ITPP2/443-1036/14/AP - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1036/14/AP Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2014 r. (data wpływu 1 sierpnia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 26 sierpnia 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. XXX - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 26 sierpnia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. XXX.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Towarzystwo jest stowarzyszeniem posiadającym status organizacji pożytku publicznego, działającym non profit. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie jest "płatnikiem" podatku VAT. Zgodnie ze statutem:

1. Towarzystwo prowadzi działalność pożytku publicznego i opiera swoją społecznie użyteczną działalność na nieodpłatnej pracy swoich członków.

2. Towarzystwo może prowadzić działalność pożytku publicznego w formie nieodpłatnej jak i odpłatnej.

3. Fundusze pozyskane w wyniku odpłatnej działalności pożytku publicznego oraz wszelkie inne dochody Towarzystwo może przeznaczyć wyłącznie na finansowanie realizacji celów statutowych.

Cele statutowe:

1. Dążenie do zachowania dziewiczego charakteru rzeki R., naturalnych jej walorów oraz poprawy stanu czystości wody.

2. Walka z kłusownictwem i trucicielami wody oraz wszelkimi przejawami dewastacji rzeki, jej mieszkańców i dorzecza.

3. Propagowanie idei ekologii i ochrony środowiska naturalnego w społeczeństwie, w szczególności wśród młodzieży.

4. Kształtowanie etyki wędkarskiej wśród wszystkich wędkarzy.

5. Działanie i wspieranie działań w kierunku zachowania i przywracania ginących, zagrożonych gatunków fauny i flory w dorzeczu rzeki R.

6. Realizacja i wspieranie działań rekreacyjnych, turystycznych, sportowych, edukacyjnych oraz promocyjnych związanych z upowszechnianiem walorów dorzecza rzeki R.

W dniu 9 stycznia 2014 r. Towarzystwo wystąpiło do Lokalnej Grupy Działania o dofinansowanie w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów wydarzenia pn.XXX. W dniu 13 lutego 2014 r. Rada Decyzyjna LGD zatwierdziła wydarzenie do realizacji, przyznając tym samym wnioskowane dofinansowanie. Jest to wydarzenie organizowane przez Towarzystwo od 2007 r. O dofinansowanie ze środków unijnych wystąpiło po raz pierwszy. Cel wydarzenia to promocja walorów turystycznych i rekreacyjnych regionu LGD wśród mieszkańców i uczestników z terenu Polski oraz podnoszenie wiedzy uczestników na temat naturalnych zasobów obszaru i ich zagrożeń poprzez umożliwienie udziału w wydarzeniu sportowo-rekreacyjnym o zasięgu ponadlokalnym. Wydarzenie było nieodpłatne dla jego uczestników, Towarzystwo nie pozyskało z realizacji wydarzenia żadnych zysków. Do wniosku o dofinansowanie dołączyło oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT dla Wnioskodawcy będącego osobą prawną, ubiegając się tym samym o włączenie VAT do kosztów kwalifikowanych. Podczas realizacji wydarzenia Towarzystwo dokonało płatności za towary i usługi, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie. Były to następujące płatności: opłacenie bazy noclegowo-konferencyjno-gastronomicznej (usługi hotelowe), materiały poligraficzne, nagrody w postaci wędek (zakup sprzętu wędkarskiego). Wszystkie pozycje zostały zakwalifikowane do dofinansowania wraz z podatkiem VAT (brutto), zgodnie ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie. Dofinansowania z PROW przebiegają na zasadzie refundacji poniesionych kosztów, w związku z czym Towarzystwo opłaciło wnioskowane, na potrzeby realizacji wydarzenia, usługi i towary ze środków własnych, ponosząc koszty łącznie z podatkiem VAT.

Wydarzenie miało miejsce w dniach 15-16 lutego 2014 r. Płatności związane z jego realizacją dokonywane były w czasie pomiędzy 24 lutego a 5 marca 2014 r. Jest to zgodne z zasadami obowiązującymi przy dofinansowaniach z PROW, gdzie płatności mogą być dokonywane od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie.

W dniu 2 lipca 2014 r. Towarzystwo podpisało z Samorządem Województwa umowę na realizację wydarzenia, zgodnie z którą w dniu 25 lipca 2014 r. złożyło wniosek o płatność, celem pozyskania refundacji kosztów poniesionych w trakcie realizacji zadania, które uzyskało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Jednym z wymaganych załączników wniosku o płatność jest interpretacja indywidualna wydana przez organ upoważniony w przypadku, gdy beneficjent złożył do wniosku o przyznanie pomocy oświadczenie o kwalifikowalności VAT oraz wykazał VAT w kosztach kwalifikowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

* Czy Towarzystwo może odzyskać podatek VAT.

* Czy Towarzystwo jest uprawnione do ubiegania się o włączenie podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych w przypadku uzyskania dotacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może odzyskać podatku VAT, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest "płatnikiem" podatku VAT. W związku z tym jest uprawniony do ubiegania się o włączenie podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych w przypadku uzyskanej dotacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje - co do zasady - wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656).

Przepisy rozdziału 4 tego rozporządzenia regulują przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Towarzystwu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ nie miał on związku ze sprzedażą opodatkowaną. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 powołanych rozporządzeń.

Ponadto informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl