę spedycyjną, która będzie realizowała transport towaru poza granice RP (do Niemiec). W konsekwencji kopie lub jeden z egzemplarzy potwierdzonego przez agencję celną dokumentu CMR otrzyma Spółka wraz z potwierdzonym dokumentem WZ określającym dokładną specyfikację towarów jakie zostały wywiezione. Przed upływem terminu do złożenia deklaracji Spółka będzie w posiadaniu: kopi faktury, specyfikacji ładunku (WZ) i CMR.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka jest uprawniona do zastosowania 0 % stawki podatku, o której mowa w art. 42 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji kiedy klient posiada ważny niemiecki numer identyfikacji podatkowej na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych może występować jako niemiecki podatnik podatku od wartości dodanej. Według Spółki ma prawo do zastosowania stawki podatku 0 % w WDT. Po powołaniu treści art. 42 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wskazała, że możliwe jest umieszczenie danych odbiorcy w polu 3 CMR "miejsca przeznaczenia". Podkreśliła, że agencja celna działa w imieniu i na rzecz potencjalnego klienta, a wywóz towarów poza terytorium Polski potwierdza nabywca poprzez swojego pełnomocnika. Spółka zakłada, że miejscem przeznaczenia są Niemcy, natomiast dostawy do konkretnych miast mają charakter wtórny. Zaznaczyła, że w praktyce polskie organy podatkowe co do zasady nie kwestionują dokumentów potwierdzonych przez odbiorcę w miejscu innym niż pole 24 CMR i taka forma potwierdzenia dokumentów wywozowych przez agencje celną jest zasadna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów rozumie się - w myśl dyspozycji art. 7 ust. 1 ww. ustawy - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 13 ust. 1 powołanej ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 wskazanego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Zgodnie z ust. 6 powyższego artykułu, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97, z zastrzeżeniem ust. 7.

Stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0 %, pod warunkiem, że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

2.

podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Według ust. 3 powołanego artykułu, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2 są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1.

dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku, gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2.

kopia faktury,

3.

specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,

* z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Na podstawie ust. 11 tegoż artykułu, w przypadku, gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

1.

korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2.

dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3.

dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;

4.

dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zarejestrowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, zamierza dokonywać dostaw mebli na rzecz polskiego kontrahenta, posługującego się niemieckim numerem identyfikacji podatkowej na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, posiadającego biuro w Niemczech. Towar, którego transport na terytorium Niemiec nabywca zleca spedytorom, nie będzie bezpośrednio kierowany do ostatecznych odbiorców, lecz do miejsca przeznaczenia, tj. agencji celnej, która zgodnie z zawartą umową, w imieniu kontrahenta polskiego potwierdzi odbiór towaru na terytorium Niemiec. Przed upływem terminu do złożenia deklaracji Spółka będzie w posiadaniu kopii faktury, specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku i dokumentu przewozowego CMR potwierdzającego wywóz towaru z terytorium kraju na teren Niemiec.

Z treści powołanego art. 13 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów ma miejsce, gdy łącznie zostają spełnione następujące warunki:

*

wywóz towarów dokonywany jest z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego,

*

wywóz dokonywany jest w wyniku przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel,

*

nabywcą towarów jest podatnik podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (bez względu z jakiego państwa pochodzi),

*

dostawca jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowanym jako podatnik VAT UE.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że planowana przez Spółkę dostawa będzie spełniać przesłanki do uznania jej za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z punktu widzenia możliwości zastosowania 0 % stawki podatku w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów istotne jest posiadanie dokumentu przewozowego, który łącznie z kopią faktury, specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku, jednoznacznie potwierdzi dostarczenie towaru do miejsca przeznaczenia na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju, bez względu na to, w którym miejscu dokumentu CMR zostanie potwierdzony powyższy fakt.

Zatem należy stwierdzić, że dokumenty, którymi Spółka będzie dysponowała tj. dokument przewozowy CMR (pod warunkiem, że będzie z niego wynikać dostarczenie towaru do miejsca przeznaczenia), kopia faktury sprzedaży oraz specyfikacja, stanowić będą wystarczające dowody potwierdzające wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Tym samym przedmiotowa dokumentacja będzie dawała podstawę do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0 %.

Jednocześnie informuje się, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga kwestii sposobu wypełnienia dokumentu przewozowego (CMR) z uwagi na fakt, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wskazują jedynie zakres danych, które dokument ten powinien zawierać, a nie sposób jego wypełnienia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl